یو پی اس کرکره برقی چیست؟

یو پی اس کرکره برقی چیست؟

موارد استفاده یو پی اس در کرکره برقی

یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای محافظت از وسایل مصرف کننده توان الکتریکی در برابر مشکلات تغذیه اصلی برق مورد استفاده قرار می‏گیرند. یو پی اس ها سه عملکرد اصلی دارند که عبارتند از:

  • از آسیب دیدن سخت افزارها بخاطر جریان بیش از حد و یا افزایش ولتاژ ناگهانی جلوگیری می‏کنند.
  • از آسیب دیدن اطلاعات جلوگیری می‏کند. در واقعا داده‏ ها در دستگاه‏ هایی که بدون یو پی اس کار می‏کنند در مواقع قطع برق خراب شده یا به طور کامل از بین می‏روند. همچنین اگر از یک نرم ‏افزار مدیریت توان استفاده شود، یو پی اس اجازه خاموش شدن کنترل ‏شده سیستم ‏ها را فراهم می‏کند.
  • دسترسی به شبکه‏ ها و سایر برنامه‏ ها را در عین اجتناب از خرابی تضمین می‏کند.

یو پی اس‏ ها در مشخصات و ظرفیت‏ های مختلفی طراحی و روانه بازار شده ‏اند. در این میان مهمترین انواع یو پی اس به لحاظ ساختار طراحی عبارتند از: یو پی اس آنلاین، یو پی اس آفلاین و یو پی اس لاین اینتراکتیو. همچنین یو پی اس کاربردهای مختلفی دارد. یو پی اس کرکره برقی یکی از انواع یو پی اس به لحاظ کاربرد است. با هوگون همراه باشید تا درباره یو پی اس مناسب کرکره برقی بیشتر بدانیم.

یو پی اس کرکره برقی چیست؟

کرکره برقی به نوعی درب‏ اتوماتیک است که امروزه بطور رایج در سر در مغازه ‏ها، پارکینگ‏ ها، پاساژها و غیره مورد استفاده قرار می‏گیرد. موتور کرکره برقی با استفاده از انرژی الکتریکی، درب را به سمت بالا و پایین هدایت می‏کند. بنابراین وجود یک سیستم پایدار تغذیه الکتریکی برای تضمین کارکرد دایمی کرکره برقی ضروری است. برای این کار از یو پی اس درب کرکره برقی استفاده می‏شود. در اینجا یو پی اس در نقش یو پی اس موتور کرکره برقی عمل می‏کند. به این معنا که در زمان قطعی یا بروز اختلال در شبکه برق اصلی، یو پی اس با استفاده از باطری بکاپ وارد عمل شده و آماده به کار بودن کرکره برقی را تضمین می‏کند. این در حالی است که استفاده از ژنراتور مولد جریان برق می‏تواند وقف ه‏ای هر چند کوتاه در عملکرد کرکره برقی ایجاد و رضایت کاربران را سلب کند.

 

بیشتر بخوانید: یو پی اس چیست؟ (معرفی انواع یو پی اس)

 

  • نحوه عملکرد یو پی اس برای کرکره برقی

یو پی اس کرکره برقی چیست؟

سیستم یو پی اس‏ کرکره برقی مخصوص موتورهای کرکره برقی طراحی شده‎‏ اند و می‏توانند به راحتی هر نوع موتور کرکره برقی را راه ‏اندازی کنند. ویژگی خاص آنها این است که می‏توانند حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ ساعت کرکره برقی را آماده به کار نگه دارند. یو پی اس کرکره برقی را می‏توان برای پشتیبانی الکتریکی کرکره‏ های موتوری که در مغازه ‏ها، ساختمان‏ های اداری یا خانه‏ ها، گاراژها و همه کرکره‏ های موتوردار برقی مورد استفاده قرار داد. یو پی اس کرکره برقی را می‏توان روی دیوار نصب یا از جایی آویزان کرد. به لطف طراحی کوچک و مدرنی که دارد، استفاده از آن بی سر و صدا است.

یو پی اس کرکره برقی، موتور کرکره برقی را در مقابل چهار مشکل مختلف محافظت می‏کند:

  • افزایش بیش از حد مجاز ولتاژ.
  • افت بیش از حد مجاز ولتاژ.
  • غیرفعال شدن کامل خط تغذیه یا سوختن فیوز در بخشی از شبکه.
  • نوسان فرکانس بطوری که در حد مجاز نباشد.

