کاربرد UPS در صنعت برق چیست؟

کاربرد UPS در صنعت برق چیست؟

یو پی اس در صنعت برق

تداوم و حضور همیشگی توان الکتریکی برای اجرای فرآیندهای حساس در طیف وسیعی از صنایع ضروری است. قطع یا بروز اختلال در شبکه برق می تواند باعث بی ثباتی اجرای فرآیندهای صنعتی و آسیب رسیدن به تجهیزات گران قیمت شود. برق پایدار در صنایعی همچون داروسازی، پتروشیمی، تصفیه آب، غذا و آشامیدنی و از جمله نیروگاه ها و صنعت برق به عنوان یک مولفه مهم و حیاتی محسوب می شود. امروزه طیف وسیعی از انواع منابع تغذیه بدون وقفه یا یو پی اس (UPS) راه حل های مناسبی را برای جلوگیری از توقف عملکرد تجهیزات و خرابی آنها ارائه می دهند. هیچ شرکت و سازمانی نمی تواند دارایی های خود را بدون حفاظت در مقابل مشکلات شبکه برق رها کند. حتی خاموشی های کوتاه مدت می تواند عواقبی طولانی مدت برای تجهیزات به همراه داشته باشد. در دسترس بودن یک اصل مهم است حتی در سخت ترین محیط ها و در شرایط گرمایی نامطلوب.

 

  • کاربرد UPS در صنعت برق

کاربرد UPS در صنعت برق چیست؟

بازار برق یک بخش چالش برانگیز از صنعت است که جنبه های ایمنی آن می تواند نگران کننده باشد. بنابراین بخش های مختلف صنعت برق باید به لحاظ ایمنی دارای سطوح بالای استاندارد باشند. یکی از مهمترین بخش های هر نوع صنعتی ساختار شبکه تامین برق آن صنعت است. نکته قابل توجه این است که الزامات صنعتی با الزامات تجاری در موضوع تامین توان الکتریکی تفاوت دارد. UPS در صنعت برق یکی از تجهیزات مهم در راستای برآورده سازی الزامات فنی این صنعت است. یو پی اس صنعت برق معمولا برای پشتیبانی از عملکردهای حساس و حیاتی توزیع و تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود و به طور کلی دارای کاربردهای زیر است:

  • پشتیبانی از ایستگاه های اینورتر در صنعت برق خورشیدی.
  • پشتیبانی از عملکردهای کنترلی در نیروگاه های برق.
  • تامین توان الکتریکی ایستگاه های توزیع کننده غیرمتمرکز -مثل ایستگاه های کاهش فشار گاز- برای اطمینان از عملکرد آنها حتی پس از قطع برق.
  • تامین روشنایی در نیروگاه ها.
  • تامین توان الکتریکی مورد نیاز موتورها و واحدهای درایو در نیروگاه ها.

 

 

همچنین بخوانید: علت خرابی و خاموش شدن یو پی اس چیست؟

 

 

یکی از مهمترین کاربردهای یو پی اس در صنعت برق، استفاده از آنها در صنعت تولید برق با استفاده از توربین بادی است. امروزه نیروگاه های بادی در بسیاری از کشورهای صنعتی جزء مهمی از سبد تامین انرژی الکتریکی هستند. تیغه های یک توربین بادی ممکن است ساده به نظر برسند اما درون آن پر است از سیستم های پیچیده الکتریکی و مکانیکی. یو پی اس در صنعت توربین بادی عملکردهایی بدین شرح دارد:

