یو پی اس صنعتی چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین یو پی اس صنعتی

یو پی اس صنعتی چیست؟

راهنمای انتخاب بهترین یو پی اس صنعتی

یو پی اس‏ (UPS) یا سیستم‏ های تغذیه بدون وقفه، از حدود چهل سال پیش در دسترس و مورد استفاده هستند و دامنه استفاده از آنها به دلیل اهمیت بالایی که دارند روز به روز در حال گسترش است. از یو پی اس برای محافظت از تجهیزات حساس در مقابل مشکلات تغذیه الکتریک مثل انواع نوسانات ولتاژ و قطعی کامل شبکه برق استفاده می ‏شود. یو پی اس سه کارکرد عمده دارد:

  • در مواقع بروز اشکال در شبکه برق، تجهیزات را آماده به کار نگه می‏ دارد.
  • از تجهیزات در مقابل افت و خیز و نوسانات شبکه برق محافظت می‏ کند.
  • از داده ‏های موجود بر روی وسایل ذخیره‏ کننده داده در صورت بروز اختلال یا قطعی تغذیه اصلی محافظت می‏ کند.

امروزه در صنایعی مانند نفت و گاز، آب و فاضلاب، دریایی، معدنی، هسته ‏ای و تولید و توزیع برق می‏توان انواع یو پی اس را مشاهده کرد. سیستم‏ های یو پی اس استاندارد که در اغلب ساختمان‏ های اداری دیده می‏شود و سیستم‏ های یو پی اس صنعتی که بیشتر در محیط‏ های سخت و صنعتی دیده می شود. بنابراین برای یک فعال صنعتی که هزینه و قابلیت اطمینان هر دو از اهمیت بالایی برخوردار است، لازم است تفاوت بین این دو یو پی اس را بداند.

سیستم‏ های یو پی اس‏ صنعتی اغلب مجهز به ابزارهای آنالوگ هستند و لذا به جهت ظاهری با یو پی اس‏ های معمولی تفاوت دارند. همچنین یو پی اس‏‏ های صنعتی به دلیل دارا بودن محفظه ‏های مقاوم، فیلتر و برخی تجهیزات دیگر معمولا در مقایسه با یک یو پی اس معمولی با همان ظرفیت، دارای ابعاد بزرگتری هستند.

یو پی اس صنعتی چیست؟

اهمیت استفاده از یو پی اس صنعتی

معدنی را تصور کنید که دچار خاموشی شده و دستگاه ‏های تهویه یا تخلیه گاز از کار افتاده است. در این حالت معدن باید به سرعت تخلیه شود تا معدنچیان دچار کمپود اکسیژن نشوند یا در معرض انفجارات ناگهانی نباشند. یا یک خط تولید را تصور کنید که از ماده اولیه پلاستیک برای ساخت محصول نهایی خود استفاده می‏ کند. در صورتی که این خط تولید با مشکل قطعی برق مواجه شود ممکن است پلاستیک درون لوله ‏ها سفت شوند که تمیزکردن آن یک کار طولانی و طاقت‏ فرسا خواهد بود. بنابراین قطعی یا بروز اختلال در شبکه برق ممکن است گاهی تا میلیون‏ ها دلار به یک صنعت خسارت وارد کند. در صورتی که توان الکتریکی مورد نیاز سیستم ‏ها بصورت پایدار تامین گردد تا حد بسیار زیادی می‏توان از بروز این اتفاقات جلوگیری کرد. اما زمان قطعی یا بروز اختلال در شبکه برق معمولا از قبل مشخص نیست و لذا استقرار تجهیزاتی جهت تامین برق اضطراری ضرورت دارد و این کار در صنعت توسط یو پی اس‏ های صنعتی انجام می‏شود. باطری UPS صنعتی در مواقع بحرانی وارد مدار شده و برق مصرفی بارهای متصل را فراهم می‏ کند.

 

کاربرد یو پی اس صنعتی چیست؟

یو پی اس‏ های استاندارد معمولا بر مبنای گزینه ‏های محدودی طراحی و ساخته می‏ شوند و برای پاسخگویی به نیازهای کاربر در یک محیط کنترل‏ شده مثل یک مرکز داده یا محیط صنعتی کوچک مناسب هستند این در حالی است که یو پی اس صنعتی را می ‏توان طبق مشخصات کاربر سفارشی و مهندسی کرد و بیشتر اوقات نیز مجموعه ‏ای از اسناد مربوط به طراحی به مشتری ارائه می ‏شود. حتی ممکن است مشتری یو پی اس درخواست لیست قطعات (BOM) را داشته باشد که این سند نیز توسط سازنده تحویل مشتری می‏ گردد. به همین جهت نصب و راه ‏اندازی یک UPS صنعتی ممکن است چندین ماه به طول بی انجامد چرا که هر یو پی اس مطابق با نظرات فنی منحصر به فرد مشتری طراحی و ساخته می‏ شود، در حالیکه این زمان برای UPS ‏های معمولی چند هفته است.

یو پی اس ‏های استاندارد معمولا نباید در دمای بیشتر از ۴۰ درجه سانتی گراد نگهداری شوند. اما یک یو پی اس صنعتی می‏تواند از ۱۰- تا ۵۵+ را تحمل کند. همچنین یو پی اس صنعتی باید بتواند در شرایط سختی مثل مرطوب بودن هوا، وجود گرد و خاک، پاشش آب در مکان‏هایی مثل کارخانه ‏ها یا معادن نیز به درستی کار کند. یو پی اس صنعتی همچنین به گونه ‏ای طراحی می‏ شود که در برابر درجات بالاتری از ارتعاش دوام داشته باشد.

