یو پی اس لاین اینتراکتیو چیست؟

یو پی اس لاین اینتراکتیو چیست؟

یو پی اس ها سیستم ‏هایی هستند که در زمان قطع برق اصلی، توان الکتریکی را به صورت فوری و تقریبا همزمان با قطع برق، به بار می‏ رسانند. یو پی اس های لاین اینتراکتیو یکی از انواع یو پی اس ها هستند. این نوع از یو پی اس ها که گاهی اوقات با نماد VI (به معنای مستقل از ولتاژ) نیز شناخته می ‏شوند، مشابه یو پی اس های آفلاین هستند با این تفاوت که یک پایدارکننده ولتاژ داخلی (AVS) در آنها تعبیه شده است. این مدل از یو پی اس ها فارغ از تغییرات ولتاژ ورودی تضمین می کنند که خروجی ولتاژ در یک محدوده از پیش تعریف شده بصورت پیوسته باقی بماند. این قابلیت باعث شده است که آنها در مقابل کاهش و افزایش ناگهانی ولتاژ مقاوم باشند. یو پی اس های لاین اینورتر معمولا اندازه کوچکتری نسبت به یو پی اس های آنلاین و اندازه بزرگتری نسبت به یو پی اس های آفلاین دارند. همچنین به لحاظ قیمتی نیز از یو پی اس های آنلاین ارزانتر و از یو پی اس های آفلاین گرانتر هستند. در این مقاله از هوگون با یو پی اس لاین اینتر اکتیو بیشتر آشنا می‌شویم.

 

Line Interactive UPS

 

دستگاه لاین اینتراکتیو چگونه کار می کند؟

این نوع یو پی اس ها دارای یک فیلتر نویز، یک باطری و اینورتر/شارژر و یک رگولاتور ولتاژ هستند. طراحی یو پی اس لاین های اینتراکتیو به گونه‏ ای است که اینورتر ولتاژ باطری به AC همیشه به خروجی یو پی اس ارتباط دارد. وقتی که توان ورودی AC در حالت طبیعی قرار دارد، توان ورودی با عبور از فیلتر نویز و رگولاتور ولتاژ به تجهیزاتی که به یو پی اس متصل هستند انتقال می‏ یابد. در این حالت اینورتر در حالت عملکرد معکوس قرار دارد و شارژ باطری را برای مواقع اضطراری فراهم می‏ کند. زمانی که ورودی توان قطع می‏ شود یا به سطحی بسیار پایین یا بسیار بالا می‏ رسد، در این شکل از یو پی اس با استفاده از رگولاتور داخلی، سطح ولتاژ را کاهش یا افزایش می‏ دهد تا به حد قابل قبول برسد. تا زمانی که ولتاژ ورودی در محدوده مجاز باشد، سیستم یو پی اس تعاملی ولتاژ خروجی را بدون استفاده از باطری تنظیم می‏کند. این یک مزیت محسوب می‏شود چرا که سوئیچ کردن مکرر باعث می‏ شود ذخیره باطری که برای مواقع ضروری ایجاد شده است از بین برود و همچنین طول عمر مفید باطری کاهش یابد. این طراحی هوشمند منجر به افزایش خاصیت فیلترینگ و کاهش نوسانات گذرای ولتاژ شده است چرا که اینورتر بطور دائمی روشن است و به خروجی یو پی اس متصل است.
زمانی که منبع اصلی برق از مدار خارج می‏ شود یا خارج از یک محدوده قابل قبول قرار می‏ گیرد، یو پی اس، توان DC ذخیره شده در باطری را تبدیل به یک خروجی توان AC تنظیم شده می‏ کند که بار خروجی متصل به آن را تغذیه می‏ کند. در این حالت بار از طریق یک رله در مدت زمان بین ۴ تا ۸ میلی ثانیه به خروجی اینورتر سوئیچ می‏ شود. لازم به ذکر است اینورترهای داخلی یو پی اس لاین اینتراکتیو از جنبه طراحی و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند و لذا شکل موج‏های خروجی متفاوتی را تولید می‏ کنند. شکل موج خروجی در برخی از یو پی اس های لاین اینتراکتیو سینوسی و در برخی دیگر مربعی است.
یو پی اس لاین اینتراکتیو غالبا ورودی تک فاز و خروجی تک فاز دارند و همچنین در توان های الکتریکی کمتر از KVA 10 در بازار موجود هستند. از بزرگترین مزایای این نوع از یو پی اس ها می‏توان به موارد ذیل اشاره کرد:
– زمان گذار بسیار سریع: از آنجا که اینورتر در حالت عادی فعال نیست، بنابراین زمان گذار از توان AC به توان باطری یو پی اس بسیار کوتاه است. این زمان به سختی قابل تشخیص است و ایجاد مشکل برای دستگاه‏ هایی که به یو پی اس متصل هستند به ندرت اتفاق می‏افتد.
– تنظیم ولتاژ عالی: یو پی اس های لاین اینتراکتیو معمولا ولتاژ بین ۶+ درصد تا ۱۴- درصد را تنظیم می‏ کنند که فراتر از حد قابل قبول برای اکثر دستگاه‏ ها است.
– عملکرد هوشمند: مشابه با یو پی اس های آنلاین، مدل لاین اینتراکتیو از نرم افزار مدیریت توان پشتیبانی می‏ کند که به شما اجازه می‏دهد توان الکتریکی مصرفی و جزئیات شرایط عملکردی را تحت نظر داشته باشید.
– زمان سرویس‏دهی بالا: مجموعه باطری‏های خارجی می‏توانند زمان سرویس‏دهی باطری‏های داخلی یو پی اس را افزایش دهند. باطری‏ های خارجی با افزایش مدت زمان سرویس ‏دهی در زمان قطعی توان الکتریکی باعث می‏ شوند تقریبا برای هر نوع نیازمندی مناسب باشند. اما توجه داشته باشید که همه انواع یو پی اس های لاین اینتراکتیو از این قابلیت پشتیبانی نمی‏ کنند و لازم است هنگام خرید یو پی اس این موضوع در سند مشخصات فنی آن بررسی شود.
– بازده مناسب: بازده عملکردی در یو پی اس های لاین اینتراکتیو در حدود ۹۹ درصد است که باعث کاهش هزینه مصرف انرژی و خروجی گرما می‏ شود.

 

Line Interactive UPS

 

کاربرد یو پی اس لاین اینتراکتیو

با توجه به اینکه این نوع یو پی اس ها امکان تغییر فرکانس و شکل موج توان الکتریکی ورودی را ندارند و فقط دامنه ولتاژ ورود را تنظیم می‏ کنند، لذا غالبا در مواردی که حساسیت کمتری دارند مثل کاربردهای خانگی و شرکت‏های کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‏ گیرند. به طور مثال برای کامپیوترهای شخصی، سیستم‏ های تلفن، دوربین، درب برقی و آن دسته از تجهیزات شبکه که حساسیت زیادی به لحاظ کارکردی ندارد می توان از این مدل یو پی اس ها استفاده کرد.