علت خرابی و خاموش شدن یو پی اس چیست؟

علت خرابی و خاموش شدن یو پی اس چیست؟

خرابی یو پی اس عامل اصلی قطع برنامه‌ریزی نشده برق در دیتا سنترها و اماکنی است که از UPS استفاده می‌کنند. این مشکل ممکن است منجر به تحمیل خدمات پرهزینه و  اختلال در عملکرد کلی دیتاسنترها شود.  

بنابراین یک UPS برای عملکرد کلی تجهیزات بسیار مهم است. با این حال، UPS نیز مستعد خرابی است. این سیستم حتی در صورت پایداری برق می‌تواند خراب شود. خرابی‌های تصادفی UPS را می‌توان به راحتی با مکانیزم‌های بای پس خودکار برطرف کرد. اما خرابی یو پی اس مربوط به قطع برق شهری می‌تواند کمی سخت باشد. این نوع خرابی منجر به مشکلات برنامه‌ریزی نشده می‌شود. امروز، ما علل شایع خرابی یو پی اس را بررسی می‌کنیم؛ یعنی آنچه باید در مورد آن بدانید و آنچه می‌توانید در مورد آن انجام دهید.

 

علل شایع خرابی یو پی اس

علت خرابی و خاموش شدن یو پی اس چیست؟

باتری‌ها عامل اصلی خرابی یو پی اس هستند. هر سیستم UPS دارای مجموعه‌ای از باتری است. خرابی یک باتری می‌تواند منجر به خرابی کل مجموعه شود. در اصل، بدون باتر‌ ها، سیستم UPS نمی‌تواند کار کند.

فن‌ها نیز نقش عمده در خرابی یو پی اس دارند. اکثر سیستم‌های UPS دارای چندین فن هستند. اگر این فن‌ها به درستی کار نکنند، سیستم داغ می‌شود و خاموش می‌شود. معمولا فن‌ها می‌توانند هفت تا ۱۰ سال عمر کنند. این طول عمر بستگی به تعداد دفعات استفاده از آنها دارد. همچنین طول عمر آنها به دمایی که در آن کار می‌کنند نیز بستگی دارد. دمای مورد استفاده آنها باید در حدود ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد (۷۲ درجه فارنهایت تا ۷۷ درجه فارنهایت) باشد.

خازن‌ها هم برای عملکرد UPS ضروری هستند. آنها نوسانات ولتاژ را فیلتر می‌کنند. در صورت خرابی خازن‌ها، سیستم UPS از کار می‌افتد. به طور معمول این اجزا نیز برای هفت تا ۱۰ سال عمر می‌کنند. درست مانند فن‌ها، طول عمر خازن ها نیز به دمایی که در آن کار می‌کنند بستگی دارد. اگر درجه حرارت بالاتر باشد، خازن‌ها احتمالاً بلافاصله منقبض می‌شوند.

 

در زیر چند دلیل اصلی دیگر برای خرابی یو پی اس را بیان کرده‌ایم:

  • قطع شدن برق UPS

خرابی یو پی اس گاهی اوقات ناشی از قطع برق است. قطع برقی که بیشتر از ظرفیت باتری UPS ادامه داشته باشد.

 

  • عدم نگهداری و نظارت باتری

ممکن است باتری‌های قدیمی تعویض نشده باشند. از این رو، سیستم UPS از برق ذخیره شده کافی برای ادامه کار برخوردار نیست.

 

  • فیوزهای سوخته

گاهی اوقات UPS به اشتباه در بای‌پس قرار می‌گیرد. در نتیجه فیوزها می‌سوزند. حتی فیوزهای یکسو کننده یا فیوزهای اینورتر نیز می‌توانند منفجر شوند و باعث خرابی یو پی اس شوند.

 

  • اضافه بار یا کم بار

اضافه بار زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف‌کننده به برق بیشتری نسبت به سیستم UPS نیاز داشته باشد. این مسئله منجر به بای‌پس داخلی UPS می‌شود. در عین حال، کمبود بار زمانی اتفاق می‌افتد که برق داده شده به UPS کمتر از منبع تغذیه مورد نیاز باشد.

 

  • خرابی خازن

خازن‌های برق AC و DC باید مرتباً تعویض شوند. قانون کلی طبق نظر سازندگان این است که هر پنج تا هفت سال یکبار خازن‌ها را تعویض کنید.

 

  • وجود گرد و غبار

آلاینده‌های وارد شده در داخل UPS می‌توانند باعث گرم شدن بیش از حد اجزا و در نتیجه باعث خرابی یو پی اس شوند.

 

  • از کار افتادن فن‌ها

این مشکل می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و خاموش شدن یو پی اس شود.

 

  • قدیمی بودن UPS

مانند هر دستگاه دیگری، سیستم UPS وقتی فرسوده و قدیمی باشد نمی‌تواند به طور کارآمد کار کند. استفاده بیش از حد از سیستم‌های UPS می‌تواند منجر به خرابی قطعات الکتریکی و خرابی یو پی اس شود.