یو پی اس صنعتی از لحاظ طول عمر نیز با یو پی اس‏ های استاندارد تفاوت دارد. یک یو پی اس صنعتی عمری بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارد. در واقع قطعات الکتریکی مورد استفاده در آن به گونه ‏ای طراحی و انتخاب شده ‏اند که عمری طولانی داشته باشند و معمولا تامین‏ کنندگان یو پی اس صنعتی، در دسترس بودن قطعات یدکی و خدمات پشتیبانی را در این مدت تضمین می ‏کنند. موضوع پشتیبانی یو پی اس ‏های صنعتی اهمیت فوق‏ العاده بالایی دارد که چه اگر بخشی از آن دچار اشکال شود، باید به یک روش سفارشی بازسازی و تعمیر شود. در حالیکه در یو پی اس‏ های استاندارد، هر ایرادی با استفاده از قطعات استاندارد موجود در بازار مرتفع می‏ گردد.

یو پی اس صنعتی چیست؟

 

بیشتر بخوانید: یو پی اس خانگی چیست؟ (راهنمای انتخاب بهترین یو پی اس (UPS) خانگی)

 

تفاوت یو پی اس صنعتی تکفاز و سه ‏فاز

یو پی اس‏ های استاندارد و صنعتی در دو نوع تکفاز و سه ‏فاز عرضه می ‏شوند. سیستم یو پی اس صنعتی تکفاز دارای یک ورودی و خروجی است. مدل تکفاز شامل دو رشته سیم است و ولتاژ AC آن، یک موج سینوسی می‏ باشد. ولتاژ استاندارد در کشورها یا مناطق مختلف دنیا متفاوت است. ولتاژ استاندارد در آمریکا ۱۲۰ ولت است و در اروپا و آسیا ۲۳۰ ولت است. سیستم ‏های یو پی اس سه ‏فاز در دو دسته تقسیم ‏بندی می ‏شوند که عبارتند از: سه‏ فاز ورودی- سه ‏فاز خروجی و سه فاز ورودی- یک فاز خروجی. اگر نیاز به اتصال به منبع سه ‏فاز دارید باید یو پی اس ۳/x تهیه کنید. یو پی اس‏ های ۳/۱ سه فاز ورودی دریافت می‏ کنند اما یک فاز را به بار می‏ رسانند در حالی که یو پی اس ۳/۳ سه فاز دریافت می ‏کند و سه فاز خروجی تحویل بار می‏ دهد.

 

تفاوت UPS صنعتی تک فاز و سه ‏فاز شامل موارد ذیل است:

  • هادی یا رسانا: تعداد هادی‏ ها در سیستم تک فاز و سه‏ فاز متفاوت است. یو پی اس تک فاز شامل یک هادی است در حالی که یو پی اس سه‏ فاز برق را از طریق سه هادی تامین می‏ کند.
  • موج سینوسی: یو پی اس تک فاز تنها یک موج سینوسی را فراهم می‏کند، در حالی که یو پی اس سه فاز سه موج سیسنوسی هر کدام با اختلاف فاز ۱۲۰ درجه از دیگری را ارائه می ‏دهد.
  • تعمیر و نگهداری: امکان سرویس فنی یو پی اس ‏های تک فاز بدون نیاز به جابجایی آنها وجود دارد در حالی که این موضوع برای یو پی اس های سه‏ فاز دشوارتر است.
  • کارایی: برای نیازمندی‏ های ساده، یو پی اس تک فاز از یو پی اس سه‏ فاز کارآمدتر است. اما وقتی مصرف بارها بیشتر است، استفاده از سیستم یو پی اس سه‏ فاز ایمن ‏تر است.
  • هزینه: تجهیزات یو پی اس سه‏ فاز طول عمر بیش تری دارند، بنابراین در درازمدت مقرون‏ به‏ صرفه ‏تر هستند.
  • کاربرد: برای نیازمندی‏ های ساده‏ تر مثل تامین توان الکتریکی خانه ‏ها و مشاغل کوچک، استفاده از یو پی اس تک فاز و برای تاسیسات بزرگ مثل مراکز داده و کارخانجات از یو پی اس سه‏ فاز استفاده می‏ شود.

بهترین یو پی اس صنعتی چیست؟

از آنجا که UPS ‏ها با کاربرد صنعتی غالبا منطبق با نیازهای مشتری طراحی و ساخته می‏ شوند، لذا بهترین یو پی اس صنعتی دستگاهی است که بیشتری مطابقت را با نیازمندی‏ های مشتری دارد. اما به طور کلی هنگام انتخاب یک یو پی اس، موارد زیادی را باید در نظر بگیرید.

برخی از مهمترین معیارهای انتخاب یک یو پی اس صنعتی مناسب عبارتند از:

  • مجموع توان مصرفی
  • شرایط محیط نصب و بهره‏ برداری (شامل رطوبت، ارتعاش، دما، مواد شیمیایی و غیره)
  • تعداد فازهای توان مورد نیاز
  • مدت زمان مورد نیاز برای سرویس ‏دهی
  • نوع باطری مورد نظر

این موارد به عنوان یک راهنمای خرید یو پی اس صنعتی مطرح شد که لازم است پیش از انتخاب و خرید سیستم یو پی اس مدنظر داشته باشید.

همچنین پیشنهاد ما به شما استفاده از راه‏ حل‏ های برند هوگون است. یو پی اس هوگون نامی آشنا و برندی معتبر در زمینه تجهیزات برق اضطراری و یو پی اس است.