معرفی انواع دزدگیر منزل

انواع دزدگیر منزل را بشناسید

انواع دزدگیر اماکن، برای هشدار از ورود و تحرک غیر مجاز در منزل یا اماکن مختلف به کار می‌رود. دزدگیر از وسایلی است که امروزه در تمام ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … نصب و استفاده می‌شود. با نصب دزدگیر دیگر خیالتان از هر جهت راحت خواهد بود.

اما در مورد دزدگیر منزل یا دزدگیر اماکن، نیازهای افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. زیرا در خرید دزدگیر، موارد مختلفی مثل بودجه، سلیقه، محل زندگی، نوع ساختمان منزل و درجه حفاظت اهمیت دارد. از این رو، انواع دزدگیر منزل در بازار موجود است. هر کدام از انواع دزدگیر اماکن، برای یک کاربرد و سلیقه طراحی شده است. در این مقاله، به معرفی انواع دزدگیر منزل و مزایا و معایب هر یک می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • انواع دزدگیر منزل بر اساس نوع هشدار
  • انواع دزدگیر منزل از نظر ساختار
  • انواع دزدگیر منزل و اماکن از منظر شرکت سازنده

 

انواع دزدگیر منزل بر اساس نوع هشدار

از مهم‌ترین آپشن‌های انواع دزدگیر منزل، نوع آلارم هشدار آن است. شما باید با توجه به نوع کاربرد انواع دزدگیر اماکن، یکی از موارد زیر را انتخاب کنید. تمام برندهای تولید کننده دزدگیر، انواع دزدگیر منزل و اماکن را بر اساس دسته بندی‌های زیر تولید می‌کنند.

 

۱-دزدگیر فقط آژیری (دزدگیر ساده)

انواع دزدگیر منزل را بشناسید

دزدگیرهای ساده، در صورت فعال شدن فقط صدای هشدار بسیار بلندی می‌دهند. و هیچ گونه پیغام یا تماسی با هیچ کجا برقرار نخواهند کرد. این نوع دزدگیر از اولین و قدیمی‌ترین انواع دزدگیر منزل است.

صدای هشدار انواع دزدگیر منزل آژیری، بسیار بلند است. و مسلما توسط همسایه‌ها نیز شنیده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که اگر همسایگان شما حواسشان به صدای آژیر هست و شما را مطلع می‌کنند، از این نوع دزدگیر استفاده کنید. در این حالت حتما باید با چند نفر از همسایگان خود در ارتباط باشید و شماره خود را در اختیارشان قرار دهید. تا در صورت بروز حادثه، سریعا با شما تماس بگیرند. اما اگر با همسایگان در ارتباط نیستید، در این صورت، این مدل از انواع دزدگیر اماکن، به درد شما نمی‌خورد.

در این مدل دزدگیرها دقت داشته باشید؛ آنها را در جایی نصب کنید که صدای آژیر به راحتی توسط همسایه‌ها شنیده شود. در ادامه مزایا و معایب این نوع دزدگیر منزل را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

مزایا

  • اکثرا معتقدند که فقط صدای بلند آژیر دزدگیر، باعث ترسیدن سارقین و فرار آنها خواهد شد.
  • روش نصب و راه‌اندازی انواع دزدگیر منزل آژیری آسان است. خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

معایب

  • دزدگیر فقط آژیری، امنیتی کمی نسبت به دیگر انواع دزدگیر اماکن دارد. زیرا سارقین می‌توانند سریع سیستم هشدار را قطع کند.
  • اگر افرادی از همسایگان صدای آژیر را نشنود؛ دزدگیر فقط آلارم دهنده هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.
  • در مقابل کسانی که معتقدند، فقط صدای بلند آژیر مانع دزدی می‌شود؛ افرادی هم معتقدند کاملا برعکس است و فقط صدای آژیر، مانع دزدی نخواهد شد. و حتما رسیدن پلیس یا شخصی، برای جلوگیری از دزدی لازم است. البته هر دوی این نظریه‌ها نسبی است. و تا حدودی به محله شما بستگی دارد.

