یو پی اس خانگی چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین یو پی اس (UPS) خانگی

یو پی اس خانگی چیست؟

اهمیت استفاده از یو پی اس خانگی

یو پی اس (UPS) یا منبع تغذیه بدون وقفه، در مواقع اضطراری شامل بروز اختلال در شبکه برق یا قطع کامل آن با استفاده از باطری بکاپ اقدام به تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه ‏ها و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی می‏ نماید.

امروزه با گسترس بازار خانه‏ های هوشمند، بسیاری از کارها در منزل به نیروی الکتریسیته وابسته ‏اند. بنابراین بروز هرگونه اختلال در شبکه برق مثل نواسانات لحظه‏ ای یا قطع طولانی‏ مدت آن می ‏تواند مختل‏ کننده آسایش و رفاه اهالی منزل باشد. یو پی اس خانگی یکی از انواع یو پی اس محسوب می‏ شود که برق اضطراری خانگی را در مواقع بحرانی تامین کرده و می‏ تواند از لوازم مهم خانگی مثل یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی محافظت کند.

 

کاربرد یو پی اس خانگی چیست؟

مهمترین تجهیزاتی که در منزل ممکن است نیاز به برق اضطراری داشته باشند عبارتند از:
– درب‏ های کرکره‏ای: امروزه بسیاری از خانه‏ ها دارای درب‏های موتوردار هستند که با فشار یک دکمه بالا و پایین می‏ شوند. درب‏ ها هم برای حفظ امنیت و هم محافظت در برابر طوفان کارایی دارند. این در حالی است که قطع برق در شرایط طوفان محتمل است و استفاده از یو پی اس به صاحب خانه اطمینان می‏ دهد که در هنگام طوفان می‏ تواند درب‏ های برقی را ببندد یا وقتی طوفان قطع شد حتی اگر برق‏ قطع بود آنها را باز کند.

– دستگاه‏ های الکترونیکی و سیستم‏ های امنیتی: اکثر خانه‏ ها دارای سیستم‏ های صوتی تصویری هستند. بطور مثال تلویزیون، سینمای خانگی یا کنسول‏ های بازی در بیشتر خانه‏ ها یافت می‏ شود. همین طور بسیاری از افراد برای اتصال به اینترنت و ارتباط با سایرین از مودم و روتر استفاده می ‏کنند. سیستم‏ های نظارت تصویری نیز محبوب بسیاری از کاربران خانگی است و آماده به کار بودن آن در زمان قطعی برق یا زمانی که صاحب خانه در منزل حضور ندارد آرامش خاطر زیادی به او می‏ دهد.

 

بیشتر بخوانید: یو پی اس چیست؟ (معرفی کامل دستگاه های یو پی اس و انواع آن)

 

– پمپ‏ ها: خانه‏ هایی که دارای استخر شنا هستند برای تمیزنگه داشتن آب به پمپ احتیاج دارند. همچنین افرادی که برای تامین آب به آب چاه متکی هستند و نیز ساکنان طبقات بالا که از پمپ برای افزایش فشار آب استفاده می‏ کنند همگی گزینه ‏های خوبی برای بکارگیری برق اضطراری یو پی اس هستند.

– لوازم خانگی اصلی: یو پی اس‏ ها می‏توانند از لوازم خانگی مهم مثل یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی از طرق مختلف حفاظت کنند چرا که یو پی اس علاوه بر تامین برق در مواقع اضطراری، از اعمال ولتاژهای غیرمتعارف به تجهیزات جلوگیری می‏کند.

– تجهیزات پزشکی: قطع برق وقتی تجهیزات پزشکی تحت تاثیر آن قرار می‏ گیرند می ‏تواند تهدیدی برای زندگی باشد. تجهیزات پزشکی خانگی مانند دستگاه‏ های تنفس یا تخت ‏های پزشکی به طور حتم نیاز به حفاظت قوی دارند. این موضوع در مورد سیستم‏ های مربوط به حیوانات خانگی مانند آکواریوم ‏ها نیز صادق است.