  • بافر کردن کنترل کلی: در صورت قطع شدن منبع تغذیه، کل سیستم نیروگاه باید بافر شود تا تداوم عملکردهای مهم تضمین شود. از یو پی اس صنعتی می توان برای تضمین تامین توان الکتریکی ثابت و مداوم در طول زمان بافر استفاده کرد. در صورت قطع برق می توان به کمک برق تولیدی توسط دستگاه یو پی اس صنعتی، موقعیت روتورها را کنترل کرد و آنها را در وضعیت مناسب قرار داد.
  • منبع تغذیه واحدهای درایو صنعتی: علاوه بر وسایل الکتریکی کنترلی، لازم است منبع تغذیه برای واحدهای درایو صنعتی نیز در زمان قطعی برق فعال باشد.
  • منبع تغذیه اضطراری برای روشنایی برج داخلی: در صورتی که روشنایی برج داخلی توربین بادی در زمان قطعی برق غیرفعال باشد، امکان سرکشی و کنترل شرایط دشوارتر خواهد بود. بنابراین لازم است روشنایی محیط و برج داخلی توسط دستگاه یو پی اس تامین گردد. همچنین به دلیل طولانی بودن خطوط برق در برج توربین بادی، لازم است ملاحظات مربوط به افت ولتاژ در طول این مسیر در هنگام انتخاب یو پی مناسب در نظر گرفته شود.

    

  • یو پی اس مناسب برای صنعت برق

کاربرد UPS در صنعت برق چیست؟

تنوع الزامات و طیف وسیع کاربردهای صنعتی مستلزم سیستم یو پی اسی است که متناسب با نیازهای مشتری صنعتی توسعه یافته و سازگار شوند. سیستم های یو پی اس صنعت برق باید به صورت سفارشی برای شرایطی که بر آن محیط صنعتی غالب است –چه تغییرات دمایی، چه میزان رطوبت و چه تنش های ضربه ای و ارتعاشی- طراحی و ساخته شوند. بنابراین مهندس طراح UPS صنعت برق باید نیازها و الزامات خاص شما را در نظر بگیرد و یک راه حل مناسب و حرفه ای در اختیار شما قرار دهد. حتی مواردی مثل یکپارچگی تابلو برق یو پی اس و کابینت های مورد نیاز و سایر ویژگی های تجهیزات را می توان به صورت سفارشی طراحی کرد و تحویل مشتری داد. یو پی اس صنعتی به طور مداوم سیستم های شما را در مقابل طیف وسیعی از مشکلات شبکه برق حتی در محیط ها و شرایط خطرناک محافظت می کند.

 

 

مطالب مرتبط: نحوه سیم کشی یو پی اس

 

 

یو پی اس مورد استفاده در صنعت برق بایستی دارای استانداردهای بالای ساخت مکانیکی، حفاظت در برابر نفوذ و مدیریت حرارتی جریان هوا و هیت سینک های مناسب باشد تا بتواند در شرایط مرطوب و محیطی که گرد و غبار و بخارات رسانا وجود دارد به راحتی عمل کند. سیستم یو پی اس باید بتواند استاندارد مقاومت در مقابل لرزش های ناشی از زمین لرزه یا لرزش های نیروگاه های برق هسته ای را دارا باشد و بتواند برق پایدار و ثابت در همه شرایط در اختیار مصارف صنعتی قرار دهد. نوسانات دمای شدید از جمله موارد رایج در محیط صنعت برق هستند. به طور مثال دما محیط در نیروگاه های خورشیدی که در بیابان ها نصب و راه اندازی شده اند معمولا بسیار بالا است؛ یا محیط نیروگاه های آبی که در دل کوه های پوشیده از برق ساخته شده اند دمای بسیار کمی دارند. یو پی اس صنعت برق باید بتواند این نوع محیط های خشن را تحمل کند.

در هنگام خرید UPS، علاوه بر توجه به نیازمندی های تجهیزات صنعتی و مشخصات فنی دستگاه یو پی اس، از برندی معتبر و شناخته شده خرید کنید زیرا خدمات گارانتی و پشتیبانی در مواقع بروز خرابی دستگاه یو پی اس یا نیاز به تعمیرات دوره ای یک فاکتور مهم در انتخاب یو پی اس است. توصیه ما به شما استفاده از یو پی اس های برند هوگون است. هوگون تولیدکننده انواع یو پی اس با بهترین کیفیت و ارائه دهنده خدمات گارانتی و پشتیبانی در سر تا سر کشور می باشد