علت فعال نشدن دزدگیر اماکن و عیب یابی دستگاه

علت فعال نشدن دزدگیر اماکن

۷ دلیل فعال نشدن دزدگیر اماکن و نکات رفع عیب

دزدگیر اماکن اینگونه عمل می‌کند که به محض تشخیص هرگونه فعالیت غیرعادی، شخص مربوطه را مطلع می‌کنند تا اقدامات لازم را انجام دهد. اما اگر دزدگیر شما در موقع لزوم فعال نشود یا عملکرد مناسبی نداشته باشد می‌تواند شما و اموال شما را در وضعیت آسیب‌پذیر قرار دهد. زیرا سارقان فرصت‌طلب می‌توانند از این معایب برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند. در واقع داشتن یک دزدگیر معیوب مانند نداشتن یک دزدگیر خوب است. به همین دلیل پیدا کردن علت فعال نشدن دزدگیر اماکن و عیب یابی دزدگیر اماکن از مهمترین اقدامات برای امنیت بیشتر است. با استفاده از اطلاعات این مقاله می‌توانید مطمئن شوید که سالم‌ترین تجهیزات اعلام سرقت را دارید، تا خود و اموالتان را ایمن نگه دارد.

در این مقاله کلیه دلایل و علت فعال نشدن دزدگیر اماکن، معایب معمول دزدگیر اماکن و عیب یابی آنها را بررسی می‌کنیم.

 

علت کار نکردن دزدگیر اماکن

اگر دزدگیر به درستی فعال شود می‌تواند ارزش طلا داشته باشد. اما همچنین اگر به درستی عمل نکند می‌تواند باعث ایجاد مزاحمت شود. به ویژه اگر بارها و بارها در طول شب زنگ هشدارهای کاذب به صدا در بیایند.
طبق تجربیات ما، هفت خطای اصلی وجود دارد که معمولاً برای دزدگیرها اتفاق می‌افتد. این معایب می‌توانند علت فعال نشدن دزدگیر اماکن باشند و یا باعث زنگ هشدارهای کاذب شوند. این ۷ خطای اصلی در زیر  به طور کامل توضیح داده شده‌اند.

 

معایب دزدگیر منزل – ۷ خطای اصلی

۱- منبع برق رسانی دستگاه

مانند همه دستگاه‌های برقی، شایع‌ترین عیب به منبع تغذیه یا فرسودگی باتری‌ها بر می‌گردد. و تمام این موارد بستگی به نوع و کیفیت ساخت محصول دارد.

مشکل در سیستم برق رسانی می‌تواند علت فعال نشدن دزدگیر اماکن و یا باعث عمل نکردن سنسورها و عمل نکردن ریموت دزدگیر شود. منابع برق رسانی سیستم دزدگیر شامل آداپتور برق و باتری‌های به کار رفته در سیستم هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: سیستم اعلام سرقت چیست؟

 

 

  • مشکل منبع تغذیه سیستم

برای پیدا کردن علت فعال نشدن دزدگیر اماکن ابتدا منبع تغذیه آن را چک کنید. ممکن است دزدگیر به هر دلیلی (به صورت اتفاقی، به منظور خرابکاری و. ..) به برق وصل نباشد و خاموش باشد. دوشاخه یا آداپتوری که به برق وصل است را چک کنید. یا از آداپتور خروجی بگیرید تا مطمئن شوید که ولتاژ و شدت جریان مناسبی را به دستگاه می‌رساند.
به عنوان یک نکته این مسئله را در نظر بگیرید که قطع کردن برق مجموعه یکی از روش‌های سارقین برای سرقت است. با قطع برق اگر دزدگیر باتری پشتیبان نداشته باشد یا از UPS به عنوان منبع تغذیه پشتیبان استفاده نشود، دزدگیر از کار می‌افتد. حتی در صورت وجود باتری بکاپ نیز ممکن است سارقین منتظر تمام شدن شارژ آن شده و سپس اقدام به سرقت کنند. این مورد نیز می‌تواند علت فعال نشدن دزدگیر اماکن با وجود پیش آمدن خطر باشد. البته برخی از دزدگیرها در صورت قطع برق اعلانی مبنی بر قطع برق به کاربر ارسال می‌کنند. اما توصیه ما این است برای اجتناب از چنین مشکلاتی حتما از UPS برای پشتبانی برق دزدگیر استفاده کنید.

