کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها

اگر با ماهیت و ساختار وسیله یو پی اس آشنایی داشته باشید، حتماً می‌دانید که اصل کارکرد آن با شرایط اضطراری و فقدان برق گره خورده است. واقعیت این است که گسترش نفوذ برق در تمام کارکردها، عادات و پروسه‌های زندگی ما، باعث شده تا نبود برق، در بسیاری مواقع منجر به ایجاد یک شرایط اضطراری شود. هر چند در اصل سطح اضطراری بودن شرایط در نبود برق، بسته به اینکه در چه محیطی قرار داشته باشیم، متفاوت است. به عنوان مثال در هنگام سخن گفتن از یو پی اس بیمارستانی و تجهیزات پزشکی، ما در حال اشاره به وسیله‌ای هستیم که سلامت و گاهاً حتی مرگ و زندگی افراد به آن وابسته است. پس الزامی است که ضمن داشتن شناخت درستی نسبت به آن، در انتخاب و خرید یو پی اس برای تجهیزات پزشکی معیارهای سختگیرانه‌تری داشته باشیم. آنچه ما هم در این یادداشت قصد پرداختن به آن را داریم، ارائه توضیحاتی در مورد به کار گرفتن یو پی اس بیمارستانی در چنین فضاهایی است؛ توضیحاتی که به شما در داشتن معیارهای بهتر و دقیق‌تر، کمک شایانی می‌کند.

 

استفاده از یو پی اس در (ICU)

یکی از فضاهایی که یو پی اس تجهیزات پزشکی باید در آن حضور مداوم و فعالی داشته باشد، (ICU) است. همانطور که احتمالاً می‌دانید، آی.سی.یو یک سرواژه انگلیسی و متشکل از حروف ابتدایی عبارت (Intensive Care Unit) است؛ عبارتی به معنی بخش مراقبت‌های ویژه. استفاده از ترکیب مراقبت‌های ویژه در اشاره به وظایف این بخش، به‌خوبی نشان می‌دهد که حفظ تداوم عملکردهای آن، حتی در موارد اضطراری، یعنی همان قطع برق، تا چه حد اهمیت دارد. بخش عظیمی از زیرساخت‌های حیاتی درمان در یک بیمارستان، در بخش (ICU) متمرکز می‌شوند؛ این یعنی تمرکز طیف وسیعی از تجهیزات پیشرفته نظارت بر سلامت بیمار. از ونتیلاتورها تا خطوط و پمپ (IV) یا مانیتورینگ علائم حیاتی، یک یو پی اس بیمارستانی وظیفه دارد ثبات و تداوم عملکرد ملزومات متعددی را در (ICU) تضمین کند.

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌هادر فضای داخلی (ICU) ده‌ها وسیله برای ادامه کارکرد خود به برق نیاز مبرم دارند

اهمیت استفاده از یو پی اس تجهیزات پزشکی در بخش مراقبت‌های ویژه، تا حدی بالاست که از حیث استانداردهای جهانی در ساخت و بهره‌برداری از بیمارستان، بدون استفاده از آن‌ها امکان افتتاح این بخش وجود ندارد. به عنوان مثال در بریتانیا دریافت مجوزهای (HTM)، (BS7671)، (BS6290-4) و (IEC90601) در گرو نصب برق اضطراری است. بدون این مجوزها، امکان فعالیت بیمارستان‌ها در این کشور وجود ندارد. این موضوع به‌خوبی اهمیت استفاده از یو پی اس مناسب را نشان می‌دهد.

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌هایو پی اس بیمارستانی در مقیاس وسیع و حجم‌های بالای، سایز و اندازه غافلگیر‌کننده‌‌ای دارد

استفاده از یو پی اس در (CCU)

