کاربرد UPS در ساختمان

الزام برق اضطراری در ساختمان

علی‌رغم پیشرفت‌‌های صورت گرفته، مانند کامپیوتر‌های مبتنی بر ریزپردازنده و سیستم‌‌های کنترل فرایند، هنوز هم این دستگاه‌ها به ناهنجاری‌های برق مانند قطع برق، نوسانات و پالس نویز بسیار حساس هستند. با اینکه تأسیسات برق تمام تلاش خود را برای تأمین برق ثابت و نسبتاً پایدار انجام می‌دهند. اما هیچ تضمینی برای خدمات بدون مشکل وجود ندارد. به همین دلیل استفاده از دستگاه UPS مانند گرفتن بیمه‌نامه در برابر پیامد‌های غیرقابل پیش‌بینی برقی است. با این اوصاف و با توجه به کار برد فراوان دستگاه یو اس پی، از این دستگاه در ساختمان‌های مختلفی استفاده می‌شود. در این مقاله به انواع کاربرد‌های UPS در ساختمان ها می‌پردازیم و دلیل استفاده و نیاز به این دستگاه را بررسی می‌کنیم.

 

UPS در کجا استفاده می‌شود؟

منازل

برق شهری و برق مصرفی منازل گاهی دچار نوسان می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر با قطعی مکرر برق مواجه بوده‌ایم. در این شرایط دستگاهی برای محافظت و همچنین تامین برق وسایل  مورد نیاز است. زیرا لوازم برقی خانگی به نوسان برق حساس هستند و پس از مدتی دچار مشکل می‌شوند. این مسئله مخصوصا برای وسایل برقی متعدد و گران‌قیمت منازل حائز اهمیت است. برای جلوگیری از مشکل نوسانات و قطعی برق می‌توان از دستگاه UPS، هم برای تامین برق و هم محافظ برق استفاده کرد. زیرا UPS  دستگاهی است که با قرار گرفتن بین منبع برق شهری و وسایل مصرفی باعث تثبیت برق ورودی می‌گردد. و از نفوذ نویز و نوسان جلوگیری می‌کند. برای منازل از دستگاه‌های یو پی اس کوچک (توان ۵۰۰ الی ۵۰۰۰ آمپر) استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: یو پی اس خانگی چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین یو پی اس UPS خانگی

 

همچنین استفاده از UPS در ساختمان در ساعات کم‌مصرف و یا در پیک مصرف، علاوه بر کاهش هزینه موجب بهینه شدن برق مصرفی و افزایش طول عمر وسایل می‌گردد. (دستگاه یو پی اس قادر است در زمان افت مصرف برق، انرژی را در باتری خود ذخیره کند. و در زمان پیک مصرف برق به جای استفاده از برق شهری، از انرژی ذخیره شده در باتری خود برای روشن نگه داشتن وسایل برقی استفاده کند.)

وجود UPS در ساختمان مسکونی علاوه بر محافظت از وسایل برقی گران قیمت و افزایش طول عمر آنها، برای تامین برق اضطراری دوربین ‌های مداربسته، دزدگیر اماکن و … نیز ضروری است.

مراکز داده

UPS در کجا استفاده می‌شود؟

داده‌ها برای هر تجارت و کسب‌وکاری که داشته باشید بسیار مهم هستند. مانند داده‌‌های مربوط به خدمات مراقبت‌‌های بهداشتی، داده‌های بانکداری ۲۴ ساعته یا پردازش سفارشات. زیرا شما روی شبکه‌ها و سیستم ‌هایی که این داده‌ها را مدیریت و ذخیره می‌کنند سرمایه‌گذاری کرده‌اید. و هرگونه وقفه و مشکل در منبع تغذیه و جریان برق می‌تواند ویرانگر باشد. از این رو در تمامی مراکز داده از انواع دستگاه UPS استفاده می‌شود.

مراقبت‌‌های بهداشتی: بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و خانه ‌های سالمندان

UPS در کجا استفاده می‌شود؟

یکی از کاربرد‌های مهم دستگاه UPS، استفاده UPS در ساختمان بیمارستان‌ها، کلینک‌ها و … است. زیرا در محیط مراقبت‌های بهداشتی؛ منبع تغذیه و جریان برق قابل اعتماد، مسئله مرگ و زندگی است. برای ارائه مراقبت با کیفیت، باید مطمئن باشید که وسایل برقی مهم و حیاتی به طور صحیح و بدون وقفه، به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روزه کار می‌کنند.

