چک لیست تعمیر و نگهداری UPS

چک لیست تعمیر و نگهداری UPS

یو پی اس (UPS) یا منبع تغذیه اضطراری دستگاهی است که توان الکتریکی مصرفی تجهیزات برقی را در زمان بروز قطعی در شبکه برق اصلی فراهم می‏کند. شرایط نگهداری یو پی اس در دفترچه راهنمای کاربری نوشته شده است و لازم است برای حفظ سلامت دستگاه رعایت شود. با این حال دستگاه یو پی اس نیازمند تعمیر و نگهداری دوره‏ ای است که در فواصل زمانی مشخص توسط تکنسین آموزش دیده انجام می ‏شود.

 

تعمیر و نگهداری دستگاه یو پی اس شامل اقدامات پیشگیرانه و اقدامات اصلاحی است. اقدامات پیشگیرانه شامل لیستی از فعالیت‏ هاست. انجام این کارها یو پی اس را در وضعیت سلامت حفظ کرده و مانع از بروز خرابی آن می‏ شود. اما اقدامات اصلاحی پس از خرابی دستگاه انجام می ‏شود و شامل اقداماتی است که مشکل دستگاه را برطرف کرده و آن را دوباره آماده به کار می‏ سازد.

نمی ‏توان یک روش تعمیر و نگهداری را برای همه انواع دستگاه‏ های یو پی اس با ظرفیت‏ های مختلف ارائه کرد. همیشه باید از راهنمای کاربر که توسط سازنده و به همراه دستگاه ارائه می ‏شود و در آن در مورد شرایط خاص نگهداری و دستورالعمل‏ های عیب‏ یابی توضیح داده شده است، بهره گرفت. این دستورالعمل‏ ها معمولا اقدامات ایمنی را هم بیان می‏ کنند. تعمیر و نگهداری فیزیکی یا عیب‏ یابی دستگاه یو پی اس فقط باید توسط افراد آموزش ‏دیده انجام شود. افرادی که آموزش ‏های لازم را ندیده باشد نباید اقدام به دستکاری و انجام تعمیرات کنند.

 

همچنین بخوانید: علت خرابی و خاموش شدن یو پی اس چیست؟

 

ولتاژهای داخلی ماژول‏ های یو پی اس و تابلوهای مربوط به آن کشنده است و رعایت نکات ایمنی ضرورت دارد. ولتاژهای کشنده حتی زمانی که خروجی یو پی اس قطع است وجود دارند و لازم است پیش از هر اقدامی جهت تعمیر دستگاه، قطع‏ کننده‏ های پنل توزیع و مدار بای‏پس یو پی اس را در حالت قطع قرار دهید. به علاوه اتصال مستقیم جریان DC به باطری را هم قطع کنید.

برای افزایش طول عمر باطری یو پس اس، نگهداری دوره ‏ای لازم است. تجهیزات الکترونیکی توان بالا حتی اگر مبتنی بر نیمه ‏هادی‏ ها هم هستند نیاز به تعمیر و نگهداری برنامه ‏ریزی شده دارند. اقدامات پیشگیرانه ممکن است مستلزم خاموش کردن دستگاه یو پی اس باشد.

چک لیست تعمیر و نگهداری UPS

  • سرویس‏ دوره ‏ای دستگاه یو پی اس

نگهداری پیشگیرانه از دستگاه‏ یو پی اس، اقداماتی روتین و سیستماتیک است. هدف این است که مشکلات مربوط به عملکرد تجهیزات را به حداقل برسانیم و با انجام تعمیرات جزئی یا ضروری قبل از بروی مشکلات اساسی، از خرابی دستگاه جلوگیری کنیم. وضعیت کلی تجهیزات باید به صورت دوره ‏ای مورد ارزیابی قرار گیرد و برای مقایسه در بازرسی ‏های بعدی باید سوابق نگهداری شوند. اطلاعاتی که ثبت می‏شوند از اطلاعاتی که در حافظه یک تکنسین تعمیر و نگهداری وجود دارند معتبرتر هستند. سوابق ثبت‏ شده باید مختصر باشند اما شرایط تجهیزات را کاملا توصیف کنند. سوابق بازرسی باید اطلاعات کاملی در موضوعات زیر و ترجیحا و در برگه ‏های جداگانه ارائه دهند:

  • شناسنامه تجهیزات: این پرونده باید اطلاعات اولیه مربوط به خود تجهیزات مثل شناسه سازنده، نوع، سریال، اندازه، موقعیت مکانی و غیره را فهرست کرده و داده‏ های مربوط به قطعات یدکی را نیز شامل شود. همچنین الزامات گارانتی باید از دفترچه راهنمای کاربری یو پی اس استخراج شوند.
  • سابقه تعمیر و هزینه ‏ها: این پرونده باید شامل سابقه تعمیرات و هزینه ‏های انجام ‏شده مربوط به نگهداری سیستم یو پی اس باشد. این یک سند تشخیصی ضروری برای اجتناب از بروز مشکلات در آینده است به خصوص برای سیستم ‏هایی که مشخص شده است کیفیت پایین یا اختلال در عملکرد دارند.
  • چک‏ لیست بازرسی: این فهرست باید اطلاعات لازم و مرتبط را در مورد نقاطی که باید بررسی شوند ارائه می‏دهد و تاریخ ‏های مشخصی که بازرسی‏ ها باید تکرار شوند تعیین می‏کند. از آنجایی که ممکن است سرویس دوره ‏ای مستلزم خاموش کردن دستگاه یو پی اس باشد، در این چک لیست ملاحظات مربوط به خاموش کردن دستگاه نیز قید می‏گردد.
  • برنامه نگهداری دوره‏ ای: این برنامه فهرست کاملی از وظایف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را ارائه می ‏دهد که باید بر اساس برنامه دوره ‏ای مورد بازبینی قرار گیرند تا مشکلات احتمالی در اسرع وقت کشف و مرتفع شوند.
  • سوابق بازرسی و تعمیر: این اسناد حیاتی باید توسط شخص بازرسی ‏کننده یا فرد تعیین ‏شده به طور کامل تکمیل گردد. پرسنل تعمیر و نگهداری معمولا مشاهدات و اقدامات تعمیری خود را در برگه‏ های مشخص گزارش می‏ دهند. سوابقی که به طور دائمی ماندگار هستند یک راهنمای مفید مربوط به وضعیت عمومی و قابلیت اطمینان هر سیستم یو پی اس است. مهم است که دفعات و نوع تعمیرات جزئی و اساسی را بدانید. 

