یو پی اس اداری چیست؟

یو پی اس اداری چیست؟

همه دفاتر اداری به دستگاه‌های پشتیبان برق نیاز دارند. در صورت عدم وجود سیستم پشتیبان مناسب، قطع برق می‌تواند به معنای چند ساعت خاموشی، کاهش بهره‌وری و از دست دادن داده‌های مهم از سرورها و کامپیوترها باشد. تمام تجهیزات مهم یک سازمان یا شرکت، که باید عملکرد مداوم داشته باشد و همچنین سطح بالایی از یکپارچگی و در دسترس بودن داده‌ها را نیاز دارند، به منبع تغذیه بی‌وقفه نیاز دارند. از آنجا که برق شهری قابل اعتماد نیست، کمک گرفتن از UPS تنها راه حل است. یو پی اس اداری می‌تواند بارهای مهم مانند سرورها و رایانه‌های شخصی را در زمان انتقال کمتر از ۲۰ دقیقه پشتیبان‌گیری کند. بنابراین، از یک ضرر بزرگ جلوگیری می‌کند. علاوه بر این برنامه، UPSها برای تأمین نیروی اضافی در زیرساخت‌های مهم شبکه نیز استفاده می‌شوند.

 

تفاوت یو پی اس صنعتی و اداری

دو نوع سیستم UPS وجود دارد؛ یک سیستم UPS تجاری و یک سیستم UPS صنعتی. به طور کلی تفاوت یو پی اس صنعتی و اداری را می‌توان اینگونه توضیح داد: یک یو پی اس اداری بیشتر در برنامه‌های فناوری اطلاعات (IT) مانند اتاق‌های کامپیوتر و محیط‌های دیتا سنتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که سیستم‌های UPS صنعتی برای کنترل فرایندهای حیاتی مانند نیروگاه هسته‌ای یا سکوهای نفت طراحی شده‌اند.

در دیتاسنتر، قطع برق AC ممکن است پردازش اطلاعات را مختل کند. اما خطر صدمه به افراد یا اموال را ایجاد نمی‌کند. سیستم یو پی اس اداری معمولاً در محیطی با کنترل دما و تمیز، نگه داشته می‌شود.

یو پی اس‌های صنعتی مخصوص محیط صنعتی طراحی شده‌اند و برای عملکرد در سطح دقیق‌تری نسبت به یو پی اس اداری آزمایش شده‌اند. در محیط‌های صنعتی، قطع برق AC ممکن است باعث بی‌ثباتی فرآیندهای شیمیایی خطرناک شود یا به سیستم‌های پردازشی آسیب‌های گران‌قیمت وارد کند. در این محیط‌ها معمولاً دمای محیط بالاتر و آلودگی بیشتری در هوا وجود دارد. بنابراین سیستم‌های UPS باید دمای شدید و مقدار متوسط گرد و غبار غیر رسانا را تحمل کنند.

 

کاربرد یو پی اس اداری چیست؟

یو پی اس اداری چیست؟

یو پی اس اداری در اتاق سرور قدرت پشتیبان‌گیری مقرون به صرفه‌ای را ارائه می‌دهد تا سیستم‌ها بتوانند در زمان قطع برق کار کنند. اگر داده‌ها و اطلاعات را بصورت لوکال در شرکت یا روی سرور ابری یا با استفاده از اتصال VPN ذخیره می‌کنید، یو پی اس اداری می‌تواند از قطع و وصل تصادفی برق و خرابی داده‌ها جلوگیری کنند. مخصوصا در مناطق مستعد قطع برق، وجود نویز و نوسانات برقی. همچنین می‌تواند به افزایش عمر سرورهای فناوری اطلاعات، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، سیستم‌های کامپیوتری، روترهای شبکه و … کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید: یو پی اس چیست؟ (معرفی انواع یو پی اس)

 

از یو پی اس اداری می‌توان برای تأمین مدارهای الکتریکی داخل ساختمان نیز استفاده کرد. شبکه‌های مهمتر فناوری اطلاعات نیز ممکن است برای حفاظت از سرور فایل شبکه به سیستم UPS نیاز داشته باشند. یو پی اس سازمانی همچنین ممکن است برای محافظت از سایر دستگاه‌های الکترونیکی داخلی استفاده شوند؛ از جمله گیرنده‌های ماهواره‌ای، سیستم‌های نظارت تصویری و امنیتی، اینترنت اشیا و دستگاه‌های جانبی آن و … که به باتری نیاز دارد تا بتوانند داده‌های خود را برای تجزیه و تحلیل و کنترل ارسال کنند.

