سیستم اعلام سرقت چیست؟

سیستم اعلام سرقت چیست؟

معرفی انواع سیستم های اعلام سرقت و راهنمای خرید

یکی از مطمئن‌ترین روش‌هایی که می‌توانید از اموال خود محافظت کنید، مجهز کردن ساختمان و خودرو خود به سیستم اعلام سرقت با کیفیت است. سیستم‌های اعلام سرقت تبدیل به تجهیزات استاندارد در وسایل نقلیه، فروشگاه‌ها و سایر مشاغل شده‌اند. همچنین در خانه‌های خصوصی نیز به طور فزاینده‌ای رایج شده‌اند.

مهم نیست که ساختمان شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، اطمینان از ایمن بودن همه درها، پنجره‌ها و دیگر نقاط ورودی، برای ایمن نگه داشتن وسایل و اشیاء گران‌بها در همه زمان‌ها ضروری است. مطالعات نشان داده است که ساختمان‌هایی که دارای سیستم امنیتی موثر هستند، سه برابر کمتر از ساختمان‌های بدون حفاظت، در معرض سرقت قرار می‌گیرند. بنابراین نصب سیستم اعلام سرقت چیزی است که همه صاحبان ساختمان و همچنین وسایل نقلیه باید به آن توجه کنند.

در این راهنما نگاهی دقیق‌تر به سیستم اعلام سرقت می‌اندازیم. و نحوه عملکرد آنها و انواع آنها را دقیقاً توضیح می‌دهیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • طرز کار سیستم اعلام سرقت
  • اجزای سیستم اعلام سرقت
  • نقشه سیستم اعلام سرقت
  • انواع سیستم های اعلام سرقت
  • انواع سنسورهای اعلام سرقت
  • قیمت سیستم اعلام سرقت

 

بیشتر بخوانید: علت فعال نشدن دزدگیر اماکن

 

 

طرز کار سیستم اعلام سرقت

سیستم اعلام سرقت در واقع مجموعه‌ای از اجزای الکتریکی است که به یک کنترل پنل متصل شده‌اند. و به همین دلیل امکان جمع‌آوری و پردازش اطلاعات را فراهم می‌کنند. پنل‌ها معمولا دارای یک صفحه لمسی و ساده برای استفاده هستند، که به کاربر اجازه می‌دهد زنگ هشدارها را فعال یا غیرفعال کنند. و همچنین با سیستم اعلام سرقت در مواقع مناسب ارتباط برقرار کنند. طرز کار سیستم اعلام سرقت به این صورت است که؛ زمانی که کنترل پنل نفوذ را تشخیص می‌دهد، سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند تا یک عمل خاص را انجام دهد. اینکه این عمل دقیقاً چگونه باشد، بستگی به نوع زنگ هشدار و سیستم اعلام سرقت مورد استفاده شما متفاوت است.

این سیستم از طریق سنسورها و اتصالات، به تشخیص حرکت یا باز شدن درها و پنجره‌های که روی آنها دزدگیر نصب شده‌ است می‌پردازد. و اطرافیان را از ورود غیر مجاز مطلع می‌کنند. سیستم‌های اعلام سرقت یک ابزار جهانی برای امنیت اکثر مکان‌ها هستند.

طرز کار سیستم اعلام سرقت می‌تواند کاملا مستقل باشد، اما زمانی که با یک سیستم امنیتی ادغام شود، بهترین عملکرد را خواهد داشت. داشتن شبکه‌ای از زنگ‌های هشدار، تضمین می‌کند که دارایی شما به طرق مختلف محافظت می‌شود. همچنین غلبه بر آن برای مجرمان نیز بسیار دشوارتر می‌شود. این سیستم‌ها تمامی مبادی ورودی ساختمان‌ها شامل درها و پنجره‌ها را پوشش می دهد. و پس از تشخیص کوچک‌ترین تحرکی، شما را باخبر می‌کنند .