 

بیشتر بخوانید: نحوه سیم کشی یو پی اس

 

علت خاموش شدن یو پی اس

علت خرابی و خاموش شدن یو پی اس چیست؟

یکی از مشکلاتی که برای یو پی اس ها به وجود می‌آید، خاموش شدن UPS است. عامل اصلی خاموش شدن UPS، که منجر به خرابی کل زیرساخت می‌شود، باتری‌های آن است. ۳ عامل اصلی بر عمر باتری UPS تأثیر می‌گذارد، که در زیر توضیح داده‌ایم:

۱- درجه حرارت

اکثر باتری‌های UPS سرب اسیدی هستند و علت اصلی خرابی باتری UPS، تغییرات نادرست دما است. برای عملکرد مطلوب، دمای ایده‌آل برای باتری‌های UPS  ۲۲-۲۵ درجه سانتی‌گراد است. هر گونه تغییر دما، عملکرد ups را تغییر می‌دهد و ممکن است باعث خاموش شدن یو پی اس شود.

اگرچه ظرفیت باتری بین دمای ۲۲-۲۵ درجه سانتی‌گراد افزایش  می‌یابد، اما در عین حال، عمر باتری را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین بین عمر باتری و عملکرد باتری ارتباط زیادی وجود دارد و مهم است که این تعادل به درستی درک و مدیریت شود.

به طور مثال عمر باتری یو پی اس به ازای هر ۸٫۳ درجه سانتی‌گراد افزایش نسبت به دمای ایده‌آل ۲۵ درجه سانتی‌گراد، نصف می‌شود! بنابراین اگر باتری شما در دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد کار می‌کند، شما در خطر نصف شدن طول عمر باتری خود هستید.

۲- عمر باتری‌ها دائمی نیست

حتی اگر تمام دستورالعمل‌های نگهداری باتری UPS رعایت شود، توانایی طبیعی آنها برای ذخیره و انتقال قدرت به طور پیوسته در طول زمان کاهش می‌یابد. همه باتری‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و در نهایت نیاز به تعویض دارند.

۳- چرخه تخلیه باتری

در زمان قطع برق، UPS با باتری کار می‌کند. وقتی برق دوباره برقرار شد، باتری برای استفاده‌های بعدی شارژ می‌شود. این روند، چرخه تخلیه نامیده می‌شود. در هر بار تخلیه و شارژ یو پی اس، درصد ظرفیت نسبی باتری کاهش می‌یابد. بنابراین طول چرخه تخلیه، کاهش ظرفیت باتری UPS را تعیین می‌کند. با کاهش ظرفیت باتری رفته رفته عمر باتری به پایان می‌رسد و منجر به خاموشی یو پی اس می‌شود.

 

علت بوق زدن یو پی اس

UPSها به منظور هشدار دادن در مورد تغییر وضعیت نرمال خود یا شرایط منبع تغذیه، بوق می‌زنند. اگر چه همه بوق‌های UPS به معنی خرابی یو پی اس نیست، ولی اگر می‌خواهید داده‌های خود را در صورت قطع برق ایمن نگه دارید، این هشدارها را نادیده نگیرید. در زیر انواع صدای بوق در UPS و دلایل تولید آن را توضیح داده‌ایم.

 

انواع صدای بوق در UPS

  • یک “بیپ” آن هم گاهی اوقات: بدان معناست که UPS به طور عادی کار می‌کند.

 

  • بوق پیوسته (هر یک یا دو ثانیه، و هرگز قطع نمی‌شود): به طور کلی به این معنی است که قدرت باتری یو پی اس بسیار کم است و باید فوراً آن را خاموش کنید.

 

  • بوق ۱۰ ثانیه: شنیدن این صدا، در صورتی که برق شما قطع شده باشد، به شما اطلاع می‌دهد که باتری در حال استفاده است و باید کارهای خود را ذخیره کرده و کامپیوتر را خاموش کنید.

 

  • اگر برق قطع نشده است و UPS همچنان به صورت دوره‌ای بوق می‌زند: UPS به شما اطلاع می‌دهد که در خودآزمایی (self-test) شکست خورده است. اگر اخیراً دستگاهی که نیاز به برق دارد به UPS وصل کرده‌اید، ابتدا آن دستگاه را از برق بکشید و ببینید آیا صدای بوق متوقف می‌شود یا خیر. در غیر این صورت، ممکن است باتری نیاز به تعویض داشته باشد. مشکل هر چه که باشد، به طور کل در این حالت UPS به شما اطلاع می‌دهد که در صورت قطع برق، دستگاه قدرت کافی برای کارکرد کامپیوتر شما را ندارد.