 

۲- بروز مشکل در باتری‌های سیستم

اگر دزدگیر شما باتری پشتیبان نداشته باشد یا دچار مشکل شده باشد، سیستم در حین قطع برق کار نمی‌کند. حتی سیستم‌هایی که از منبع تغذیه پشتیبان مانند دستگاه UPS استفاده می‌کنند، معمولا برای مدت زمان معینی (مثلا ۴۸ ساعت) کار می‌کنند. بنابراین سلامت باتری‌ها را همیشه چک کنید و هنگام  جستجو برای علت فعال نشدن دزدگیر اماکن، به عنوان یکی از دلایل احتمالی آن را در نظر داشته باشید.

بروز مشکل در باتری دزدگیر می‌تواند شامل باتری پشتیبان، باتری سنسورهای بیسیم و باتری ریموت دزدگیر باشد که در ادامه بشتر به آنها می‌پردازیم:

 

  • خرابی باتری پشتیبان

باتری پشتیبان یکی از بخش‌های مهم دزدگیر است. زیرا در زمان قطعی برق وظیفه تغذیه دستگاه را بر عهده دارد. اگر برق قطع باشد و باتری بکاپ نیز معیوب باشد سیستم دزدگیر به صورت کلی از کار می‌افتد. همین مسئله می‌تواند علت فعال نشدن دزدگیر اماکن شما باشد. همچنین باتری خراب ممکن است باعث بروز آژیر خطا شود. از اقدامات مهمی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید، تعویض باتری در بازه‌های زمانی معین است. همچنین حتما از باطری مرغوب برای این منظور استفاده کنید.

چند نکته:

  • یکی از دلایل خرابی باتری‌ها این است که؛ باتری پشتیبان به طور کامل در طی قطع برق تخلیه می‌شود و توانایی شارژ شدن مجدد را از دست می‌دهد. بنابراین اگر قطع برق بیشتر از ۴۸ ساعت طول کشید، پس از آن باتری را تست کنید و از خراب نبودن آن اطمینان پیدا کنید.
  • یکی از راه‌حل‌ها برای تست خرابی باتری، بررسی این است که باتری به درستی شارژ شده است یا نه. اگر به درستی شارژ نشده، آن را کاملاً شارژ کنید و ببینید باز هم مشکل ادامه دارد یا خیر. اگر همچنان مشکل ادامه داشت احتمالا نیاز به تعویض باتری دارید.
  • باتری با کیفیت خوب معمولا ۲ تا ۵ سال دوام می‌آورد. بنابراین مطمئن شوید که کیفیت و مارک مناسب را انتخاب کرده‌اید تا از بروز مشکل به طور غیر منتظره از قبل جلوگیری کنید.

 

  • خرابی باتری سنسورهای بیسیم

سنسورهای بیسیم در دزدگیر اماکن، برای تامین برق خود از باتری استفاده می‌کنند. اگر عمر باتری سنسور تمام شده باشد و یا باتری خراب شده باشد، دزدگیر عمل نخواهد کرد و یا آلارم کاذب می‌دهد. همین مسئله می‌تواند علت فعال نشدن دزدگیر اماکن باشد. بنابراین در صورتی که سنسور بیسیم دستگاه شما عمل نمی‌کند و یا خطا می‌دهد،  باتری و یا منبع تغذیه آن را چک کنید.

به طور مثال چشمی حرکتی بیسیم در دزدگیرها در صورتی که باتری آنها ضعیف باشد، سیگنال‌های اشتباه به به دستگاه ارسال می‌کند و باعث فعال شدن آن می‌شوند. این نوع آلارم کاذب یکی از رایج‌ترین معایب دزدگیر منزل با چشمی بیسیم است.

