یو پی اس آنلاین 3 فاز

اصول یو پی اس

قطع و وصل برق و نوسانات مختلف روی اندازه و فرکانس آن اجتناب ناپذیر بوده ، بدتر از آن برای تجهیزات فنآوری اطلاعات و مراکز نگهداری داده بسیار آسیب رسان و مخرب است. یو پی اس هسته مرکزی هر نوع سیستم ایمنی در برابر برق و نوسانات آن است.

چرا محافظ برق مهم است؟

هیچ شرکتی نمیتواند در برابر حفاظت تجهیزات کامپیوتری و حساس خود در مواجهه با مشکلات برق شهری بی تفاوت باشد، در اینجا به ذکر چند نکته مهم بابت چرایی این مسأله میپردازیم:

  • حتی قطع کوتاه مدت برق هم میتواند مشکل آفرین باشد. قطع برق در فرصتی کوتاه، حتی باندازه ربع یک ثانیه هم میتواند برای کامپیوترها و دستگاههای نگهداری اطلاعات تولید اشکال کند و در بعضی موارد آنها را تا ساعتها از دسترس کاربرها خارج نماید. کارشناسان رقم تقریبی ضرر اقتصادی ناشی از این امر را در کشورهای پیشرفته بین ۲۰۰ تا ۵۷۰ میلیارد دلار در سال تخمین میزنند.
  • برق مورد استفاده منظم و دقیق نیست. حدی از نوسان برای شرکتهای برق در میزان ولتاژ تحویلی به مصرف کننده ها قابل قبول و تعریف شده است که طبعاً برای بارهای مصرفی اهمی و غیر حساس مشکل آفرین نخواهد بود. مثلاً ولتاژ استاندارد برقی که برای ما تعریف شده است، ۲۲۰ ولت است ولی نوسان بین ۱۹۵ تا ۲۲۰ ولت همچنان مقبول است. طبعاً حساسیتی که ما از آن صحبت میکنیم برای تجهیزات کامپیوتری و ذخیره سازی اطلاعات بوده که در اینجا این مطلب به عنوان مشکل آورده و تشریح شده است.
  • برق مصرفی صد در صد پایدار و مطمئن نیست. حتی اگر به عدد ۹۹٫۹ درصد برای برق رسانی مطمئن برسیم باز هم این موضوع به این معنا خواهد بود که در سال، ۹ ساعت قطعی برق داریم.
  • مشکلات و مخاطرات دو چندان میشوند. امروزه سرورها و تجهیزات شبکه از اجزای به مراتب کوچکتری استفاده میکنند که آنها را در برابر نوسانات برق، آسیب پذیرتر میسازد.
  • ژنراتورهای اضطراری و محافظهای برق کافی نیستند. ژنراتورهای اضطراری قادر به تأمین برق در زمان فقدان آن هستند اما مدت زمانی لازم است تا این ژنراتورها استارت شده، در مدار قرار بگیرند. محافظ برق هم نهایتاً قادر به حذف سیگنالهای ناخواسته و با دامنه بالاست اما در برابر کاهش ولتاژ ورودی کاری از دستش بر نمی آید.
  • امروزه حفظ فعالیت بسیار با اهمیت است. یک زمانی واحد آی تی نقشی ساده در یک شرکت داشت اما امروزه به هسته مرکزی آن بدل شده که در سرنوشت یک شرکت و بقا آن مؤثر است. وقتی کامپیوترها از کار باز میمانند، فعالیت شرکت هم متوقف میشود.
  • حفظ فعالیت بسیار مهم است اما هزینه ها را هم باید کنترل کرد. مراکز داده علاوه بر اینکه باید همیشه در دسترس باشند، باید در مسیر کاهش هزینه نگهداری آنها هم حرکت کرد. یو پی اس های با بازدهی بالای هوگون  راهکاری دو گانه اند برای حفظ اطلاعات و کاهش هزینه های برق مصرفی.

یو پی اس چیست؟

به بیان ساده، یو پی اس دستگاهی است با دو ویژگی:

  1. تأمین برق دستگاه مصرفی در زمان فقدان آن، تا اندازه ای که دستگاه مصرفی فرصت خاموش شدن ایمن را بیابد و یا اینکه برق اضطراری وارد مدار گردد.
  2. حفاظت از دستگاه مصرفی در برابر افزایش و کاهش ولتاژ ورودی، تا اجزای حساس الکترونیکی آن آسیب نبینند.

انواع اصلی دستگاههای یو پی اس

سه تقسیم بندی کلی برای یو پی اس لحاظ گردیده.

که ما در اینجا در یک بازتعریف بهتر و مؤثرتر برای آن دو شاخه اصلی در نظر میگیریم:

یو پی اس های با یک مبدل

یو پی اس های با دو مبدل

_________________________

یو پی اس با یک مبدل

  • یو پی اس آفلاین
  • یو پی اس تعاملی یا لاین اینتر اکتیو

در نوع تعاملی، یو پی اس نسبت به تنظیم ولتاژ ورودی حساس بوده، دارای این امکان نیز هست اما در نوع آفلاین آن، برق ورودی مستقیماً به خروجی منتقل میگردد بدون کنترل روی اندازه آن.

یو پی اس آقلاین

 

یو پی اس با دو مبدل

در این نوع یو پی اس ، همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد، تأمین برق دستگاه مصرفی همواره از رهگذر اینورترهای یو پی اس بوده، فقط در زمان ضرورت از یک مسیر مستقیم، برق دستگاه خروجی با اتصال به برق ورودی تأمین میشود.

یو پی اس آنلاین

________________________________________________________________________

به لحاظ بازدهی، یو پی اس های تک مبدلی در مرتبه ای بالاتر نسبت به یو پی اس های دو مبدلی قرار دارند اما بالاترین ایمنی در یو پی اس های آنلاین حاصل میشود.