۷ دلیل اصلی خطای چشمی دزدگیر و روش‌های رفع آن

خطای چشمی دزدگیر در سیستم اعلام سرقت یکی از رایج‌ترین مباحثی است که هر صاحب‌خانه و پیمانکاری با آن رو به رو می‌شود. اما تکرار این خطاها می‌تواند منجر به صلب آرامش و حتی صلب اعتماد به سیستم دزدگیر شود. بنابراین اگر چه خطای چشمی دزدگیر تا حدودی رایج و معمولی است ولی دانستن علت این خطاها و یادگیری نحوه جلوگیری از آنها بهترین روش برای مقابله با آلارم‌های کاذب است. با هوگون همراه باشید تا دلایل اصلی خطای چشمی دزدگیر را با هم بررسی کنیم.

 

۷ دلیل اصلی خطای چشمی دزدگیر اماکن

۱- خرابی پین‌ها: در داخل همه چشمی دزدگیرها پین‌های متحرک وجود دارد. این پین‌ها می‌توانند در موقعیت باز یا بسته گیر کنند. اگر در موقعیت باز گیر کنند، چشمی دزدگیر تنظیم و راه‌اندازی نمی‌شود. اما اگر پین چشمی در موقعیت بسته گیر کند، بسیار بدتر است. زیرا اگرچه زنگ هشدار تنظیم می‌شود، اما چشمی، مزاحم یا سارق را که سعی می‌کند وارد خانه شود، تشخیص نمی‌دهد. همه انواع چشمی دزدگیر اماکن ممکن است دچار این مشکل شوند مانند سنسورهای هشدار دهنده، سنسورهای تشخیص حرکت، پرتوهای مادون قرمز غیرفعال (PIR) و …

7 دلیل اصلی خطای چشمی دزدگیر و روش‌های رفع آن

۲- تجهیزات معیوب: علی‌رغم اینکه اکثر شرکت‌های بزرگ امنیتی خانگی و تولیدکنندگان برجسته، از تجهیزات با کیفیت بالا استفاده می‌کنند، اما ممکن است در موارد خاصی وجود قطعه معیوب در دستگاه، باعث خطای چشمی دزدگیر و هشدارهای کاذب باشد.

 

۳- خطای انسانی: استفاده از اکثر سیستم‌های امنیتی خانه نسبتاً آسان است و نیازی به آموزش قابل توجهی ندارد. با این حال پس از نصب دزدگیر جدید، برخی از صاحبان خانه زمان لازم را برای یادگیری نحوه استفاده و نکات سیستم نمی‌گذارند. مهم است که هر شخصی که اجازه ورود به خانه را دارد نحوه کار با سیستم را بفهمد تا خطاها به حداقل برسند.

 

۴- باتری ضعیف یا منبع تغذیه ناسازگار: اکثر دزدگیر اماکن بی سیم دارای باتری‌هایی هستند که به مرور نیاز به تعویض دارند. معمولاً زمانی که شارژ باتری کم باشد سیستم، هشدارهای قابل شنیدن می‌دهد. اما در برخی موارد باتری ضعیف می‌تواند باعث خطای چشمی دزدگیر شود و زنگ خطر را به صدا درآورد. منبع تغذیه ناسازگار یا غیرقابل اعتماد نیز می‌تواند عامل ایجاد هشدارهای کاذب باشد.

 

۵- درها و پنجره‌های بدون قفل یا نیمه باز: هنگامی که اتصال بین دو سنسور در و پنجره مختل شود، چشمی آنها فعال می‌شود. اگر در یا پنجره‌ای کامل بسته نشده باشد، به راحتی می‌تواند توسط باد تکان بخورد و زنگ خطر را به صدا در آورد. در و پنجره با قفل‌های مطمئن و محکم می‌توانند خطای چشمی دزدگیر را به حداقل برسانند. همچنین در صورت باز بودن پنجره حرکت اجسام مانند پرده می‌تواند باعث خطای چشمی دزدگیر و آلارم کاذب شود.

7 دلیل اصلی خطای چشمی دزدگیر و روش‌های رفع آن

۶- نصب نادرست: هنگامی که دزدگیر اماکن نصب می‌شود، بسیار مهم است که همه سنسورها و چشمی‌ها به طور مناسب تراز شده و در جای مناسب نصب شده باشند. همچنین همه تجهیزات دیگر باید مطابق توصیه‌های سازنده نصب شوند. صاحبان خانه‌هایی که سیستم دزدگیر خود را به تنهایی نصب می‌کنند ممکن است دچار مشکلاتی از جمله آژیر اشتباه دزدگیر اماکن بشوند.

از جمله مکان‌های نامناسب برای نصب چشمی و بروز خطای چشمی دزدگیر شامل موارد زیر می‌شود:

  • نزدیک کانال کولر و دریچه هوا
  • به سمت نور خورشید (روبه‌روی پنجره یا در مکانی که بازتاب نورخورشید در اجسام دیگر به چشمی بتابد)
  • نزدیک منابع گرمایی مانند بخاری، شومینه، رادیاتورها و …

 

توجه: بهترین محل نصب چشمی دزدگیر را در مقاله معرفی انواع چشمی دزدگیر به طور کامل توضیح داده‌ایم.