 

  • خرابی باتری ریموت دزدگیر

یکی دیگر از معایب دزدگیر منزل می‌تواند مربوط به ریموت دزدگیر باشد. ریموت کنترل و آژیر نیز در حالتی که تغذیه مناسبی نداشته باشند، به درستی عمل نمی‌کنند. برای پیدا کردن علت عمل نکردن ریموت دزدگیر منزل، ابتدا سالم بودن باتری‌ها را بررسی کنید. در روش تست ریموت دزدگیر برای خرابی باتری‌ها، در صورت تمام شدن شارژ باتری‌ها، بسته به نوع باتری نسبت به تعویض یا شارژ مجدد آنها اقدام کنید. اما اگر اخیراً باتری را تعویض کرده‌اید یا سیستم خود را به تازگی نصب کرده‌اید، و ریموت کار نمی‌کند ممکن است باتری خراب شده باشد. همچنین ضعیف بودن باتری ریموت نیز باعث عملکرد ضعیف آن می‌شود.

 

۳- قطع ارتباط یا بروز مشکل در اطلاع‌رسانی تماس و پیامک

ممکن است علت فعال نشدن دزدگیر اماکن بروز مشکل در اطلاع‌رسانی باشد. بنابراین تماس و پیامکی مبنی بر تحریک و آلارم سنسور برای شما ارسال نمی‌شود. مشکل در عملکرد تماس و پیامک مانند ارسال نکردن هشدار و یا اطلاع‌رسانی اشتباه، ممکن است ناشی از مشکلات زیر باشد:

  • سیم‌کارت دستگاه را بررسی کنید که دچار مشکلات عدم آنتن‌دهی یا تمام شدن شارژ سیم‌کارت اعتباری نشده باشند. همچنین لازم است پین‌کد سیم کارتی که از آن استفاده می‌کنید غیر فعال باشد. و در آخر چک کنید که سرویس‌های پیامکی روی سیم‌کارت نیز غیر فعال باشند.
  • بعد از این که شماره تلفن‌های مورد نظرتان را برای سیستم دزدگیر تعریف می‌کنید، سیستم در زمان تحریک سنسورها و اعلام هشدار، به این شماره‌ها پیامک ارسال کرده و یا با آن تماس می‌گیرد. ممکن است در زمان تعریف، شماره به درستی تنظیم نشده باشد.
  • اگر سیستم اعلام سرقت شما از آن دست سیستم‌هاست که پنل و دستگاه تلفن کننده از یکدیگر جدا هستند، ممکن است علت فعال نشدن دزدگیر اماکن خرابی دستگاه تلفن کننده باشد. در صورت خرابی این دستگاه یا قطعی ارتباط آن با پنل اصلی، در زمان بروز خطر، تماس و یا پیامکی اتفاق نمی‌افتد.

۴- سنسورهای معیوب

همه دزدگیرها از طریق سنسورها کار می‌کنند. سنسورها برای تشخیص ارتعاشات، حرکت، اندازه‌گیری تغییرات گرما، موقعیت درب و. ..  معمولا با استفاده از یک تماس مغناطیسی طراحی شده‌اند. بنابراین اگر سنسورها به هر دلیل عمل نکنند، خراب باشند و یا از کار بیوفتند دزدگیر از کار افتاده و همین علت فعال نشدن دزدگیر اماکن خواهد بود. همچنین سنسور معیوب می‌توانند باعث ایجاد هشدارهای کاذب شود. از جمله دلایل بروز مشکل در سنسور‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 در سنسورهای بی‌سیم در صورتی که دکمه خاموش و روشن داشته باشند، با خاموش کردن دکمه، سنسور از کار می‌افتد. قطعی ارتباط با از کار انداختن بستر ارتباط بی‌سیم بین سنسور و کنترل پنل نیز ممکن است اتفاق بیوفتد. اما اگر دزدگیر بی‌سیم نباشد، با قطع منبع تغذیه و یا قطع کابل ارتباطی با کنترل پنل ممکن است سنسورها از کار بیوفتند.