 

نظارت از راه دور سیستم اعلام سرقت

سیستم اعلام سرقت چیست؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اکثر کنترل پنل‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از راه دور و از طریق تلفن همراه یا لپ‌تاپ سیستم هشدار خود را کنترل کنید. به این معنی که هر زمان خارج از خانه هستید، در صورت فعال شدن زنگ خطر فوراً به شما اطلاع داده می‌شود.

 

اجزای سیستم اعلام سرقت

هر سیستم اعلام سرقت از اجزای اصلی مشابهی تشکیل شده است. این اجزای اصلی شامل موارد زیر هستند:

  • کنترل پنل
  • صفحه کلید
  • اتصالات در و پنجره
  • آشکارسازهای شکستن شیشه
  • آشکارسازهای حرکت
  • سنسورهای قطع سیستم
  • مدار سیستم

 

کنترل پنل (Alarm Control Panel)

مهم‌ترین اجزای سیستم اعلام سرقت کنترل پنل آن است. همه انواع سیستم اعلام سرقت دارای یک پنل کنترل زنگ اختصاصی هستند. کنترل پنل، مغز سیستم است. همه چیز، با سیم یا به صورت بی‌سیم، به صفحه کنترل متصل است.

سیستم اعلام سرقت چیست؟

 

صفحه کلید (Alarm Keypad)

صفحه کلید، رابط شما برای سیستم است. این پد معمولاً در نزدیکی ورودی اصلی یا در ایست‌های بازرسی اصلی قرار می‌گیرد. و به شما امکان می‌دهد سیستم را فعال یا غیر فعال کنید. صفحه کلید اغلب به شما امکان برقراری ارتباط دو طرفه با ایستگاه نظارت سیستم امنیتی را می‌دهد.

 

اتصال در و پنجره

اتصالات معمولاً سنسورهای مغناطیسی هستند که از در به محفظه یا پنجره به دیوار متصل می‌شوند. اگر تماس سنسور قطع شود، (مانند باز کردن در یا پنجره)، زنگ هشدار فعال می‌شود.

سیستم اعلام سرقت چیست؟

 

آشکارسازهای شکستن شیشه (Glass Break Detectors)

آشکارسازهای شکستن شیشه، در واقع دیتکتورهای صوتی هستند که به فرکانس دقیق شکستن شیشه گوش می‌دهند. این حسگرها در صورت ورود، حتی اگر سنسور تماس پنجره دور زده شود، می‌توانند زنگ هشدار را فعال کنند.

 

آشکارسازهای حرکت (Motion Detectors)

اکثر آشکارسازهای حرکت داخلی شامل فناوری مادون قرمز غیرفعال (PIR) هستند. PIR از هشدارهای کاذب جلوگیری می‌کند. آشکارسازهای حرکتی در فضای باز از فناوری مادون قرمز غیرفعال و مایکروویو استفاده می‌کنند. این کار برای تشخیص مزاحمان، بدون دریافت هشدارهای دروغین از مثلا سنجاب‌ها یا سایر حیوانات کوچک است.

سیستم اعلام سرقت چیست؟

 

سنسورهای قطع سیستم (System Interruption Sensors)

بهترین سیستم اعلام سرقت برای مشاغل، دارای Fail safe در سیستم‌های خود هستند. Fail safe سیستمی است که برای جلوگیری از خرابی طراحی شده است. اگر هر قسمتی از سیستم آفلاین باشد، برق آن قطع شود و یا به هر دلیلی به پینگ پاسخ ندهد، حسگر وقفه یک هشدار را فعال می‌کند.

 

مدار سیستم

یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم اعلام سرقت، یک مدار الکتریکی معمولا ساده است. که در ورودی قرار می‌گیرد. کنترل پنل به یک یا چند مدار زنگ متصل شده است. ولی منبع تغذیه آن جداگانه است. کنترل پنل، مدارها را زیر نظر دارد و هنگام بسته یا باز شدن (بسته به طراحی) زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورد. زمانی که زنگ خطر فعال می‌شود، کنترل پنل آن را قطع نمی‌کند. بلکه زمانی این کار را می‌کند که شخصی در صفحه کلید، کد امنیتی را وارد کند.