بیشتر بخوانید: نحوه سیم کشی یو پی اس

 

 

در بازدید دوره ‏ای دستگاه یو پی اس در هر سرویس دوره‏ای ضروری است:

  • گردگیری فن‏ ها و بردهای الکترونیکی
  • کنترل باطری‏ های بکاپ دستگاه
  • کنترل آمپراژ و ولتاژ ورودی‏ ها و خروجی‏ ها
  • کنترل دمای تجهیزات و محیط نصب
  • کنترل همه ولتاژهای متصل به دستگاه
  • کنترل ارت متصب به دستگاه

 

  • مشکلات رایج شبکه برق یو پی اس

برخی از مشکلات مربوط به دستگاه یو پی اس فورا قابل کشف نیستند چون معمولا خسارت واردشده به دستگاه به سرعت قطعی برق اتفاق نمی‏افتد. مشکلاتی مثل ایراد در فرآیند شارژ باطری یو پی اس، نویز یو پی اس و مشکل اینورتر برق UPS همگی از مواردی است که ممکن است به جهت بروز مشکل در شبکه برق اصلی باشند و منجر به نمایش کد خطا در پنل یو پی اس یا به صدا در آمدن زنگ هشدار می‏ شوند. در اینجا ۹ مشکل مربوط به شبکه برق را آورده ‏ایم که هر کدام می‏تواند منجر به ایجاد مشکل در تجهیزات داخلی یو پی اس شوند.

 

  • قطعی کامل شبکه برق: می‏تواند بر اثر حوادثی مثل صاعقه، قطعی کابل‏های برق، تقاضای بیش از حد در شبکه مصرف‏ کنندگان و حوادث طبیعی بوجود آید.
  • افت ولتاژ کوتاه ‏مدت: با ورود باره ای زیاد (مشکل اضافه بار)، خرابی تجهیزات جانبی، رعد و برق و کافی نبودن توان تولیدی در مقابل تقاضای شبکه، این مشکل بوجود می ‏آید. افت ولتاژ علاوه می‏تواند به سخت ‏افزار آسیب برساند.
  • افزایش ولتاژ کوتاه‏ مدت بیش از ۱۱۰ درصد ولتاژ نامی: این مورد ممکن است بر اثر برخورد صاعقه ایجاد شود و تقریبا همیشه منجر به از بین رفتن داده ‏ها یا آسیب سخت ‏افزاری می‏شود.
  • کاهش ولتاژ برای مدت زمان زیاد از چند دقیقه تا چند روز: می‏تواند ناشی از کاهش عمدی ولتاژ برق جهت صرفه‏ جویی در مصرف برق در دوره‏ های اوج تقاضا باشد.
  • افزایش ولتاژ برای مدت زیاد از چند دقیقه تا چند روز: با کاهش سریع بارهای توان یا خاموش شدن تجهیزات بزرگ یا سوئیچینگ اتفاق می‏افتد و می‏تواند به قطعاتی مثل خازن یو پی اس آسیب برساند.
  • القای شکل موج فرکانس بالا: می‏تواند ناشی از تداخل الکترومغناطیسی ایجاد شده توسط فرستنده ‏ها، دستگاه‏ های جوشکاری، رعد و برق و غیره باشد.
  • تغییر فرکانس: در نتیجه ورود یا خروج ژنراتورها به شبکه ایجاد می‏شود که باعث عملکرد نامنظم تجهیزات، از دست رفتن داده ‏ها و آسیب به تجهیزات می‏شود.
  • افت ولتاژ لحظه ‏ای: در حد نانوثانیه است.
  • اعوجاج شکل موج ولتاژ: عموما توسط بارهای غیرخطی ایجاد می‏شود و می‏تواند باعث خطاهای ارتباطی، گرم‏ شدن بیش از حد و آسیب سخت ‏افزاری شود. منابع تغذیه سوئیچینگ، موتورها و درایوهای سرعت متغیر، دستگاه‏های کپی و فکس نمونه‏ هایی از بارهای غیرخطی هستند. 

جمع بندی

در این مطلب از وبسایت هوگون به بررسی نحوه تعمیر و نگهداری دستگاه های یو پی اس پرداختیم. در صورتی که برای دستگاه یو پی اس شما مشکلی به وجود آمده و یا احتیاج به تعمیر یو پی اس دارید، میتوانید با کارشناسان ما در هوگون در تماس باشید.