گاهی اوقات نیز پین‌های سنسور می‌توانند در حالت باز یا بسته گیر کنند. در صورت باز ماندن پین، زنگ هشدار به صدا در نمی‌آید. و اگر در حالت بسته گیر کند، سنسور از کار نمی‌افتد اما هیچ نفوذی را  هم تشخیص نمی‌دهد. سنسورهای معیوب از معمول‌ترین معایب دزدگیر منزل است و گاهی علت فعال نشدن دزدگیر اماکن یا دلیلی برای هشدارهای کاذب می‌شوند. در این حالت، دزدگیر ممکن است نفوذی را، حتی در صورت عدم وجود آن، تشخیص دهد.

همچنین کثیف شدن و یا گیر افتادن گرد و غبار در آنها می‌تواند عامل خرابی سنسور باشد. این مشکلات با شناسایی و تعویض سنسور معیوب قابل حل و تعمیر است. سنسورها باید به درستی نصب شون ، به طور کامل آزمایش شوند و به درستی نگهداری شوند.

 

 

مطالب مرتبط: انواع چشمی دزدگیر

 

 

۵- شل بودن کابل‌ها و اتصالات

تقریبا هر وسیله برقی می‌تواند دچار مشکل شل شدن اتصالات شود. وجود این مشکل اغلب به دلیل نصب ضعیف است. در این حالت علت فعال نشدن دزدگیر اماکن می‌تواند شل شدن کابل‌هایی که قطعات را وصل می‌کنند یا کابل منبع تغذیه اصلی باشد. شل بودن کابل و اتصالات می‌تواند مشکلات متعددی دیگری نیز ایجاد کند از جمله عدم توانایی در شارژ صحیح (که به نوبه خود می‌تواند سیستم را در هنگام قطع برق بی‌فایده کند) و عدم تشخیص نفوذ. اتصالات گاهی تحت تأثیر شرایط شدید جوی و در نتیجه گرما یا رطوبت بیش از حد نیز دچار مشکل و قطعی می‌شوند. همچنین مرغوب بودن کابل و سیم‌ها، به طور مثال سیم‌های چشمی اهیمت زیادی دارد. سیم‌کشی طولانی نیز می‌تواند باعث افت جریان ولتاژ شده و عملکرد چشمی را دچار مشکل کند و باعث بروز خطا شود.

بهترین راه برای جلوگیری از این عیب این است که دزدگیر را به طور حرفه‌ای توسط نصاب‌های حرفه‌ای یا شرکت‌های متخصص این حوزه نصب کنید.

 

۶- کنترل پنل یا صفحه کلید معیوب

کنترل پنل‌ها قلب یک سیستم اعلام سرقت هستند. تمام اجزای سیستم از طریق کنترل پنل به هم متصل هستند. بنابراین بروز مشکل در آن می‌تواند علت فعال نشدن دزدگیر اماکن باشد. مشکل کنترل پنل ممکن است ناشی از خرابکاری یا بروز مشکل در مدارها باشد. مورد دیگر می‌تواند مربوط به فریز شدن صفحه کلید و در نتیجه عدم پاسخ‌گویی باشد.

اگر اجزای دیگر به خوبی کار کنند، می‌توان برای تعمیر کنترل پنل و صفحه کلید معیوب اقدام کرد. زیرا تعمیر کردن مقرون به صرفه‌تر از جایگزینی کل سیستم است.

 

۷- فرسودگی سیستم

فرسوده شدن اجزای یک سیستم دزدگیر قدیمی، حتی دزدگیر با کیفیت که به درستی نصب شده است، می‌تواند علت فعال نشدن دزدگیر اماکن باشد. در این سیستم، معایب دزدگیر منزل می‌تواند شامل؛ نشتی باتری، سوختگی یا فرسودگی کابل و اتصالات، محفظه ترک خورده یا زنگ‌زده و گرد و غبار باشد.

 

اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز معایب دزدگیر منزل

اکنون که معایب دزدگیر منزل و علت فعال نشدن دزدگیر اماکن را می‌شناسیم، وقت عیب ‌یابی دزدگیر اماکن است. پس بیایید در مورد برخی اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بشتر بدانیم.