 

 مدار سیستم اعلام سرقت به دو دسته تقسیم می‌شود:

سیستم مداربسته: در این سیستم هنگام بسته شدن درب، مدار الکتریکی بسته می‌شود. یعنی تا زمانی که در بسته است، برق می‌تواند از یک سر مدار به سر دیگر جریان داشته باشد. اما اگر شخصی در را باز کند، مدار باز می‌شود و دیگر برق نمی‌تواند جریان داشته باشد. این باعث فعال شدن زنگ خطر می‌شود.

سیستم مدار باز: در این سیستم، باز کردن درب، مدار را می‌بندد و اینگونه جریان برق به راه می‌افتد. در این سیستم وقتی مدار کامل شد زنگ هشدار فعال می‌شود.

روش‌های متعددی برای ایجاد این نوع مدارها وجود دارد. مدارهای بسته معمولاً انتخاب بهتری نسبت به مدارهای باز هستند. زیرا فرد خرابکار می‌تواند با باز کردن سیم‌های اتصال، مدار باز را غیرفعال کند.

 

 

نقشه سیستم اعلام سرقت

حتی مشاهده زنگ هشدار در یک ساختمان یا خودرو، تا حد قابل توجهی برای جلوگیری از مزاحم کافی است. به طور معمول برای نصب دزدگیر امنیتی نیازی به برنامه‌ریزی خاص یا نقشه سیستم اعلام سرقت نیست. اما اگر در ساختمان یا منطقه حفاظت شده زندگی می‌کنید باید برای این مسئله با مدیر امنیتی مربوطه هماهنگی انجام دهید.

سیستم اعلام سرقت چیست؟

انواع سیستم های اعلام سرقت

اگر تا به حال برای خرید دستگاه اعلام سرقت اقدام کرده باشید، می‌دانید که گزینه‌های متنوعی وجود دارد. انواع مختلف سیستم اعلام سرقت بسیار موثرتر از حواس انسان هستند. و برای تشخیص خرابکاری یا تغییرات مشکوک در مناطق خاص استفاده می‌شوند. در زیر انواع سیستم های اعلام سرقت را معرفی کرده‌ایم.

 

سیستم اعلام سرقت خودرو

هدف اصلی سیستم اعلام سرقت خودرو جلوگیری از سرقت وسایل شخصی شما در داخل خودرو و جلوگیری از سرقت خود خودرو است. با این وجود، همه دزدگیرهای خودرو یکسان نیستند. انواع سیستم های اعلام سرقت خودرو را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

نصب شده در کارخانه  (OEM): ساخت و نصب این مدل سیستم در کارخانه تولیدکننده خودرو صورت می‌گیرد و داخل خودرو نصب می‌شود.

ویژگی اصلی آلارم‌های خودرو از نوع OEM، امکان باز و قفل کردن درب و پخش صدای آژیر است. و اکثر آنها فقط برای جلوگیری از سرقت خودرو طراحی شده‌اند و برای محافظت از وسایل شما طراحی نشده‌اند. یعنی مثلا فقط زمانی که به اتومبیل ضربه‌ای وارد شود و یا تلاشی برای باز کردن درب‌های آن صورت بگیرد فعال می‌شوند. در مدل‌های جدیدتر علاوه بر قفل درب‌ها، درب صندوق نیز قفل می‌شود. اینگونه دزدگیرها ریموت ساده‌ای دارند.