 

بیشتر بخوانید: سیستم اعلام سرقت چیست؟

 

 

۲- دزدگیر تماس گیرنده

انواع دزدگیر منزل را بشناسید

دزدگیر تماس گیرند، در صورت فعال شدن علاوه بر صدای آژیر بلند، با یک یا چند شماره تلفن تماس می‌گیرد. هنگام تماس، پیامی ضبط شده مبنی بر به خطر افتادن امنیت منزل، می‌شنوید. اگر شما از ساختمان خود دور باشید، می‌توانید در همان لحظه با پلیس تماس بگیرید. یا از نزدیکان خود بخواهید که سریعا منزلتان را چک کنند. شما باید در حافظه این مدل از انواع دزدگیر منزل، شماره تلفن مدنظرتان را ذخیره کنید. به انواع دزدگیر اماکن تماس گیرنده، دزدگیر تلفن کننده اتوماتیک هم می‌گویند.

انواع دزدگیر منزل تماس گیرنده، امکان ذخیره ۳ تا ۱۰ شماره را دارند. این شماره‌ها باید به ترتیب اولویت وارد شوند. زیرا سیستم دزدگیر تماس گیرنده، در صورت جواب ندادن یک شماره، به سراغ شماره بعدی خواهد رفت.

 

انواع دزدگیر منزل تماس گیرنده

دزدگیر تماس گیرنده دو مدل دارد. در ادامه هر کدام را بررسی کرده‌ایم:

 

دزدگیر تماس گیرنده متصل به تلفن خط ثابت

برای نصب این مدل دزدگیر، نیاز به سیم کشی خط تلفن ثابت تا دستگاه دزدگیر دارید. زیرا این نوع دزدگیر تماس گیرنده، از خط ثابت منزل شما برای برقراری تماس استفاده می‌کند. بروز مشکلاتی مانند قطعی تلفن ثابت، اختلال در شبکه تلفن ثابت و قطعی سیم تلفن متصل به دزدگیر، می‌تواند علت فعال نشدن دزدگیر اماکن تلفن کننده باشد. در این صورت، فقط صدای آژیر دزدگیر بلند خواهد شد. اما به دلیل قیمت پایین، این سیستم طرفداران زیادی دارد.

 

دزدگیر تماس گیرنده متصل به GSM (سیم کارتی)

انواع دزدگیر منزل را بشناسید

انواع دزدگیر منزل GSM، نیاز به سیمکارت دارند به همین دلیل به آنها دزدگیر اماکن سیم کارتی می‌گویند. معمولا از سیمکارت‌های اعتباری برای این دزدگیر استفاده می‌کنند. این نوع دزدگیر جدید بوده و از طریق سیگنال‌های تلفن همراه با شما تماس می‌گیرد یا پیامک می‌فرستد. اگر تلفن همراه در محل زندگی شما به خوبی آنتن می‌دهد؛ می‌توانید از دزدگیر اماکن سیم کارتی استفاده کنید.

تنها عیبی که این مدل دزدگیر دارد، اعتبار سیمکارت آن است. باید حواستان باشد که اعتبار به پایان نرسد؛ تا دزدگیر بتواند با شماره‌های ذخیره خود تماس برقرار کند، یا پیامک ارسال کند. در نصب این نوع دزدگیر، باید یک نکته را رعایت کنید. آن هم نصب در محلی از منزل است که تلفن همراه به خوبی آنتن می‌دهد.

دزدگیر سیمکارتی اطلاعات و اتفاقات مهم دزدگیر را هم برای شما پیامک خواهد کرد. اطلاعاتی نظیر، قطع برق سیستم، اتمام باتری و…

 

انواع دزدگیر منزل تماس گیرنده مزایا و معایبی دارند:

مزایا

  • اگر محله شما به شکلی است که صدای بلند آژیر دزدگیر، به گوش همسایه‌ها نمی‌رسد. یا همسایه مطمئنی که همیشه در منزلش باشد، ندارید؛ انواع دزدگیر منزل تماس گیرنده بهترین انتخاب برای شما هستند.
  • با استفاده از این مدل دزدگیر، نیازی به پرداخت هزینه به شرکت‌های حفاظتی نخواهید داشت. زیرا خودتا سریعا مطلع خواهید شد؛ و می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید.
  • چشمی دزدگیر سیمکارتی قابلیت نامگذاری دارد. برای مثال چشمی اتاق خواب، چشمی آشپزخانه و…

 

معایب

  • ممکن است هیچ کدام از شماره‌های ذخیره شده در سیستم دزدگیر، در دسترس نباشند. البته این مشکل هم راه‌حل ساده‌ای دارد. از مدل‌هایی از دزدگیر تلفن کننده اتوماتیک استفاده کنید که قابلیت ذخیره بیش از ۵ شماره را داشته باشند، تا احتمال در دسترس نبودن شماره‌ها به حداقل برسد.
  • استفاده از دزدگیر تماس گیرنده خط ثابت، هزینه سیم‌کشی اضافی خواهد داشت.
  • سارقین با قطع کردن سیم اصلی خط تلفن می‌توانند؛ از برقرار کردن تماس توسط دزدگیر، جلوگیری کنید.

