یو پی اس آنلاین چیست؟

یو پی اس آنلاین

یو پی اس آنلاین (Online UPS) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

سیستم برق اضطراری یا UPS یکی از کارآمدترین سیستم‌های موجود در ساختمان‌های مختلف اداری و تجاری و بیمارستان‌هاست که در زمان قطع برق اجازه ازکارافتادن سیستم‌های مختلف را نمی‌دهد. این سیستم حاوی یک ژنراتور است که در زمان‌های لازم بلافاصله شروع به کار کرده و از نیروی ذخیره‌شده در باتری برای تامین برق سیستم‌های مختلف مانند رایانه‌ها، دیتاسنترها، دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های مراقبت از بیمار و… استفاده می‌کند. یو پی اس آنلاین یکی از انواع یو پی اس UPS است که در این مطلب در خصوص ویژگی‌ها و کاربردهای آن توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

 

Online UPS چیست؟

یو پی اس آنلاین نوعی یو پی است که در زمان نبود برق از یک اینورتر برای تامین برق AC استفاده می‌کند. در این سیستم منبع تغذیه خروجی همیشه روشن می‌ماند؛ به این معنا که UPS باتری را شارژ کرده و برای تامین بار جریان را از آن خارج می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که هیچ‌گونه سوئیچینگ و تاخیری در زمان تغییر منابع تغذیه وجود نداشته و بلافاصله (بدون حتی ۱ نانوثانیه تاخیر) بعد از قطعی برق شهری، منبع برق اضطراری شروع به کار می‌کند.

این نوع UPS بعد از قطع شدن برق، شارژ باتری را متوقف کرده و آن را به‌عنوان منبع تغذیه وارد مدار می‌کند تا بار موردنیاز از طریق باتری تامین شود. دلیل اینکه این منبع به‌عنوان یو پی اس آنلاین شناخته می‌شود، همین تاخیر زمانی صفر در زمان سوئیچ بین منابع است. درواقع این دستگاه در حالت عادی همیشه روشن است و در زمان‌های موردنیاز تنها جریان خروجی برق را برقرار می‌کند.

یو پی اس آنلاین

تصویری از یو پی اس آنلاین هوگون

 

 

یو پی اس آنلاین چه کاربردی دارد؟

توجه داشته باشید که UPS دارای انواع مختلفی است که با توجه به ویژگی‌های آن‌ها در محیط‌های متفاوتی به کار می‌روند. نوع آنلاین این دستگاه در محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها و بانک‌ها که برق باید به‌صورت مداوم وصل باشد و قطعی آن احساس نشود به کار می‌رود. به‌طورکلی می‌توان گفت که این دستگاه‌ها در کارخانه‌های مختلف که دستگاه‌های آن‌ها دارای درایوهای القایی هستند و اتاق‌های مراقبت‌های ویژه و تجهیزات پزشکی کاربرد دارند.

در هرکدام از این مکان‌ها قطعی برق باعث ایجاد آسیب‌های جدی در دستگاه‌ها شده و ممکن است هزینه‌های زیادی را ازنظر مالی یا جانی به افراد تحمیل کند. به همین دلیل خرید یو پی اس آنلاین در چنین مکان‌هایی به‌شدت توصیه می‌شود. به یاد داشته باشید که در بعضی عمل‌های جراحی حتی یک ثانیه هم در زندگی و سلامت بیمار موثر است، در کارخانه‌ها نیز نوسانات ولتاژ ناشی از قطعی ناگهانی دستگاه‌ها و برگشت دوباره به روند کار می‌تواند باعث سوختن قطعات آن‌ها و تعطیل شدن کار یک بخش برای چند روز یا حتی چند ماه شود.

علاوه بر موارد فوق خرید این دستگاه برای کاربردهای زیر نیز توصیه می‌شود.
– دیتاسنترها و مراکز کامپیوتر
– مراکز مخابرات
– بانک‌ها و مراکز مالی
– دانشگاه‌ها
– کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با تجهیزات گران‌قیمت

 

یو پی اس آنلاین چگونه کار می‌کند؟

اجزای اصلی یو پی اس آنلاین شامل باتری، اینورتر و یکسو کننده جریان می‌شود. در زمان‌هایی که برق وصل است یکسو کننده، جریان را از منبع تغذیه اصلی به سمت باتری هدایت کرده و بعد از تبدیل جریان متناوب به مستقیم آن را شارژ می‌کند. این سیستم همواره روشن است و به‌گونه‌ای تنظیم شده که در زمان پر شدن شارژ باتری، جریان را از طریق دیگری به مدار می‌رساند تا به باتری آسیبی نرسد؛ اما هیچ‌گاه باتری را قطع نمی‌کند.