 

توان مصرفی برای یو پی اس خانگی

یکی از قطعات موجود در یو پی اس ‏ها اینورتر یا مبدل است. اینورترها ولتاژ DC تولیدشده توسط باطری‏ های بکاپ یو پی اس با به ولتاژ AC تبدیل کرده و تحویل بار می ‏دهند. با این که اینورترها برق مورد نیاز تجهیزات الکترونیک را تامین می‏ کنند اما خودشان نیز برق مصرف می ‏کنند. اندازه اینورتر هر چقدر بزرگتر باشد به تناسب برق بیشتری نیز مصرف می‏ کند.

علاوه بر اینورتر، فرآیند شارژ باطری نیز باعث اتلاف انرژی الکتریکی می‏ شود. اگر باطری دارای مقاومت یک اهم باشد، کاربر به شارژر ۱۱ ولتی احتیاج دارد. این بدان معناست که برای رساندن ۱۰۰ وات به باطری نیاز به ۱۱۰ وات توان الکتریکی داریم. ۱۰ وات باقی مانده به صورت گرمایی از بین می‏ رود. علاوه بر این، در هنگام تخلیه باطری نیز کمی اتلاف انرژی الکتریکی داریم. بنابراین در حالت کلی وقتی از یو پی اس استفاده می‏ کنید نسبت به حالتی که از برق مستقیم شبکه بهره می‏ برید، انرژی الکتریکی بیشتری مصرف می‏ کنید چون توان الکتریکی را در باطری‏ های یو پی اس ذخیره می‏ کنید و بعدا از آن طی فرآیندی که خود نیازمند مصرف انرژی الکتریکی است استفاده می‏ کنید.

 

یو پی اس خانگی یا ژنراتور

هر دو سیستم ژنراتور و دستگاه یو پی اس به گونه‏ ای طراحی شده ‏اند که در صورت قطع منبع تغذیه اصلی به عنوان یک سیستم پشتیبان مورد استفاده قرار بگیرند اما بین این دو سیستم تفاوت زیادی وجود دارد.

ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می‏ کند و معمولا به سوخت‏ هایی مثل بنزین، گازوئیل، نفت سفید و غیره نیاز دارد که به عنوان منبع انرژی مکانیکی مورد استفاده قرار می‏ گیرند. معمولا زمانی از ژنراتور استفاده می‏ شود که نیاز به توان الکتریکی زیاد وجود دارد و لازم است تجهیزات برای مدت زمان طولانی به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرند. در یو پی اس، زمان سرویس‏ دهی محدود است و این بستگی به ظرفیت باطری بکاپ و میزان مصرف توان دارد. بنابراین اگر می‏ خواهید برق کل منزل را در مواقع بحرانی یا برق برخی تجهیزات را برای یک مدت طولانی تامین کنید ژنراتور انتخاب خوبی است.

سیستم ‏های یو پی اس بر خلاف ژنراتورها می‏ توانند بدون وقفه وارد مدار شده و تجهیزات شما را در مقابل نوسانات و یا قطعی برق محافظت کنند چرا که انرژی خود را از باطری تامین می‏ کنند و نیازی به راه‏ اندازی ندارند. در واقع هدف از سیستم‏ های یو پی اس جلوگیری از خاموشی ناگهانی تجهیزات است و در مدت زمانی که انرژی الکتریکی تجهیزات را فراهم می‏ کنند این اجازه را به کاربر می‏ دهند که تجهیزات را به صورت امن خاموش کرده یا ژنراتور را فعال کنند. اما در زمان قطعی برق شبکه یک شکاف زمانی بین قطعی برق و راه ‏اندازی ژنراتور وجود دارد. اما در واقع ژنراتورها و سیستم‏ های یو پی اس برای محافظت از تجهیزات شما دست به دست یکدیگر می‏ دهند و سلامت و کارایی تجهیزات را در مواقع بحرانی تضمین می‏ کنند.

یکی از معایب ژنراتور این است که وقتی کار می‏ کند اگر از تمام ظرفیت آن استفاده نشود، برق مازاد تولیدی هدر می‏ رود. یکی دیگر از معایب آن این است که به علت آلودگی ناشی از دود و سر و صدای زیادی که ژنراتورها دارند معمولا قابل استفاده در محیط منزل نیستند.

از مزایای یو پی اس خانگی این است که حجم کمی دارد و به راحتی در یک اتاق کوچک قابل نصب است. اما ایراد یو پی اس این است که در صورت خالی شدن باطری بکاپ، یو پی اس عملا هیچ فایده ‏ای نخواهد داشت و لازم است برای استفاده مجدد از آن، باطری مجدد شارژ شود.

