تفاوت باتری ماشین با یو پی اس

تفاوت باتری ماشین با یو پی اس را با این توضیح آغاز میکنیم که نام فنی باتری مناسب برای یو پی اس، باتری با چرخه شارژ بالاست. این نوع از باتریها بر خلاف باتری اتومبیل، برای دفعات بالای شارژ و تخلیه طراحی شده اند و به دلیل برخورداری از صفحات ضخیم تر سربی در قیاس با باتری خودرو، در برابر تخلیه بیشتر، مقاومتر هستند.

هر دوی این باتریها از نوع سربی اسیدی هستند و تفاوت باتری ماشین با یو پی اس در چگونگی بهینه سازی آنها بر اساس نوع کاربری شان است.

– باتری اتومبیل به گونه ای طراحی شده تا قادر باشد میزان جریان بالایی را در مدت زمانی کوتاه تأمین نماید. پس از روشن شدن موتور خودرو، دیگر باتری خودرو بار چندانی را متحمل نمی شود و نهایتا تا ۲۰ درصد تخلیه خواهد شد. شاید یک باتری خودرو در طول عمر خودش، هیچگاه بیشتر از ۲۰ درصد تخلیه نشود.

– باتری یو پی اس یا همان چرخه شارژ بالا، قادر است به صورت پایدارتر و در زمان بیشتری جریان خروجی را تأمین نماید. صفحات ضخیم تر سربی باعث میشوند که به دفعات بتوان باتری را پر و تخلیه نمود.

باتری های یو پی اس از طریق یک واکنش شیمیایی دو سولفات ، برق تولید می کنند. سرب و دی اکسید سرب روی الکترودهای منفی و مثبت یک باتری با اسید سولفوریک موجود در الکترولیت واکنش داده و سولفات سرب تشکیل می دهند.

به طور معمول، طول عمر باتری های یو پی اس تا ۴ سال هم میتواند طول بکشد.(در صورت شارژ و تخلیه مناسب)

در باتری ماشین دو پارامتر زیر اهمیت بیشتری دارند:

۱- میزان جریانی که باتری میتواند در دمای ۰ درجه و به مدت ۳۰ ثانیه تأمین کند.

۲- مدت زمانی که باتری قادر به تأمین جریان ۲۵ آمپر هست.( تخلیه تا ولتاژ ۱۰ و نیم ولت)

 

باتری یو پی اس در مورد دوم عملکردی تا ۲ برابر بهتر نسبت به باتری خودرو دارد ولی در مورد تست اولی، باتری خودرو تا ۲ برابر بهتر عمل میکند. باتری یو پی اس می تواند چند صد چرخه شارژ و تخلیه را به صورت کامل رد کند در جایی که باتری ماشین مناسب تخلیه کامل نیست و آسیپ پذیرتر است در چرخه تخلیه کامل.