نصب شده بعد از خرید (Aftermarket): معمولا توسط مالک خودرو و پس از تحویل خودرو نصب می‌شود. سیستم‌های هشدار بعد از خرید، مجموعه وسیع‌تری از اجزا و ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند. که به امنیت خودرو شما افزوده می‌شود. این سیستم های اعلام سرقت خودرو معمولا پیشرفته‌تر بوده و حسگر‌های متفاوتی برای لرزش، شوک و حرکت بدنه دارند. و حتی در نمونه‌های پیشرفته‌تر، به طور مثال در اثر کج شدن بیش از حد بدنه خودرو نیز به کار می‌افتند. و یا برای جلوگیری از به صدا درآمدن آژیر در اثر صدای بلند در اطراف خودرو، می‌توان حسگر‌های آنها را به دلخواه تنظیم کرد.

سیستم اعلام سرقت خودرو

سیستم اعلام سرقت منزل

دزدگیر منزل یکی از پرکاربردترین انواع سیستم های اعلام سرقت است. این سیستم‌ها طی دهه گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. اکثرا آنها به سمت حذف سیم و استفاده از فناوری بی‌سیم در حرکتند. همچنین به لطف تلفن‌های هوشمند و پنل‌های صفحه لمسی، استفاده از آنها بسیار آسان‌تر شده است. دزدگیر اماکن سیم کارتی یکی از این مدل‌هاست. نصب سیستم اعلام سرقت منزل از هر نوع که باشد ضرری ندارد! این کار یکی از اقدامات پیشگیرانه است که تا حدودی بر روی برخی مجرمان تأثیر می‌گذارد. مسلما استفاده از سیستم اعلام سرقت به این معنا نیست که شما هرگز مورد سرقت قرار نخواهید گرفت. اما اگر حق انتخاب داشته باشید و اگر نگران ایمنی هستید، داشتن یک سیستم اعلام سرقت تا حدودی خیال شما را راحت می‌کند.

 

همچنین بخوانید: انواع دزدگیر منزل چیست؟

 

سیستم اعلام سرقت هوشمند

بیشتر صاحبان مشاغل و همینطور خانه‌های و خودروهای شخصی به دنبال به روز رسانی سیستم‌های امنیتی خود هستند تا مطمئن شوند خانواده، کارکنان یا دارایی‌های آنها محافظت می‌شود. پیشرفت‌های سریع و مستمر در فناوری باعث شده است تا سیستم‌های اعلام سرقت قدیمی به سمت منسوخ شدن پیش بروند و دیگر در حفاظت صحیح از اموال و دارایی ‌ای شما موثر نباشند. یکی از مواردی که فناوری امنیت را دگرگون کرده است استفاده از سیستم اعلام سرقت هوشمند است.

 

سیستم هشدار هوشمند چیست؟

یک سیستم هشدار هوشمند از فناوری بی‌سیم، شبکه‌های خانگی و تلفن‌های همراه استفاده می‌کند تا امنیت شما را با زندگی روزمره به صورت یکپارچه درآورد. از حسگرهای درب گرفته تا تصاویر دوربین مداربسته بی سیم، می‌توانند یک سیستم امنیتی هوشمند را به وجود بیاورند. به این معنی که می‌توانید سیستم‌های امنیتی خود را در هر کجا و در هر زمان با استفاده از تلفن همراه خود نظارت و مدیریت کنید.

در اصل سیستم اعلام سرقت هوشمند، امنیت شما را به خود شما می‌دهد. و هر زمان که بخواهید می‌توانید کنترل آن را راحت و در دسترس داشته باشید.

 

 

انواع سنسورهای اعلام سرقت

اگرچه هدف همه انواع سیستم اعلام سرقت، تشخیص نفوذ یا تهاجم است. اما نحوه عملکرد آنها می‌تواند متفاوت باشد. زیرا در سیستم های امنیتی و دزدگیر از سنسورهای مختلفی استفاده می‌شود. در زیر برخی از محبوب‌ترین انواع سنسورهای اعلام سرقت را معرفی کرده‌ایم:

 

سنسورهای در و پنجره: این آلارم‌ها با شناسایی دسترسی غیر مجاز از طریق درها و پنجره‌ها فعال می‌شوند. این نوع سنسورها دو قسمت دارند. یک قسمت روی در یا پنجره نصب شده است. و قسمت دیگر بر روی قاب در یا پنجره قرار دارد.