  • نصب سیستم حرفه‌ای

خرید دزدگیر اماکن با کیفیت بالا و نصب تخصصی آن، دو عامل مهم برای سلامت کلی سیستم‌های امنیتی هستند. نصب یک سرویس حرفه‌ای در منزل شما می‌تواند به طور قابل توجهی خطاها و مشکلات را کاهش دهد. زیرا آنها در این زمینه متخصص هستند و می‌دانند چه کار می‌کنند. در این حالت کمترین نیاز را به عیب یابی دزدگیر اماکن خواهید داشت.

 

  • آموزش صحیح کاربران

 درک نحوه عملکرد سیستم در آگاهی از نحوه عملکرد آن بسیار مهم است. بسیاری از افراد قادر به شناسایی خطاهای اساسی و نحوه برخورد با آنها نیستند.

 

  • تمیز نگه‌داشتن سیستم

    همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از دلایلی که ممکن است سنسورها خراب شوند و دچار مشکل شوند، به دلیل گیرافتادن گرد و غبار در آنها است. تمیز کردن منظم سیستم برای صحیح کار کردن دزدگیر ضروری است. همچنین مطمئن شوید سیستم در معرض گرما و رطوبت شدید نباشد. زیرا این عوامل نیز باعث زنگ‌زدگی قطعات می‌شوند.

 

  • دور نگه داشتن سنسورها از موانع

موقعیت‌یابی سنسورها باید بسیار استراتژیک باشد و به دانش و تجربه نیاز دارد. قرار دادن آنها در جایی که نتوانند نفوذ را تشخیص دهند بی معنی است. علاوه بر این، اشیایی مانند اجسام متحرک، پنکه و پرده که ممکن است مانع کار سنسورها شوند باید از آنها دور نگه داشته شوند. در یا پنجره باز نیز بعد از تنظیم زنگ هشدار ممکن است باعث فعال شدن غیر ضروری آن شوند. مانع احتمالی دیگر، نشت آب روی دیواری است که زنگ خطر در آن قرار گرفته است. و یا گاهی اوقات ممکن است زنگ خطر به دلیل وجود حشرات مانند عنکبوت فعال شود. کافی است یک عنکبوت به طور مستقیم روی سنسور حرکت کند تا آن را فریب دهد و فکر کند نوعی مزاحم وجود دارد.
به دلیل تمام مواردی که در بالا اشاره شد، در حین نصب، باید از نهایت دقت برای قرار دادن سنسورها در موقعیت مطلوب و تمیز کردن مرتب آنها استفاده کرد.

 

  • تعمیر و نگهداری منظم دزدگیر حرفه‌ای

    این یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که دزدگیر بدون عیب کار می‌کند. همه چیز نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، حتی انسان! سرویس سالانه سیستم می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

     

سخن آخر

هشدارهای ضد سرقت به بسیاری از افراد کمک کرده است که بهتر بخوابند! زیرا دانستن این که یک عامل بازدارنده وجود دارد که مزاحمان را از اموالشان دور می‌کند، به آنها آرامش خاطر و احساس امنیت می‌دهد. اما همانطور که در بالا برای علت فعال نشدن دزدگیر اماکن توضیح دادیم، مانند هر سیستم الکترونیک دیگر، دزدگیرها هم مستعد خطا هستند. ولی بر خلاف سیستم‌های دیکر، دزدگیرها یکی از ساده‌ترین راه‌های بررسی، تشخیص و عیب‌یابی را دارند.  

اما مهمتر از همه، این نکته است که نصب دزدگیر حرفه‌ای و با کیفیت می‌تواند به طور قابل توجهی خطاها و مشکلات را کاهش دهد. با استفاده از دزدگیر اماکن سیم کارتی هوگون در دو شگل پیشرفته و اقتصادی، علاوه بر کاهش نگرانی‌های مربوط به معایب دزدگیرها، از امکانات خاص سیستم اعلام حریق و استفاده از سرور ابری نیز برخوردار خواهید بود.