 

مزایای استفاده از یو پی اس اداری

یو پی اس اداری چیست؟

استفاده از یو پی اس در ادارات در زمان قطعی برق، از خاموشی دستگاه‌ها که می‌تواند پرهزینه و زیان آور باشد جلوگیری می‌کند. نه تنها برای زمانی که برق قطع است بلکه در زمان جهش‌ها و نوسانات ناگهانی برق از داده‌ها، نرم‌افزار، سخت‌افزار و سایر تجهیزات و دستگاه‌ها محافظت می‌کند. همه این مزایای استفاده از یو پی اس اداری، تداوم کار را تضمین می‌کند.

UPS همچنین تجهیزات را در برابر اثرات مخرب صاعقه و خرابی خطوط برق محافظت می‌کند. این ناهنجاری‌ها و مشکلات برقی می‌تواند به طور دائمی به سخت‌افزار آسیب برساند، باعث خرابی و از دست رفتن داده‌ها شود و شهرت سازمان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

نوسانات در ولتاژ برق بسیار اتفاق می‌افتد. به ویژه در مناطق و سازمان‌هایی که در آن از ماشین‌آلات و تجهیزات زیادی استفاده می‌شود. قرار گرفتن در معرض نوسان ولتاژ می‌تواند ناخواسته باعث گرم شدن بیش از حد وسایل و خرابی آنها شود که این امر خطرناک و همچنین وقفه در کار است. یک یو پی اس با کیفیت هرگونه نوسان را تشخیص داده و بر این اساس وارد عمل می‌شود. و مقدار ایده‌آل و مودر نیاز برق را برای ادامه کار تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز تامین می‌کند.

یو پی اس اداری با کیفیت به راحتی می‌تواند به عنوان “بیمه نامه” برای سازمان شما در نظر گرفته شود. UPSها راهی مقرون به صرفه برای اطمینان از آرامش خاطر و آمادگی در کار هستند.

 

نحوه نگهداری از یو پی اس اداری

یو پی اس اداری چیست؟

داشتن برنامه مشخص و آزمایش منظم تجهیزات مورد استفاده یو پی اس اداری، از اقدامات لازم برای نگهداری UPS است. در زیر ۵ مرحله مهم در زمینه نحوه نگهداری از یو پی اس اداری را بررسی می‌کنیم:

 

۱- برنامه‌ریزی کنید (و به آن عمل کنید)

سیستم‌های پشتیبان مانتد یو پی اس‌های اداری باید به طور منظم بازرسی شوند. این بازرسی برای اطمینان از درست کار کردن همه جنبه‌های UPS، از جمله مدار بای‌پس استاتیک، یکسو کننده، اینورتر و خود باتری است. مدیران دیتا سنترها باید یک چک‌لیست دقیق برای این بازرسی‌ها ارائه دهند تا هر واحد به صورت دقیق بررسی شود. هر تأسیسات منحصر به فرد است و مدیران باید برنامه نگهداری را متناسب با نیازهای خاص هر سایت تهیه کنند. اما در زیر نمونه‌ای از چک‌لیست بازرسی UPS را قرار داده‌ایم:

 

هر ۶ ماه:

  • از نظر بصری آلودگی مایع ناشی از باتری‌ها و خازن‌ها را بررسی کنید.
  • محفظه‌های تجهیزات UPS را تمیز کنید.

• تجهیزات HVAC (گرمایش و سیستم‌های تهویه‌هوا) و عملکرد مربوط به دما و رطوبت را بررسی کنید.

به صورت سالیانه:

  • کلیدهای انتقال UPS، قطع‌کننده مدار و بای‌پس‌های تعمیر و نگهداری را آزمایش کنید.
  • اگر ژنراتور بخشی از سیستم برق اضطراری ساختمان است و UPS را تغذیه می‌کند، باید ماهانه یا هر سه ماه آزمایش شود. اکثر تأسیسات دارای برنامه تعمیر و نگهداری ژنراتور هستند که در آن فرکانس آزمایش مشخص شده است.