(CCU) یا (Coronary Care Unit) در اساس عملکرد مشابهی با بخش (ICU) دارد با این تفاوت که این بخش مراقبت‌های ویژه، به طور اختصاصی برای بیماری‌ها و عارضه‌های مرتبط با قلب توسعه می‌یابد. بیمارانی که در بخش (CCU) بستری می‌شوند با مشکلات قلبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به سبب ماهیت خاص و بسیار حساس این قسم از بیماری‌ها، به مراقبت مداوم و ۲۴ ساعته نیاز دارند. این بدان معنی است که قطع برق و غیرفعال شدن وسایل و تجهیزات حاضر در بخش (CCU)، می‌تواند بهای سنگینی برای جان و سلامتی بیماران داشته باشد. در اینجاست که باز هم یو پی اس مناسب تجهیزات پزشکی وارد صحنه شده و در مواقع قطع برق، نقش ناجی را ایفا می‌کند. بیماران حاضر در بخش (CCU) به طور مداوم در معرض خطر حملات قلبی، دیس‌ریتمی قلب یا آنژین ناپایداری قرار دارند و وسایل برقی در تسهیل شرایط حیاتی آن‌ها نقش بی‌بدیلی دارند. تداوم این نقش حیاتی وابسته به نصب و بهره‌برداری از یو پی اس بیمارستانی در ظرفیت و تعداد مناسب است.

 

 

بیشتر بخوانید: یو پی اس چیست؟ (معرفی انواع یو پی اس)

 

 

استفاده از یو پی اس بیمارستانی در اتاق عمل

در کنار وسایل و تجهیزاتی که عملکرد مداوم آن‌ها ضامن حفظ جان و پایش وضعیت بیماران در بخش‌ها و شرایط ویژه است، برخی از تجهیزات به صورت موردی کاربرد دارند. اغلب این وسایل در فضایی تحت عنوان اتاق عمل تجمیع می‌شوند. نیازی به توضیح نیست که قطع برق و از دسترس خارج شدن تجهیزات اتاق عمل در هنگام انجام جراحی، تا چه حد می‌تواند ترسناک و مرگ‌آفرین باشد. دسته‌ای از ملزومات، حفظ ثبات و پایداری شرایط حیاتی بیمار را تضمین می‌کنند. دسته‌ای دیگر امکان ادامه پروسه جراحی و پیش‌برد گام‌های مختلف اعمال تغییرات در بدن بیمار را ممکن می‌سازند. برخی دیگر کارکردی نظارتی و پایشی دارند و برخی دیگر در حفظ شرایط ایده‌آل محیط(به عنوان مثال دما) نقش دارند. در اتاق عمل و در حین انجام عمل جراحی، حتی لامپ‌ها و نور مناسب، می‌توانند در تعیین شانس ادامه حیات بیمار نقش داشته باشند. این باعث می‌شود که یو پی اس مناسب تجهیزات پزشکی در این محیط هم حضور فعالی داشته باشد.

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌هاقطع برق در میانه یک عمل جراحی حساس است اصلاً اتفاق خوبی نیست!

یو پی اس‌ هایی که در این گونه محیط‌ها به کار گرفته می‌شوند، باید فاقد زمان تأخیر بوده و علاوه بر ظرفیت مناسب، بدون کمترین پرت و قطعی، وارد سیستم شوند. اگر تجربه حضور عینی در فضای اتاق را هم نداشته باشید، به طور قطع حساسیت‌های جدی و نگرانی‌های مرسوم در مورد فضای جراحی را می‌شناسید. پس از ورود یک کادر از نفرات متخصص به پروسه عمل و جراحی، باید تمام ملزومات، ابزار، وسایل و حتی جزئیات در خدمت پروسه جراحی باشند. با این وجود هیچ جایی برای خطای دستگاه‌ها، نادقیق بودن گزارشات و از کار افتادن ابزار وجود ندارد؛ این یعنی یو پی اس تجهیزات پزشکی باید بی‌نقص‌ترین عملکرد ممکن را از خود نشان دهد. هر قدر برای یو پی اس مناسب برای سایر فضاها حساسیت وجود دارد، باید دو برابر این میزان حساسیت را برای انتخاب یو پی اس بیمارستانی اتاق عمل به کار بست.