بانک‌ها و مراکز بیمه

از آنجایی که فعالیت‌‌های موسسات مالی از اهمیت بالایی برخوردارند؛ نیاز است که پیش‌بینی‌‌های کارآمد و آمادگی لازم برای مواقع ضروری داشته باشند. یکی از این پیش‌بینی‌ها در زمان قطعی برق است. در صورت رفع این مشکل به راحتی می‌توانند پاسخگوی مشتریان و مراجعین خود باشند. با توجه به این که بانک‌ها بیشتر از تجهیزات و سیستم‌‌های برقی مانند کامپیوتر و سرور‌های بزرگ استفاده می‌کنند، بنابراین حتما نیاز به UPS در ساختمان خود دارند. همچنین سیستم‌های کوچک پرداخت مانند دستگاه‌های خودپرداز نیز به منبع تغذیه اختصاصی نیاز دارند. دستگاه‌های خودپرداز از UPS آنلاین استفاده می‌کنند تا از ناهنجاری‌های احتمالی در منبع تغذیه آنها محفاظت کند.

کاربرد UPS در مخابرات

تضمین برق شبانه روزی حتی برای دورافتاده‌ترین سایت‌‌های مخابراتی در صورت استفاده از دستگاه UPS در ساختمان آنها امکان‌پذیر است. بدون استفاده از UPS، هرگونه اختلال در منبع تغذیه می‌تواند درآمد از دست رفته و نارضایتی مشتری را به همراه داشته باشد.

کاربرد یو پی اس در صنایع

UPS در کجا استفاده می‌شود؟

صرف نظر از اینکه در صنایع چه چیزی تولید می‌شود، توقف تولید به معنای از دست دادن بهره‌وری است. علاوه بر این مشکل، وقفه در منبع تغذیه و جریان برق می‌تواند برای تجهیزات مضر و برای کارکنان خطرناک باشد. با استفاده از یک سیستم برق اضطراری ساختمان (UPS)، کسب‌وکارها می‌توانند همیشه در حال فعالیت و تولید باشند. برای اینکه صنایع بتوانند روی قوی نگه داشتن فرایند‌های تولید، کارکنان و رضایت مشتریان تمرکز کنند، کافی است برای اطمینان از منبع تغذیه از UPS در ساختمان کاری خود استفاده کنند.

 

مطالب مرتبط: یو پی اس صنعتی چیست؟ ( راهنمای انتخاب بهترین یو پی اس صنعتی)

 

دسته‌بندی دیگر از کاربرد UPS در ساختمان ها

همانطور که در بالا گفته شد، بیشترین استفاده UPS در ساختمان مربوط به مشاغل است. بنابراین در یک جمع‌بندی و به صورت کلی کاربرد یو پی اس در ساختمان را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

 

کاربرد یو پی اس برای حفاظت از سیستم‌های کامپیوتری

UPS در کجا استفاده می‌شود؟

گرایش روز افزون کسب‌وکارها به تجهیزات کامپیوتری و شبکه‌ها، الزامات تامین منبع تغذیه مناسب را افزایش داده است. در مشاغل بزرگ؛ مراکز داده گسترده و سرور‌های اصلی نیاز به UPS ‌های بزرگتر برای تامین برق ضروری و پشتیبان‌گیری از عملیات‌های خود دارند.

در مشاغل رو به رشد؛ سیستم ‌های کامپیوتری بزرگ و تجهیزات جانبی معمولاً با یو پی اس و باتری‌‌های با ظرفیت بالا، پشتیبانی می‌شوند. این UPSها ممکن است در خود اتاق کامپیوتر یا در یک محلی جداگانه در نزدیکی دیتاسنتر باشد. یو پی اس ها از تجهیزات در برابر تمامی مشکلات منبع تغذیه و جریان برق محافظت می‌کند. ظرفیت باتری UPS اگر درست انتخاب شده باشد برق تجهیزات را کاملا در طول قطعی برطرف می‌کند.

در شبکه‌‌های کوچکتر و با تعداد سیستم کمتر نیز که دارای فقط یک یا چند سرور محدود هستند، از UPSهای کوچکتر استفاده می‌شود. این UPSها اغلب دارای باتری خودکار هستند. حداقل نیاز به UPS در ساختمان این کسب‌وکارها، جهت سرورها و ایستگاه‌های کاری مهم است. ظرفیت باتری برای پشتیبانی معمولاً به مقدار مورد نیاز برای خاموش شدن منظم شبکه محدود می‌شود.