 

مطالب مرتبط: یو پی اس صنعتی چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین یو پی اس صنعتی

 

۲- ایجاد مستندات

طول عمر معمولی سیستم UPS حدود ۱۳ سال است. اما به احتمال زیاد اجزای جداگانه مدت‌ها قبل از آن فرسوده می‌شوند.

انجام بازرسی‌های منظم با توجه به پروتکل‌های مشخص، زمینه خوبی برای مستندسازی ایجاد می‌کند. این سوابق می‌تواند به پرسنل دیتاسنتر کمک کند تا طول عمر اجزای مختلف UPS را ارزیابی کرده و زمان خرابی یا مشکلات دیگر را تشخیص دهند.

 

۳- باتری‌ها را از نزدیک بررسی کنید

وقتی یک سیستم UPS خراب می‌شود، معمولاً به این دلیل است که باتری آن مشکلی داشته است. اگرچه طول عمر باتری‌ها بین چهار تا پنج سال است، اما شرایط می‌تواند تأثیر زیادی بر طول عمر آن داشته باشد. باتری‌ها بسیار به دما حساس هستند. بنابراین قرارگیری دستگاه UPS در اتاقی که خیلی گرم یا خیلی سرد است می‌تواند بر عمر باتری تأثیر بگذارد. استفاده مکرر از چرخه و ولتاژ شناور نامناسب نیز ممکن است باعث فرسودگی سریع‌تر باتری شود. با توجه به همه این عوامل، مهم است که باتری‌ها را در حین تعمیر و نگهداری به دقت بررسی کنید. باید از بازرسی‌های بصری، آزمایش ولتاژ و اسکن‌های حرارتی برای ارزیابی دقیق سلامت باتری استفاده کرد.

 

۴- محل قرارگیری UPS را بررسی کنید

اطمینان از قرارگیری یو پی اس اداری در یک محیط تمیز و کنترل شده، یک گام ساده اما بسیار موثر در فرآیند نگهداری است.

عوامل محیطی ممکن است باعث شوند که در صورت قطع برق، عملکرد یو پی اس کمتر از حد انتظار باشد. خرابی یا نصب نادرست سیم‌کشی ممکن است انتقال قدرت کارآمد را مختل کند. خاک یا گرد و غبار می‌تواند جریان هوا را محدود کند و رطوبت می‌تواند اتصالات را خراب کند. حتی اگر محیط UPS روی عملکرد آن تاثیری نداشته باشد، می‌تواند باعث خرابی سریع‌تر قطعات شود و در نتیجه هزینه‌های نگهداری بیشتر شود.

 

۵- به طور منظم تست بانک بار انجام دهید (Load Bank)

بازرسی‌های فیزیکی مهم هستند، اما فرآیند تعمیر و نگهداری UPS بدون آزمایش بانک بار برای تکمیل کامل عملکرد سیستم، به پایان نمی‌رسد. یک تست بانک بار یا Load Bank، با اتصال یو پی اس به یک بار الکتریکی (که با بار مورد نیاز برای پشتیبانی در یک قطعه واقعی مطابقت دارد) اختلال برق را شبیه‌سازی می‌کند. این آزمایش به سرعت هر گونه مشکل یا خرابی، از جمله خرابی خود قطعات UPS و رشته‌های مربوط به باتری را نشان می‌دهد. در حالی که آزمایش بانک بار کامل‌ترین روش نگهداری است، انجام آن می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد. به همین دلیل، این کار باید مکمل بازرسی‌های مداوم و نگهداری‌های پیشگیرانه باشد و نه جایگزین آن.

 

بهترین یو پی اس برای استفاده اداری

یو پی اس اداری چیست؟

همانظور که در مقاله انواع یو پی اس به آن اشاره شد؛ سه فناوری استاندارد در UPS ثابت وجود دارد: آفلاین، خطی تعاملی و آنلاین.

سیستم‌های UPS آفلاین در بین این سه فناوری ارزان‌تر است. استفاده از آن در ادارات کاهش یافته است. اما برای کاربرانی که به دنبال حفاظت ساده مانند مصارف خانگی در محدوده زیر ۳ کیلو ولت آمپر هستند مناسب است.