یو پی اس کرکره برقی به طور کلی دارای چند قطعه است: باطری، کنترل‏ کننده شارژر باطری، اینورتر. در حالتی که شبکه برق اصلی مجموعه فعال است، برق AC ورودی با عبور از یک فیلتر به موتور کرکره برقی می‏رسد و انرژی الکتریکی مورد نیاز آن را تامین می‏کند. در وضعیت غیرفعال شدن تغذیه اصلی و یا بروز نوسانات و افت و خیزهای ولتاژ، اینورتر یو پی اس کرکره برقی وارد عمل شده و برق DC باطری بکاپ را به برق AC مورد نیاز موتور کرکره برقی تبدیل می‏کند. تامین انرژی مورد نیاز موتور کرکره برقی تا زمانی که باطری به طور کامل دشارژ شود ادامه پیدا می‏کند. مدت زمان آماده به کار بودن یو پی اس در زمان قطع تغذیه اصلی متناسب است با توان مصرفی موتور کرکره برقی و ظرفیت باطری بکاپ یو پی است. هر چه مصرف موتور کمتر باشد و یا ظرفیت باطری بکاپ یو پی اس بیشتر باشد، به تناسب مدت زمان سرویس ‏دهی یو پی اس افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین در طراحی و پیاده سازی سیستم پشتیبان الکتریکی کرکره ‏های برقی، توجه به نیازمندی‏ های مشتری و مشخصات فنی موتور کرکره برقی و یو پی اس ضروری است.

 

  • انواع یو پی اس مناسب کرکره برقی

یو پی اس کرکره برقی چیست؟

دو نوع یو پی اس کرکره برقی وجود دارد: یکی یو پی اس آماده به کار یا استندبای و دیگری یو پی اس پیوسته. در یو پی اس استندبای، موتور کرکره برقی در وضعیت عادی از تغذیه اصلی جدا است. در حالت بروز مشکل در شبکه تغذیه، یو پی اس در مدت زمان حدود ۵ میلی ثانیه یا کمتر با استفاده از اینورتر، توان DC باطری یو پی اس کرکره برقی را به توان AC مورد نیاز موتور کرکره برقی تبدیل می‏کند. در یو پی اس پیوسته، باطری دائما در حال خالی شدن و از طرف دیگر در حال شارژ شدن است. شارژر باطری به طور مدام برق DC تولید می‏کند و اینورتر بطور پیوسته در خروجی خود برق AC تحویل می‏دهد. در صورت قطع برق، باطری توان اینورتر را تامین می‏کند. در یو پی اس پیوسته در وضعیت بحرانی شبکه، زمان سوئیچ بین دو وضعیت وجود ندارد و به طور دائم در حال کار است. معمولا در کاربردهای کوچک از یو پی اس استندبای استفاده می‏شود چرا که هزینه ‏ای بسیار کمتر از یو پی اس‏ های پیوسته دارند.

 

همچنین بخوانید: تفاوت ژنراتور با یو پی اس

 

 

در این میان توجه به نوع موتور کرکره برقی نیز در انتخاب یو پی اس مهم است. به طور کلی دو نوع موتور در کرکره‏ های برقی به صورت فراگیر در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‏گیرند: موتورهای ساید و موتورهای توبلار. به طور خلاصه موتور ساید که به نام موتور کناری یا موتور راست نیز شناخته می‏شود، برای مکان‏ های پرتردد مثل پارکینگ ‎ها و پاساژها مناسب است. از مزایای این نوع موتور بی سر و صدا بودن و نداشتن محدودیت وزنی برای انواع کرکره برقی است. همچنین امکان باز و بسته کردن درب در زمان قطعی برق در این نوع موتور وجود دارد. اما در عین داشتن این مزایا، دارای قیمت بالا و معمولا فضای اشغال زیاد هستند. اما موتور توبلار معمولا برای درب‏هایی مناسب‏ تر هستند که دارای طول و عرض کمتری هستند. مزیت این نوع موتور، هزینه کمتر و اشغال فضای کمتر نسبت به موتور ساید است. اما موتورهای ساید معایب دیگری نیز دارند از جمله اینکه محدودیت وزنی داشته و فاقد سیستم یو پی اس هستند.

 

در صورتی که کرکره برقی مورد نظر فاقد یو پی اس است، لازم است با توجه به توان مصرفی موتور کرکره برقی و ویژگی‏ های خاص هر یک از موتورها و همچنین انتظارات از یک سیستم یو پی اس، مدل مطلوب را انتخاب و در هنگام خرید یو پی اس برای کرکره برقی بر مبنای این محاسبات تصمیم‏ گیری کرد.