و در نهایت در کسب‌وکار‌هایی با تعداد محدود تجهیزات کامپیوتری نیز وجود UPS در ساختمان آنها یک نیاز ضروری است. زیرا اتصال کامپیوترها به UPS از آنها در برابر نواسانات و قطع برق محافظت می‌کند. وقتی کامپیوترها به طور ناگهانی و نامناسب خاموش می‌شوند، می‌تواند به قطعات داخلی کامپیوتر آسیب برساند.

نکته: به دلیل میزان توان پرینتر لیزری، اتصال پرینتر لیزری به UPS توصیه نمی‌شود. به جای آن، پرینتر لیزری را فقط به محافظ برق متصل کنید.

 

کاربرد یو پی اس برای حفاظت از فرایندها

UPS در کجا استفاده می‌شود؟

چندین سال است که برخی از صنایع از UPS به عنوان یک برنامه کاربردی، که نیاز به کنترل مداوم فرایند دارد، استفاده می‌کنند. این صنایع بیشتر شامل تأسیسات تولید برق (چه فسیلی و چه هسته‌ای) و کارخانه‌ها و پالایشگاه‌‌های پتروشیمی است.

اخیراً ، انواع دیگر شرکت‌‌های صنعتی (کارخانه ‌های تولید خمیر کاغذ، کاغذ، فولاد، تولید دارو و …) نیز برای کنترل فرایند‌های خود، نیاز به UPS ها را احساس کرده و از آن استفاده می‌کنند.

فرایند‌هایی مانند سامانه سرپرستی و جمع‌آوری داده‌ها (SCADA)، سیستم‌های مدیریت انرژی (EMS)، کنترل دیگ بخار و ابزار‌های مبتنی بر ریزپردازنده، وجود منبع تغذیه و جریان برق مطمئن را بسیار ارزشمند کرده است. همچنین در تأسیسات تولیدی کوچکتر فرایندهای امکانات تولید خودکار یا یکپارچه، با استفاده از پایگاه‌‌های داده و استفاده از تکنیک‌های آماری کنترل فرایند، همگی نیاز به برق مطمئن و منبع تغذیه اضطراری یا همان UPS در ساختمان را دوچندان کرده است.

علاوه بر صنایع که در بالا گفته شد، بیمارستان‌ها و سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی نیز باید دارای برق اضطراری برای فرایند‌های خود، مانند عملیات آزمایشگاهی مهم باشند. عملیات آزمایشگاهی مهم شامل تجهیزات آزمایش مبتنی بر ریزپردازنده است.

نوسانات برق می‌تواند باعث ایجاد خطا در داده‌‌های آزمایش شود. و آزمایش‌های مهم و گران قیمت را می‌تواند به طور کامل خراب کند.

هزینه‌‌های خرابی، داده‌‌های از دست رفته و محصول خراب یا آسیب دیده، همگی از عوامل انتخاب UPS در ساختمان ها هستند. اکثر سازندگان کامپیوتر و DCS برای سیستم‌هایی که نصب می‌کنند؛ سیستم‌های UPS و موتور برق اضطراری ساختمان را به مشتریان خود توصیه می‌کنند.

نتیجه‌گیری

سه حالت اولیه وجود دارد که خرید UPS و استفاده از یو پی اس در ساختمان ها را ضروری می‌کند. اولین مورد، برنامه‌هایی هستند که در زمان قطع برق نیاز به خاموش شدن ایمن و با نظم کامپیوترها یا تجهیزات پردازشی دارند. به عنوان مثال می‌توان به مواردی اشاره کرد که در آن داده‌های کامپیوتری باید ذخیره شوند تا از ازدست رفتن آنها جلوگیری شود. (حفظ این داده‌ها به شروع مجدد و سریع فرایند کمک می‌کند.)

حالت دوم، عملیات‌‌هایی است که در آن باید در تمام زمان قطعی برق نیز آن عملیات ادامه داشته باشد. در این موارد، منبع تغذیه متناوب UPS می‌تواند پشتیبانی گسترده‌ای ارائه دهد.

حالت سوم، زمانی است که نوسانات برق ممکن است باعث ایجاد خطا در داده‌های آزمایش شود. عواقب این اشتباه را تصور کنید اگر یک کامپیوتر یک ورودی داده را به جای ۲۰۰۰ ، ۲٫۰۰۰ بخواند. یا اگر یک سیستم کنترل توزیع شده (DCS) که یک فرایند تصفیه فرار را کنترل می‌کند‌، دچار نقص داده مشابهی شود.

مجموعه UPSهای هوگون می‌توانند تجارت شما را همیشه فعال نگه دارند. و به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی نقاط ضعف فرایندهای تولید، کارکنان و رضایت مشتریان تمرکز کنید.