 

همچنین بخوانید: کاربرد یو پی اس برای تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها

 

چراغ‌های وضعیت UPS

علت خرابی و خاموش شدن یو پی اس چیست؟

وضعیت UPS به وسیله پنج نماد در چراغ‌های وضعیت UPS نشان داده می‌شود: نشانگر خطا، نشانگر ورودی AC، نشانگر باتری، نشانگر اینورتر و نشانگر بای‌پس. جدول زیر این ۵ نمادها و معانی آنها را نشان می‌دهد.

علت خرابی و خاموش شدن یو پی اس چیست؟

علائم خرابی باتری یو پی اس

اکثر سیستم‌های UPS به باتری به عنوان منبع تغذیه متکی هستند. اما همانطور که گفتیم باتری‌ها اغلب مستعد خرابی هستند و نیاز به تعویض دارند. اما چگونه می‌توان تشخیص داد که آیا باتری UPS به طور قطع خراب شده است؟ در ادامه، برخی از علائم هشداردهنده و علائم خرابی باتری یو پی اس را بیان می‌کنیم.

 

علائم هشدار تعویض باتری UPS

علت خرابی و خاموش شدن یو پی اس چیست؟

۱- زنگ هشدار Low Battery به صدا درآید

اکثر سیستم‌های UPS دارای زنگ هشدار Low Battery هستند. دستگاه UPS به صورت دوره‌ای خودآزمایی (self-test) می‌کند و در صورت نیاز به تعویض باتری، سیگنال هشدار ارسال می‌کند. معمولاً این سیگنال به شکل چراغ نشانگر یا صدای زنگ هشدار ظاهر می‌شود. اگر سیستم نظارتی راه‌اندازی کرده‌اید، ممکن است هشدارها را از طریق ایمیل یا ارتباطات دیجیتالی جایگزین نیز دریافت کنید.

 

۲- رفتار و علائم عجیب

در صورت خرابی باتری یو پی اس، باتری‌ها اغلب علائم عجیبی را نشان می‌دهند که می‌توانید از آنها برای قضاوت در مورد عمر باتری استفاده کنید. به طور معمول، تکرار زنگ هشدارها، چراغ‌های پنل چشمک زن و نمایشگرهای ترمینال عجیب همه علائم خرابی باتری یو پی اس هستند.

 

۳- باتری قدیمی

هر تولیدکننده باتری یک کد تاریخ روی باتری‌های خود قرار می‌دهد و به شما می‌گوید که باتری شما چه زمانی ساخته شده است. به طور معمول باید انتظار داشته باشید که باتری‌های UPS شما حداکثر سه تا چهار سال عمر کنند. اگر چه طول عمر باتری بسته به الزامات استفاده از سیستم و بار سیستم متفاوت است، اما اگر باتری‌ها به سن سه تا چهار سال نزدیک شوند، احتمالاً زمان تعویض آنهاست.

 

۴- هنگامی که باتری شروع به کم شدن ظرفیت می‌کند

وقتی سیستم باتری دیگر نتواند حداقل ۸۰ درصد از ظرفیت نامی خود در ساعت آمپر را تأمین کند، این مسئله احتمالاً نشان می‌دهد که باتری باید تعویض شود. به طور معمول، وقتی باتری به این درصد برسد، روند پیری تسریع می‌شود و به عمر مفید باتری سریع خاتمه می‌یابد. این مسئله می‌تواند به معنای واقعی کلمه “یک شبه” رخ دهد.

 

۵- دشارژ سریع

اگر شارژ باتری‌های UPS زیاد طول می‌کشد و زودتر از حد معمول نیز تخلیه می‌شود، این یک علامت قطعی است که عمر باتری تقریباً تمام شده است. رو به اتمام بودن عمر باتری علت شارژ نشدن باتری یو پی اس نیز می‌باشد.

 

نتیجه‌گیری

خرابی یو پی اس تأثیر قابل توجهی بر عملکرد وسایل و مخصوصا دیتاسنترها دارد. به همین دلیل نظارت بر اجزای مختلف سیستم‌های UPS بسیار مهم است. توجه داشته باشید که باتری‌ها مهمترین جزء UPS هستند. هنگامی که باتری‌ها خراب می‌شوند، کل سیستم توانایی کار کردن نخواهند داشت. همیشه دمای اتاقی را که سیستم UPS در آن قرار دارد کنترل کنید. تعمیر و نگهداری منظم را در تمام قسمت‌های UPS فراموش نکنید، تا از خرابی یو پی اس جلوگیری شود.

اهمیت نگهداری صحیح UPS و الزامات فنی مورد نیاز برای نصب و تعمیر یو پی اس را به خوبی می‌دانیم. اگر می‌خواهید درباره خرید یو پی اس و خدمات تعمیر و نظارت دستگاه های یو پی اس بیشتر بدانید، می‌توانید مستقیماً با متخصصان ما در مجموعه هوگون تماس بگیرید.

هوگون بدون توقف