 

نحوه نگهداری از یو پی اس خانگی

برای تضمین سلامت و صحت عملکرد دستگاه یو پی اس خانگی به این موارد توجه کنید:
– دستگاه یو پی اس خود را در محل خشک و خنک نصب کنید. یو پی اس نباید در مکانی با دمای بیشتر از ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

– باطری‏ های جایگزین را به درستی نگهداری کنید.

– باطری ‏های یو پی اس خود را یک یا دو بار در سال کالیبره کنید.

– از وسایل کم ‏مصرف استفاده کنید.

– عملیات تعمیر و نگهداری یو پی اس را به طور منظم انجام دهید.

در مورد باطری‏ های دستگاه یو پی اس بخاطر داشته باشید که باطری‏ ها در محدوده دمایی بین ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارند. اگر دما کمتر از این محدوده باشد باز هم به کار خود ادامه می‏ دهند اما احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد. همین طور اگر دما از ۲۲ درجه سانتی گراد تجاوز کند ظرفیت باطری افزایش پیدا می‏کند ولی طول عمر آن کم می‏ شود.

 

انواع یو پی اس خانگی

یو پی اس ‏های خانگی را از جهات مختلفی می‏ توان در دسته‏ بندی‏ های متعدد قرار دارد. به طور مثال از نظر فناوری، دو نوع یو پی اس خانگی در بازار موجود است:
– موج سینوسی خالص: این مدل از یو پی اس ولتاژی مانند شبکه برق را تامین می‏ کند که باعث کاهش اعمال نویز روی تجهیزات می‏ شود و برای وسایل حساسی مثل لپ‏ تاپ، کامپیوتر و چاپگرهای لیزری مناسب‏ تر است.

 

– موج مربعی: یو پی اس موج مربعی یو پی اس پایه است که در صورت عدم دسترسی به برق، نیروی الکتریسیته را تامین می‏کند.

از لحاظ نیز ولتاژی نیز سه نوع یو پی اس رواج بیشتری دارد که عبارتند از یو پی اس ۱۲ ولتی، ۲۴ ولتی و ۴۸ ولتی. هر یو پی اس دارای دو مشخصه ولت-آمپر و ولتاژ است. ولت-آمپر ظرفیت یو پی اس است و ولتاژ تعداد باطری ‏هایی است که باید در یو پی اس قرار داده شوند. باطری‏ای که در یو پی اس مورد استفاده است ۱۲ ولت است. بنابراین یو پی اس ۱۲ ولت یعنی یو پی اسی که به یک باطری نیاز دارد، در حالی که یو پی اس ۴۸ ولت نیازمند ۴ عدد باطری است.

 

بهترین یو پی اس خانگی

برای اینکه یو پی اس شما به درستی کار کند، ظرفیت آن باید به اندازه کافی زیاد باشد تا بتوان تمام تجهیزات متصل به آن را پشتیبانی کند. در واقع شما باید ظرفیت مناسب را برای یو پی اس خانگی خود پیدا کنید. هر چه ظرفیت یو پی اس بیشتر باشد، تجهیزات و وسایل الکترونیکی بیشتری را می‏ تواند پشتیبانی کند. در واقع بهترین یو پی اس خانگی دارای ظرفیتی متناسب با نیازمندی‏ های شماست.

برای محاسبه ظرفیت مورد نیاز یک لیست از تجهیزاتی که قرار است یو پی اس در مواقع بحرانی از آن ها پشتیبانی کند تهیه کنید. سپس توان مصرفی هر یک از تجهیزات را بدست آورید. اگر مطمئن نیستید که تجهیزات شما به چند وات توان نیاز دارند بهتر است به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید یا با تولیدکننده مشورت کنید. پس از محاسبه توان مصرفی، تعداد سیم‏ های برق را که می‏خواهید به یو پی اس وصل کنید بشمارید. سیستم یو پی اس شما باید دارای پریزهای کافی برای پوشش همه سیم ‏ها باشد.

پس از محاسبه ظرفیت مطلوب لازم است به موارد دیگری مثل گارانتی و پشتیبانی سازنده، دارا بودن محافظ برای ترمینال‏ ها و غیره توجه کرد.

پیشنهاد ما به شما استفاده از یو پی اس‏ هوگون است که برندی معتبر در حوزه سیستم ‏های برق اضطراری و یو پی اس است.