سیستم‌های تعاملی خطی یا Line Interactive  شبیه سیستم‌های آفلاین هستند. تنها تمایز آنها این است که نظارت مداوم بر یکپارچگی برق و ولتاژ صحیح را در هنگام نوسان ولتاژ ورودی در یک باند خاص ارائه می‌دهند. این فناوری در محدوده زیر ۲۰ کیلو ولت آمپر موجود است و حفاظت کمی بهتر از سیستم آفلاین دارد. برای بخش SOHO مناسب‌تر است. ( SOHO  به معنی Small Office/Home Office  یا دفتر کوچک/دفتر خانگی)

UPS تعاملی خطی از یک مدار شارژر جداگانه برای شارژ باتری استفاده می‌کند و فقط در صورت خاموش بودن شبکه به حالت اینورتر می‌رود. مزیت اصلی این طرح این است که واحد اینورتر/مبدل همیشه به خروجی متصل است و تجهیزات را تغذیه می‌کند. این طراحی امکان پاسخ سریع‌تر به قطع برق را نسبت به UPS آماده به کار فراهم می‌کند. اینورتر/مبدل همچنین به طور معمول دارای مدار برای فیلتر کردن سر و صدا و تنظیم قدرت خروجی است.

UPS آنلاین، به عنوان سیستم تبدیل دوگانه نیز شناخته می‌شود. به دلیل طراحی و عملکرد پیچیده کمی گران‌تر است. این یو پی اس اداری در محدوده ۳ کیلو ولت آمپر تولید می‌شود. در این سیستم، تمام اجزای قدرت به طور مداوم آنلاین هستند، از این رو UPS آنلاین نام‌گذاری شده است. UPS آنلاین برای همه برنامه‌های تجاری مهم در همه زمینه‌ها استفاده می‌شوند.

 

همچنین بخوانید: یو پی اس خانگی چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین یو پی اس (UPS) خانگی

 

یو پی اس‌های آنلاین از فناوری تبدیل دوگانه برای تبدیل برق AC به برق DC و بازگشت به AC استفاده می‌کنند. در اینجا، منابع اصلی تغذیه باتری‌های UPS هستند و منبع تغذیه به عنوان منبع تغذیه ثانویه در نظر گرفته می‌شود. به زبان ساده، بار متصل به UPS آنلاین همیشه بدون توجه به قطع برق یا عدم وجود برق، با باتری کار می‌کند. به همین دلیل، هنگام قطع برق “صفر” زمان تعویض طول می‌کشد. نیرو مستقیماً از طریق اینورتر آن منتقل می‌شود و UPS از بخش کوچکی از این نیرو برای شارژ باتری‌های خود استفاده می‌کند و بقیه نیرو را برای خروجی تقریبا ایده‌آل فراهم می‌کند.

از آنجا که یو پی اس‌های آنلاین گران هستند، از آنها برای بارهای پر مصرف و بحرانی مانند سرورها استفاده می‌شود. در واقع اینطور می‌توان گفت که دفاتر کوچک از UPS تعاملی خطی استفاده می‌کنند و دفاتر بزرگ همیشه از UPS آنلاین استفاده می‌کنند. معمولاً از ۳ کیلو ولت آمپر تا ۲۰ کیلو ولت آمپر در دفاتر کوچک و متوسط، و ۱۰ کیلو ولت آمپر تا ۱۲۰ کیلو ولت آمپر در دفاتر بزرگ استفاده می‌شود.

 

راهنمای خرید یو پی اس اداری

با این ۷ نکته برای راهنمای خرید یو پی اس اداری می‌توانید بهترین یو پی اس برای استفاده اداری انتخاب کنید.

 

  • UPS مناسب را برای رک شبکه خود در نظر بگیرید

یو پی اس اداری که داخل رک مستقر می‌شود معمولا با واحد U یا یونیت اندازه آن بیان می‌شود. هر U معادل ۱٫۷۵ اینچ فضای قفسه عمودی است. UPS‌های Rackmount معمولاً در مدلهای ۱U یا ۲U عرضه می‌شوند. هر چند برخی از مدل‌های بزرگتر ۳U هستند. مطمئن شوید برای قرارگیری یوی پی اس در رک، ۲ یا ۴ یونیت فضا وجود داشته باشد. و یا می‌توانید از کابینت باتری استفاده کنید.

