تفاوت یو پی اس DC با یو پی اس AC چیست؟

تفاوت یو پی اس DC با یو پی اس AC چیست؟

یو پی اس دی سی چیست؟

در این مقاله از هوگون قصد داریم به این سئوال پاسخ دهیم که یو پی اس دی سی (DC UPS) چیست. امروزه سیستم‏های یو پی اس در انواع و ظرفیت‏های مختلف، طراحی و روانه بازار شده ‏اند. اما پیش از ادامه بحث بهتر است بدانیم یو پی اس چیست؟ از دستگاه یو پی اس (UPS) یا منبع تغذیه بدون وقفه، برای محافظت از بارهای حساس و بحرانی در برابر مشکلات تغذیه الکتریکی از جمله نوسانات و افت و افزایش ناگهانی ولتاژ استفاده می‏شود. یو پی اس‏ ها نه تنها تامین توان الکتریکی در زمان قطعی برق برای دستگاه‏های متصل را تضمین می‏کنند، بلکه باعث افزایش طول عمر عملکرد آنها نیز می‏شوند.

یو پی اس‏ ها را می‏توان از جهات گوناگون تقسیم ‏بندی کرد. انواع یو پی اس از نظر معماری و ساختار طراحی عبارتند از: آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو. یک تقسیم بندی دیگر از انواع یو پی اس با توجه به خروجی سیستم، یو پی اس دی سی (DC UPS) و یو پی اس اِی سی (AC UPS) است. یو پی اس دی سی یک سیستم قدرت است که برای یک بارِ حساس، توان الکتریکی پیوسته، متناسب و ایمن را ایجاد می‏کند.

این دستگاه عموما شامل این موارد است: یک یکسوکننده (شارژکننده باطری) که از منبع تغذیه AC تک یا سه فاز تغذیه می‏کند، یک باطری و مسیر توزیع برای بارهای حساس و بحرانی. در زمان قطع برق AC، باطری تامین توان بارِ بحرانی را تضمین می‏کند.

باطری در خروجی یکسوکننده قرار دارد. در حالتی که تغذیه اصلی غیرفعال می‏گردد، باطری بلافاصله آماده است تا وارد مدار شده و جریان برق مورد نیاز بارها را تامین کند.

 

تفاوت یو پی اس DC با یو پی اس AC چیست؟

تفاوت یو پی اس DC با یو پی اس AC چیست؟

به طور خلاصه تفاوت یو پی اس DC با یو پی اس AC در نوع توان الکتریکی است که به بار متصل تحویل داده می‏شود. یو پی اس دی سی یک ولتاژ پیوسته و با کیفیت دی سی را تحویل دستگاه مصرف‏ کننده توان الکتریکی می‏دهد. در حالیکه یو پی اس ای سی با استفاده از اینورتر، توان دی سی خارج شده از باطری را به توان ای سی تبدیل کرده و تبدیل بارهای متصل می‏دهد.

بنابراین یکی از تفاوت‏های یو پی اس دی سی و یو پی اس ای سی در این است که یو پی اس دی سی فاقد قطعه مبدل (اینورتر) است. این موضوع باعث می‏شود قابلیت اطمینان و کارایی در یو پی اس ‏های دی سی بالا باشد چرا که هیچ مبدلی بین باطری و بار وجود ندارد. اما باطری یو پی اس دی سی و یو پی اس ای سی با توجه به نیاز کاربر می‏تواند یکسان باشند.

 

همچنین بخوانید: تفاوت ژنراتور با یو پی اس

 

یو پی اس های DC به علت اینکه مانند یو پی اس های AC  کار تبدیل ولتاژ از DC  به AC را در خروجی انجام نمی دهند، لذا هنگام قطعی برق مدت زمان بک آپ تایم بیشتری نسبت به یو پی اس های AC با باتری های مشابه دارند.

در هنگام انتخاب و خرید یو پی اس، مهمترین نکته کاربرد مورد انتظار از یک دستگاه یو پی اس است. یو پی اس‏ های ای سی برای وسایل مصرف‏ کننده توان ای سی و یو پی اس‏ های دی سی مخصوص بارهای مصرف‏ کننده توان دی سی طراحی و ساخته شده ‏اند.

از مهمترین کاربردهای یو پی اس دی سی، تامین توان دستگاه‏هایی مثل دوربین‏های مداربسته و تجهیزات شبکه و هر نوع سیستم الکتریکی و الکترونیکی است که توان دی سی مصرف می‏کند. پس از انتخاب نوع یو پی اس، لازم است به موارد دیگری همچون گارانتی و پشتیبانی شرکتی، وجود سنسورهای داخلی هشداردهنده، نرم ‏افزار مدیریت و هشدار وضعیت باطری و غیره توجه کرد.

پیشنهاد ما یو پی اس های هوگون است که برندی نام ‏آشنا و از با کیفیت‏ترین‏ های موجود در بازار بوده و ارائه ‏دهنده انواع یو پی اس در ظرفیت‏های مختلف و سیستم‏های برق اضطراری می‏باشد.