در توضیح اضافه بار یا Over Load باید گفت که هر یو پی اس دو مؤلفه رایج دارد:

  • مشخصه ای که اصطلاحاً به عنوان کاوا (KVA) شناخته می شود، مثلا دستگاه ۳KVA  ، یا ۶KVA  و… .
  • و مشخصه ای دارد با عنوان PF  ( مخفف Power Factor یا عامل توان که هر چه به عدد ۱ نزدیکتر باشد بهتر است) .

مثلا توان قابل تحمل یو پی اس ۳KVA  با PF=0.8  بدین ترتیب محاسبه میشود: ۳۰۰۰VAx0.8=2400W  ( که عدد ۳۰۰۰ همان ۳KVA  است) . بنابراین دستگاه ۳KVA  با PF=0.8  حداکثر توان قابل تحملش ۲۴۰۰ وات است .

یا به عنوان مثالی دیگر؛ توان قابل تحمل یو پی اس ۶KVA  با PF=0.7  اینگونه محاسبه میشود :

 ۰٫۷x6000VA = 4200W

به عبارت دیگر شما نمی توانید بیش از این مقدار، مصرف کننده به دستگاه وصل کنید. اگر در هر صورت از این مقدار مجاز فراتر بروید ، اصطلاحاً گفته می شود یو پی اس دچار اضافه بار یا Over Load  شده است ؛ در این حالت دستگاه شروع به اعلام اخطار می کند و اگر به اخطار توجه نشود خروجی دستگاه ، بسته به نوع یو پی اس یا قطع می شود یا به حالت بای پس می رود، معمولاً مصرف کننده هایی که این حالت را ایجاد می کنند، پرینترها و بارهای موتوری هستند.

گاهی Over Load  چنان شدید و ناگهانی ست که فرصت عکس العمل به یو پی اس  نمی دهد و دستگاه آسیب می بیند. ( به طور مثال در مواقعی که وسایلی مانند دریل ، جاروبرقی ، کولر و از این قبیل به دستگاه متصل می شود.)

بهتر است مصرف کننده های متصل به یو پی اس (یا اصطلاحا بار دستگاه) از ۷۰ درصد توان قابل تحمل یو پی اس تجاوز نکند. مثلا در یو پی اس ۳KVA با PF=0.8 که حداکثر توان قابل تحمل ۲۴۰۰ وات دارد ، ۷۰ در صد ۲۴۰۰ وات می شود ۱۶۸۰ وات (حدود ۱۷۰۰ وات ) و در مثال یو پی اس ۶KVA، هفتاد درصد می شود ۲۹۴۰ وات (حدود ۳۰۰۰ وات).

ضمناً لازم به ذکر است ، اکثر یو پی اس های موجود در بازار PF  حداکثر ۰٫۸ (و حتی پایینتر) دارند ولی برند HOGON  نوعی از یوپی اس با عنوان HOGON Plus ارائه می دهد که PF  برابر با ۰٫۹ دارد ؛ به عبارت دیگر یو پی اس ۳KVA  Plus می تواند تا ۲۷۰۰ وات را به راحتی تحمل کند که یکی از ویژگی های برتر این نوع یو پی اس به شمار می رود.