 

۳- دزدگیر هوشمند

انواع دزدگیر منزل را بشناسید

دزدگیر هوشمند، زیرمجوعه سیستم خانه هوشمند است. در یک خانه هوشمند، تمام وسایل الکتریکی از طریق اپلیکیشن و از راه دور قابل کنترل است. دزدگیر هوشمند علاوه بر اعلام هشدار با صدای آژیر، از طریق اپلیکیشنی که روی گوشی اعضای خانواده نصب است، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. درست مثل دزدگیر تماس گیرنده. اما نحوه ارتباط سیستم خانه هوشمند با شما فقط محدود به یک تماس نیست. شما از طریق اپلیکیشن می‌توانید تمام سیستم امنیتی خانه مثل دوربین و دزدگیر را کنترل کنید.

سیستم خانه هوشمند، به سرعت در حال رشد و محبوبیت است. سیستم خانه هوشمند، مخصوص کسانی است که می‌خواهند از راه دور به راحتی روی تمام دیوایس‌های خانه خود، و همچنین امنیت خانه نظارت داشته باشند. تنظیم روشنایی خانه، روشن یا خاموش کردن وسایل الکتریکی، کنترل دوربین و دزدگیر، تنظیم سیستم گرمایشی و سرمایشی، همگی از وظایف سیستم خانه هوشمند است.

 

مزایا

  • اطمینان از امنیت خانه به وسیله این سیستم بسیار بالاست.
  • در صورت استفاده از انواع دزدگیر منزل هوشمند، کمترین نیاز را به کمک همسایه‌ها خواهید داشت.
  • سیستم هوشمند چند راه ارتباطی با شما دارد. تلفن اتوماتیک، آژیر و هشدار در اپلیکیشن.

معایب

  • قیمت انواع دزدگیر منزل هوشمند، بسیار بالاتر از انواع دیگر است. زیرا نیاز به یک سیستم هوشمند دارید؛ که به دزدگیر شما متصل شود.
  • برای استفاده از سیستم خانه هوشمند، باید محل زندگی شما آنتن‌دهی خوبی داشته باشد.
  • برای استفاده از این سیستم، به وای فای نیاز دارید. (وای فای نباید هیچگاه قطع شود.)

 

۴- دزدگیر تحت شبکه

از دیگر انواع دزدگیر اماکن، دزدگیر تحت شبکه است. این نوع دزدگیر مجموعه‌ای از چند سیستم امنیتی هوشمند است که به یکدیگر متصل هستند و بیشتر در ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌شود. مدیریت این سیستم از راه دور امکان‌پذیر است. هر گونه از تجهیزات این سیستم، دارای IP مجزا هستند؛ و به تنهایی قابل کنترل هستند. در صورت فعال شدن این دزدگیر، سیستم از طریق تماس، ارسال پیامک و ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

 

۵- دزدگیر متصل به یک شرکت حفاظتی

انواع دزدگیر منزل را بشناسید

شما می‌توانید برای اطمینان از امنیت منزل خود، سیستم دزدگیر و امنیت ساختمان را به یک شرکت حفاظتی بسپارید. در این صورت، انواع دزدگیر همزمان با اعلام آژیر، با شرکت حفاظتی تماس برقرار می‌کند. شرکت حفاظتی نیز اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وقتی دزدگیر منزل شما فعال شود؛ شرکت سریعا با تلفن خانه شما تماس می‌گیرد و می‌خواهد رمز امنیتی خانه را بگویید. اگر این رمز اشتباه گفته شود، یا کسی تلفن را جواب ندهد، شرکت اقدامات ذکر شده در قرارداد را انجام می‌دهد. با شماره‌ای که در قرارداد ذکر شده تماس می‌گیرد، یا به پلیس اطلاع می‌دهد. در بعضی قراردادها، حضور سریع ماموران امنیتی شرکت حفاظتی نیز، ذکر شده است.

پس در هنگام عقد قرارداد، با دقت تمام بندهای قرارداد را مطالعه کنید. تا مطمئن شوید تمام موارد مطابق با نیازهای شماست.