این نکته را هم در نظر بگیرید وقتی نوبت به نصب UPS می‌رسد، چون تقریباً همیشه سنگین‌ترین قطعه در رک شما است، بنابراین باید آن را در قسمت پایین رک قرار دهید.

یو پی اس‌های آنلاین بزرگ و سنگین هستند. برخی از مدل‌های آنها قابل استفاده داخل رک و همینطور به صورت ایستاده است و برخی دیگر فقط به صورت ایستاده مستقر می‌شوند.

یو پی اس اداری چیست؟

۲) نیازهای زمان اجرای باتری را در نظر بگیرید

بیشتر وقفه‌های برق کوتاه است – کمتر از ۲ دقیقه – بنابراین کاربران معمولاً به دنبال تقریباً ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان کارکرد باتری هستند. به عنوان یک قاعده کلی، هنگامی که بار را (تجهیزات متصل به سیستم UPS) را به نصف برسانید، زمان اجرا را سه برابر می‌کنید. به عنوان مثال، اگر UPS 1500 VA شما ۵ دقیقه با بار کامل دوام بیاورد، اگر بار را به ۷۵۰ VA کاهش دهید، تقریباً ۱۵ دقیقه کار می‌کند.

 

۳) توان مناسب UPS را تعیین کنید

ابتدا وات تمام تجهیزاتی را که قصد دارید به UPS متصل کنید جمع کنید و سپس مجموع آن را در ۱٫۲ ضرب کنید تا بتوانید توسعه آینده را نیز در نظر بگیرید. با این مقدار کل در وات، می‌توانید یک UPS پیدا کنید که دارای ظرفیت کافی است.

 

۴) پلاگین ورودی UPS و ولتاژ سایت تأسیسات را انتخاب کنید

هنگامی که میزان وات مورد نیاز UPS خود را تعیین کردید، می‌توانید به دنبال مدل‌های UPS با قدرت مناسب باشید.

 

۵) مطمئن شوید که یو پی اس اداری دارای خروجی‌های کافی است

این بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید یو پی اس اداری شما دارای خروجی‌های کافی باشد؛ تا بتوانید تمام تجهیزات خود را به برق متصل کنید.

 

۶) سرورها را با UPS موج سینوسی محافظت کنید

شکل موج توان الکتریکی (AC) موج سینوسی است. با این حال، برخی از مدل‌های UPS خروجی موج تغییر یافته یا مربعی را ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهید از سرورها محافظت کنید، باید از UPS موج سینوسی واقعی استفاده کنید. UPS‌های خطی و آنلاین تقریباً همیشه یک موج سینوسی خالص را ارائه می دهند. و مدل‌های UPS آماده به کار یا UPS آفلاین رایج‌ترین انواع هستند که خروجی موج سینوسی خالص را ارائه نمی‌دهند. اما همیشه باید مشخصات فنی را در زمان خرید بررسی کنید و از فروشنده بخواهید.

 

۷) بای‌پس و تعمیر و نگهداری UPS را در نظر بگیرید

بسته به بودجه خود، هم می‌توانید قابلیت اطمینان سیستم برق خود را افزایش دهید و هم مسیر استفاده از آن را آسان‌تر کنید. تهیه یو پی اس اداری از شرکت تولیدکننده ا‌ی که دارای خدمات سرویس و نگهداری دوره‌ای و همچنین تعمیر UPS نیز باشد، به شما امکان می‌دهد یو پی اس خود را بدون لحظه‌ای خاموشی، سرویس و یا تعمیر کنید.

سخن آخر

با داشتن منبع تغذیه پشتیبان ثابت و قابل اعتماد، می‌توانید با اطمینان روی کار مورد نظر تمرکز کنید و اطمینان داشته باشید که عملیات هرگز به خطر نمی‌افتد. همچنین داشتن سیستم برق اضطراری برای اداره، از از دست رفتن داده‌ها و وقفه در کار جلوگیری می‌کند. اگر قصد خرید یو پی اس اداری را دارید، میتوانید با کارشناسان ما در هوگون در تماس باشید.