در زمانی که به دلیل قطعی برق یا هر مشکل دیگری منبع تغذیه اصلی به‌صورت ناگهانی از مدار خارج می‌شود، اینورتر وارد مدار شده و یکسو کننده از مدار خارج می‌شود. به همین دلیل جریان برق از سمت باتری به مدار تغییر پیدا کرده و قطعی برق احساس نمی‌شود. اینورتر وظیفه تبدیل برق مستقیم باتری به برق متناوب را دارد و تا زمان اتصال مجدد منبع تغذیه، جریان برق را برقرار نگه می‌دارد.

در زمان اتصال مجدد برق، یکسو کننده بار بیشتری از مدار می‌گیرد و مجددا شروع به شارژ باتری می‌کند. البته این جریان آن‌قدر بالا نمی‌رود که دمای اجزای مدار را تغییر داده و با گرم کردن باتری باعث ایجاد آسیب در آن شود. درواقع باید گفت که این سیستم به یک فایروال الکتریکی شبیه است که بین برق شهری ورودی و تجهیزات الکترونیکی حساس قرار گرفته و مانع از آسیب رسیدن به آن‌ها در اثر نوسانات برق می‌شود.

با توجه به اینکه باتری هیچ‌گاه و حتی بعد از شارژ کامل از مدار خارج نمی‌شود، این سیستم همیشه آنلاین است و تغییر جهت جریان را بدون هیچ تاخیری انجام می‌دهد. درواقع در این نوع UPS مدار سوئیچینگی وجود ندارد که باعث تاخیر در وصل برق بشود. همه اجزای مدار همواره روشن بوده، باتری‌ها به اینورتر متصل هستند و همواره در دسترس خواهند بود؛ به همین دلیل لازم نیست که زمانی در حد چند ثانیه برای روشن شدن این مدارها منتظر ماند.

یو پی اس آنلاین

 

مزایای استفاده از یو پی اس آنلاین

– ولتاژ بدون اعوجاج به دلیل روشن بودن همیشگی اینورتر
– وصل مجدد برق با تاخیر صفر
– تنظیم ولتاژ بهتر
– جداسازی منبع تغذیه اصلی و بار
– جلوگیری از افزایش ولتاژ در مدار، ایجاد ولتاژ گذرا و نویز
معایب استفاده از یو پی اس آنلاین
– کاهش کارایی کلی UPS به دلیل روشن بودن همیشگی اینورتر
– افزایش ولتاژ یکسو کننده به دلیل تامین برق اینورتر و شارژ باتری به‌صورت هم‌زمان
– هزینه‌های راه‌اندازی، وزن و حجم بیشتر

 

سخن پایانی

یو پی اس آنلاین یکی از بهترین سیستم‌های تامین برق اضطراری در مکان‌هایی است که به برق دائمی نیاز دارند. باتری‌های بزرگ موجود در این دستگاه‌ها قادر هستند برای مدت مناسبی برق موردنیاز برای تاسیسات بیشتر از ۱۰ کیلووات را تامین کرده و با تاخیر اتصال صفر باعث می‌شوند که قطعی برق اصلا به چشم نیاید. شاید در نگاه اول و زمانی که این سیستم را با دیگر انواع UPS مقایسه می‌کنید، هزینه‌های راه‌اندازی آن کمی گران به نظر برسند؛ اما اگر نگاه بلندمدت داشته باشید به دلیل کیفیت ساخت بالا و طول عمر مناسب باتری خرید آن برای شما کاملا به‌صرفه خواهد بود.

اگر برای منزل و یا محل کار خود قصد خرید یو پی اس را دارید، ما به شما یو پی اس هوگون را پیشنهاد می‌دهیم، شرکت ویستا الکترونیک تاو با دارا بودن تیم های کارشناسی در زمینه مشاوره و طراحی برق های اضطراری و دستگاه های یو پی اس می‌تواند مشاور مطمئن شما در زمینه انتخاب یو پی اس مناسب متناسب با نیاز شما باشد.