 

مزایا

  • در صورت استفاده از این نوع سیستم امنیتی، دیگر نگران قطعی تلفن، آنتن ندادن، نشنیدن صدای آژیر و … نخواهید بود. زیرا مطمئن هستید که شرکت همیشه حواسش به امنیت خانه شما هست. همچنین این شرکت‌ها به صورت دوره‌ای سیستم امنیتی خانه را چک خواهند کرد. و در صورت بروز هر مشکلی آن را برطرف می‌کنند.
  • دقت کنید که اگر خواستار بستن قرارداد با این گونه شرکت‌ها‌ هستید؛ نباید خودتان دزدگیر را خریداری و نصب کنید. زیرا شرکت خودش اینکار را انجام خواهد داد.

 

انواع دزدگیر منزل از نظر ساختار

۱- سیستم دزدگیر با سیم

تمام انواع دزدگیر منزل که در بالا توضیح دادیم؛ می‌تواند از نوع سیم دار باشد. یعنی دزدگیر از طریق سیم‌کشی، به شبکه برق خانه متصل خواهد شد.

سیستم دزدگیر با سیم معایبی دارد. مثل هزینه سیم‌کشی، امکان قطع شدن سیم و…

 

۲- سیستم دزدگیر بی سیم

سیستم دزدگیر بی سیم، به برق شهری متصل نیست. برق این دزدگیر از طریق باتری تأمین می‌شود. سیستم هشدار بی سیم، با قسمت کنترل پنل، به وسیله سیگنال‌های رادیویی (وایرلس) در ارتباط است.

برای کاربردهایی مثل دزدگیر منازل، سیستم بی سیم گزینه مناسبی است. این سیستم مزیت‌هایی دارد که باعث شده انواع دزدگیر منزل بی سیم، بسیار پرفروش باشند. مهم‌ترین مزیت‌ها عبارتند از:

  • نصب و راه‌اندازی سیستم‌های هشدار و دزدگیر بی سیم، بسیار راحت‌تر از سیستم‌های سیمی است.
  • همچنین کار با سیستم بی سیم نیز آسان‌تر است.
  • ظاهر انواع دزدگیر اماکن بی سیم، زیباتر از انواع با سیم است.
  • در صورت جابه‌جایی منزل، خودتان می‌توانید دزدگیر را جابه‌جا کنید.
  • قابلیت توسعه دارد. امکان اضافه کردن دوربین یا سیستم جدید به این مدل دزدگیرها بسیار راحت است.

معایب

  • سیستم هشدار بی سیم یک عیب بزرگ دارد و آن هم هزینه بالای آن است. هزینه انواع دزدگیر منزل بی سیم، به دلیل نیاز به باتری، گران‌تر از نوع با سیم به نظر می‌رسد. اما اگر هزینه سیم‌کشی انواع دزدگیر اماکن باسیم را نیز در نظر بگیریم، تفاوت قیمت چندانی نخواهند داشت.
  • اگر سیگنال تلفن همراه و وایرلس در محل دزدگیر بی سیم به خوبی کار نکند؛ دزدگیر با مشکل مواجه خواهد شد.

 

انواع دزدگیر منزل و اماکن از منظر شرکت سازنده

شرکت‌های سازنده زیادی سیستم‌های دزدگیر منزل را طراحی و تولید می‌کنند. یکی از معتبرترین شرکت‌ها در ایران، شرکت ویستا الکترونیک تاو با برند دزدگیر اماکن هوگون می باشد. دستگاههای اعلام سرقت هوگون در دو شکل پیشرفته و اقتصادی ارائه میگردد و به صورت سیم کارتی می‌باشد.

 

سخن آخر

شما می‌توانید با اتصال تجهیزات جانبی (سنسور اضافی)، امکانات دیگری نیز به دزدگیر خود اضافه کنید. با نصب سنسور اضافی به ترمینال‌های ورودی انواع دزدگیر اماکن، در صورت بروز خطرهای دیگر مانند آتش‌سوزی، نشست گاز و… سیستم دزدگیر هشدار مربوطه را نیز خواهد داد.

دزدگیر منزل یا دزدگیر اماکن، از مهم‌ترین محصولات امنیتی و حفاظتی ساختمان است. انواع دزدگیر اماکن ممکن است خریدار را گیج کند. برای کمک به انتخاب شما، ما در این مقاله  از وبسایت هوگون به طور کامل انواع دزدگیر منزل را توضیح دادیم.