اینورتر یو پی اس چیست؟

اینورتر

اینورتر مبدل ولتاژ مستقیم به متناوب است. در اغلب موارد، خروجی که باید قاعدتاً معادل برق شهری یعنی ۲۲۰ یا ۱۱۰ ولت باشد فراتر از ورودی است.

اینورتر میتواند عملکردی مستقل داشته باشد مثل کاربری آن در سلولهای خورشیدی و یا تأمین کننده ی برق پشتیبان باشد مشابه عملکردش در یو پی اس ها.

تفاوت الکتریسیته مستقیم و متناوب

در برق مستقیم، جریانی پیوسته و دائمی از الکترونها در یک مدار الکتریکی برقرار میشود که همیشه در یک سو و جهت است. این جریان تا مادامی که منبع تأمین کننده آن وجود و انرژی داشته باشد و مدار بسته باشد، برقرار خواهد بود. منبع تأمین کننده مثل یک باتری.

در برق متناوب مثل برق شهری، قطبیت تأمین کننده انرژی دائماً در حال تغییر است و جریان الکترونها، همیشه در یک جهت برقرار نمیشود. فرض کنید لامپی را با یک باطری روشن میکنید و سپس باطری را بر عکس کرده در مدار قرار میدهید؛ طبیعتاً وقفه ای در روشنایی لامپ ایجاد میگردد اما دوباره روشن میشود. اگر این عمل تغییر قطبیت را با سرعت حداقل ۵۰ بار در ثانیه انجام دهید، چشم شما دیگر متوجه چشمک زدن لامپ نخواهد شد.

ماهیت تولید برق یا الکتریسیته به گونه ای است که منجر به تولید برق متناوب میگردد. در نیروگاهها برای تولید الکتریسیته ، انواع مختلفی از انرژی به نیروی محرک واحد روتور تبدیل میشوند. روتور، واحد چرخشی یک ژنراتور است با آهنرباهایی قدرتمند. این روتور با میدان مغناطیسی خود در کنار استاتور میگردد. استاتور که کاملاً ایستا و سیم پیچی شده است در خروجی خود صاحب الکتریسیته میشود.

البته تفاوتی ندارد که آهنربا بچرخد و یا سیم پیچ، نهایتاً تولید برق اتفاق می افتد.

ژنراتور

 

و تولید برق متناوب از تبدیل انرژی مغناطیسی به الکتریکی

 

برق متناوب

چگونگی تولید برق متناوب

چگونگی عملکرد اینورتر یو پی اس

برای تبدیل یک ولتاژ از اندازه ای به مقداری دیگر میتوان از ترانسفورمر استفاده کرد که دارای دو سیم پیچ، پیچیده شده دور یک فلز است. هیچ ارتباط مستقیم الکتریکی بین سیم پیچ اول و دوم نیست و انرژی فقط از طریق القا مغناطیسی منتقل میگردد. اما این فرآیند تبدیل فقط در برق متناوب رخ میدهد زیرا که در برق متناوب القا ایجاد شده روی فلز رابط دائماً تغییر قطبیت داده، باعث ایجاد جریانی در سیم پیچ ثانویه میگردد.

اینورتر

بنابراین مطابق آنچه در شکل بالا میبینید، برق مستقیم را با تقطیع به برق متناوب بدل کرده سپس از طریق ترانسفورمر به مقدار دلخواه افزایش میدهیم.

انواع اینورتر یو پی اس

اینورترها را بر اساس شکل موج خروجیشان تقسیم بندی میکنند.

  1. خروجی مربعی
  2. سینوسی کامل
  3. شبه سینوسی

خروجی مربعی: ساده ترین نوع خروجی برای اینورتر است که مشابه قطع و وصل برق مستقیم توسط یک کلید بوده، ارزانترین حالت هم هست.

شبه سینوسی: این خروجی به لحاظ اینکه بیشتر شبیه برق شهری است برای اغلب تجهیزات الکترونیکی مناسب است.(رنگ سبز در شکل زیر)

خروجی اینورتر

سینوسی کامل: این نوع خروجی کاملاً مشابه برق شهری است و مناسب انواع تجهیزات پزشکی، چاپگرهای لیزری و انواع دستگاههایی است که به شکل موج برق شهری حساس اند.

خروجی اینورتر