 

۷- حیوانات خانگی و حشرات: برخی از چشمی‌های حساس به حرکت، توسط حیوانات خانگی، جوندگان یا حشرات فعال می‌شوند. افرادی که در اماکن خود حیوانات خانگی دارند باید از چشمی‌های مناسب استفاده کنند. زیرا حیوانات خانگی که آزادانه در خانه تردد می‌کنند، چشمی دزدگیر حساس به حرکت را فعال کرده و می‌توانند باعث بروز خطای چشمی دزدگیر شوند. جوندگان و حشرات نیز می‌توانند منجر به آلارم خطا دزدگیر اماکن شوند.

7 دلیل اصلی خطای چشمی دزدگیر و روش‌های رفع آن

بهترین راه‌حل‌ها برای کاهش خطای چشمی دزدگیر

۱- دزدگیر مناسب خانه خود را انتخاب کنید

شرایط فردی شما تعیین می‌کند که چه نوع دزدگیری مناسب است. به عنوان مثال، صاحبان حیوانات خانگی باید اطمینان حاصل کنند که سنسورها و چشمی‌ها برای حیوانات خانگی مناسب هستند. صاحبان خانه قبل از انتخاب و خرید دزدگیر اماکن باید وقت بگذارند تا با ویژگی‌های بهترین دزدگیر مناسب خود آشنا شوند.

 

۲- از یک دوره آشنایی کوتاه استفاده کنید

پس از نصب یک دزدگیر جدید در خانه، بهتر است یک دوره آشنایی مختصر و آزمایشی را امتحان کنید. زنگ هشدارهای دروغین که در این دوره رخ می‌دهد به صاحب خانه فرصتی عالی برای آشنایی با سیستم می‌دهد.

توجه: اگر یک دزدگیر تازه نصب شده بارها آلارم‌های کاذب پخش می‌کند، حتما باید برای راهنمایی و کمک با شرکت پیمانکار یا تولید کننده تماس بگیرد.

 

۳- انجام تعمیر و نگهداری دوره‌ای

صاحبان خانه باید تعمیر و نگهداری دوره‌ای انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که همه سنسورها، آشکارسازها، چشمی‌ها و سایر اجزای دزدگیر تمیز و ایمن هستند. وجود گرد و غبار زیاد، تار عنکبوت و یا چشمی‌های شل می‌توانند منشاء خطای چشمی دزدگیر باشند.

7 دلیل اصلی خطای چشمی دزدگیر و روش‌های رفع آن

۴- به افرادی که لازم است آموزش مناسب بدهید

همه اعضای خانواده، پرستار بچه، بستگان، تعمیرکار و هر شخص دیگری که اجازه حضور در خانه را دارد، باید در مورد نحوه استفاده از دزدگیر به طور مناسب آموزش ببینند. مثلا نحوه فعال یا غیر فعال کردن دزدگیر، فرآیند لغوسازی آژیر اشتباه دزدگیر و … را آموزش ببیند.

 

۵- پس از وقوع آلارم خطا، یک گزارش کوتاه تهیه کنید

پس از وقوع آلارم خطا دزدگیر اماکن، مهم است که وقت بگذارید تا تعیین کنید که چه چیزی باعث ایجاد خطای چشمی دزدگیر شده است. برای اینکه بتوانید اقدامات لازم را برای اطمینان از اجتناب ار آن در آینده انجام دهید.

توجه: اگر نمی‌توان علت زنگ خطر را تعیین کرد، باید احتیاط کنید!

 

راه‌های دیگر کاهش خطای چشمی دزدگیر:

  • قبل از تنظیم زنگ هشدار از سالم بودن همه پنجره‌ها و درها مطمئن شوید.
  • از شرکت معتبر و دارای مجوز اقدام به تهیه دزدگیر اماکن کنید.
  • دوبار در سال اسپری حشره‌کش را دور حسگرها و چشمی‌ها اسپری کنید.
  • به طور دوره‌ای دزدگیر را آزمایش کنید تا از عملکرد مناسب تجهیزات اطمینان حاصل کنید.
  • مطمئن شوید که دکمه‌های پنیک (Panic ) یا سایر ویژگی‌های فعال‌سازی اضطراری زنگ خطر، از دسترس کودکان دور باشد.
  • باتری‌های هر دستگاه بی سیم و تغذیه پشتیبان صفحه کلید اصلی (مانند دستگاه برق اضطراری UPS) را بررسی کنید.
  • مراقب تغییرات محیطی (حیوانات خانگی جدید، گیاهان، سیستم‌های تهویه مطبوع، تزئینات جدید خانه و غیره) که ممکن است بر چشمی‌های دزدگیر تأثیر بگذارد باشید.

 

سخن آخر

آلارم‌های کاذب دزدگیر می‌تواند دردسرهای زیادی به وجود آورد از جمله مزاحمت برای همسایگان. اما بدتر از آلارم کاذب تشخیص خطای چشمی دزدگیری است که منجر به عدم شناسایی مزاحمین شود. زیرا شناسایی رنگ خطری که به صدا درنمی‌آید سخت و زمان‌بر بوده و باعث می‌شود خانه در برابر سرقت بسیار آسیب‌پذیر شود. به همین دلیل بررسی دوره‌ای سیستم دزدگیر، سرویس زنگ هشدار و آزمایش کامل چشمی‌های دزگیر بسیار مهم است.