 

سنسورهای حرکت: قابل نصب در داخل و خارج هستند. این نوع سنسورها با شناسایی حرکت، زنگ هشدار را فعال می‌کنند. آنها با ایجاد یک “منطقه نامرئی” یا ‘invisible zone’ کار می‌کنند. که بدون ایجاد زنگ خطر نمی‌توان به آن دسترسی داشت. بنابراین اغلب برای محافظت از مکان‌های دارای اقلام با ارزش استفاده می‌شود.

 

آشکارسازهای شکستن شیشه: این نوع سنسورها با شناسایی صدای شکستن شیشه، زنگ خطر را فعال می‌کنند. آنها دارای میکروفون صوتی هستند که برای تشخیص فرکانس شکستن شیشه طراحی شده است. و معمولاً شعاع کار چند متر دارند. بنابراین در صورت وجود پنجره‌های متعدد، برای محکم کاری می‌توان آنها را در وسط اتاق قرار داد.

 

سنسورهای شوک: این نوع سنسورها با شناسایی ضربه یا ارتعاش ناشی از شکستن پنجره یا درب، زنگ هشدار را فعال می‌کنند.

 

هشدارهای ایمن: این نوع سنسورها به صندوق امانات متصل شده و با شناسایی تلاش‌های غیرمجاز برای دسترسی به گاوصندوق زنگ خطر را به صدا در می‌آورند. این سنسورها می‌توانند به طرق مختلف کار کنند. برخی برای تشخیص جابجایی گاوصندوق طراحی شده‌اند. در حالی که انواع دیگر می‌توانند تشخیص دهند که در دستکاری شده است یا به زور باز شده است.

 

سیستم اعلام سرقت منزل چیست؟

 

قیمت سیستم اعلام سرقت

قیمت سیستم اعلام سرقت بطور قابل توجهی متفاوت است. مارک، مدل و پیچیدگی زنگ هشدار تنها سه مورد از عواملی هستند که بر قیمت آنها تاثیر می‌گذارند. بنابراین برای دقیق‌ترین قیمت، توصیه می‌کنیم همین امروز با یکی از کارشناسان ویستا الکترونیک تاو تماس بگیرید. ما اندازه و طرح ساختمان شما را در نظر می‌گیریم و همچنین ارزیابی می‌کنیم که کدام نوع زنگ هشدار برای شرایط شما مناسب است تا مطمئن شوید که قیمت منصفانه و رقابتی دریافت می‌کنید.

دزدگیر اماکن هوگون شامل مجموعه ای از جدیدترین و به روزترین سیستم‌های اعلام سرقت است. و ما با تجربه چندین ساله در این صنعت، مشتاق هستیم در هر مکانی که نیاز به سیستم های دزدگیر است، معتبرترین سیستم‌های امنیتی نصب و استفاده شوند.

 

سخن آخر

“سیستم‌های اعلام سرقت برای موزه‌ها و میلیونرها ساخته شده است. به هر حال هیچ کس نمی‌خواهد به خانه من نفوذ کند” این یک باور گسترده است، اما متأسفانه اشتباه است. سال به سال تعداد سرقت‌های خانگی بسیار بیشتر می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق این سرقت‌ها شامل خانه‌های “کاملاً عادی” و مشاغل کوچک است. دزدگیر اماکن هوگون یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از این خرابکاری‌هاست. استفاده از دزدگیر از آن جهت اهمیت دارد که اقدام سریع در هنگام وقوع حادثه بسیار مهم است. یک سیستم هشدار دهنده، مانع مزاحمان احتمالی می‌شود. یا در صورت بروز حادثه به سرعت صاحبان املاک را مطلع می‌کند.

همانطور که گفتیم سیستم‌های اعلام سرقت در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد. بنابراین شما باید با یک انتخاب صحیح نیازهای شخصی خود را برآورده کنید. متخصصین ما با پاسخگویی ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.