 

استفاده از یو پی اس در دستگاه (MRI)

یکی از کارکردهای یو پی اس تجهیزات پزشکی، پشتیبانی از دستگاه‌های (MRI) است. البته پیش از آن که بیشتر به این کاربرد از یو پی اس بیمارستانی بپردازیم، در نظر داشته باشید که گونه‌ای خاص و ویژه از یو پی اس به دستگاه‌ها، تجهیزات و ملزومات (MRI) تعلق دارند. پس طبیعی است که گاهاً به طور خاص با عبارت یو پی اس (MRI) مواجه شوید. آنچه بیشتر منجر به تفاوت بین یو پی اس (MRI) و سایر انواع  یو پی اس تجهیزات پزشکی شده، حساسیت بسیار بالای دستگاه (MRI) نسبت قطع و حتی نوسان برق است. حال اجازه دهید با دقت بیشتری به بررسی موضوع بپردازیم.

 

محافظت الکتریکی از دستگاه (MRI) باید به چه شکل باشد؟

برای درک بهتر ماهیت یو پی اس (MRI)، بهتر است ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که از اساس این دستگاه به چه شکل از محافظت الکتریکی نیاز دارد. پیش از هر چیز باید تأکید کرد که برای محافظت از (MRI)، استفاده از یو پی اس آنلاین الزامی است؛ تنها گونه آنلاین است که می‌توان امنیت و سلامت آن را به طور کامل تضمین کند. میدان مغناطیسی عظیمی که برای کارکرد این وسیله مورد نیاز است، به مدد میزان بالایی از جریان ایجاد خواهد شد و به همین خاطر باید به طور پیوسته، جریان ورودی به سیستم کنترل و تنظیم شود. در صورت ناتوانی در تطبیق مداوم جریان ورودی با جریان مصرفی که به طور ناگهان از سوی دستگاه (MRI) اعمال می‌شود، وسیله با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌هادستگاه (MRI) قیمت بسیار بالایی دارد و خرابی آن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد

کمترین افت جریان، تغییر ولتاژ یا عدم توازن در فرکانس برق ورودی، در وهله اول به دقت و کیفیت گزارشات و عکس‌های بدست آمده آسیب وارد کرده و در وهله دوم ممکن است حتی بلافاصله منجر به نقص جدی شود. با در نظر داشتن قیمت بسیار بالا و این حجم از حساسیت نسبت به تغییر مختصات برق ورودی، باید بهترین نوع از یو پی اس تجهیزات پزشکی را به این وسیله متصل کرد. به طور اجمالی، شیوه محافظت از دستگاه (MRI) توسط یک یو پی اس مناسب را می‌توان در چند مورد متذکر شد.

  • محافظت در برابر اضافه ولتاژ(Over-Voltage) و کمبود ولتاژ(Under-Voltage)
  • محافظت در برابر تک‌فاز(Single Phase Protection)
  • محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی(EMI) و حفاظت هارمونیک
  • تخلیه الکترواستاتیک
  • محافظت اتصال کوتاه با مدار پالس و محدودکننده جریان پالس

 

همچنین بخوانید: یو پی اس اداری چیست؟ (کاربرد یو پی اس اداری)

 

استفاده از یو پی اس در دستگاه رادیولوژی

در رادیولوژی نیز مانند (MRI)، هدف اصلی دستیابی به تصاویری از اعضای مختلف بدن است. اما با این تفاوت که در این تکنولوژی خبری از میدان مغناطیسی نبوده و این امواج رادیویی هستند که به ایجاد تصویر کمک می‌کنند. در راستای پرداختن به جزئیاتی در مورد یو پی اس بیمارستانی، به بررسی دقیق تفاوت کارکرد رادیولوژی با (MRI)، نیازی نیست. آنچه در این مبحث اهمیت دارد، محافظت از ملزومات و دستگاه‌های مرتبط با آن است. ادوات و تجهیزات رادیولوژی نیز حساسیت‌های خاص خود را داشته و باید به طور پیوسته در شرایط محافظت‌شده باشند. میزان مصرف برق و افزایش ناگهانی جریان در رادیولوژی، به‌نسبت کمتر است اما با این حال باید برای مقابله با آن آمادگی داشت. یو پی اس مناسب رادیولوژی نیز باید با دو عملکرد اصلی از ملزومات کاربردی در این پروسه، محافظت کند.

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها
اطلاعاتی حاصل از پروسه رادیولوژی باید دقت بسیار بالایی داشته باشند

دسته اول عملکردها مربوط به حفظ ثبات و تداوم مختصات برق ورودی بوده و دسته دوم عملکردها مربوط به پشتیبانی در مواقع اضطراری است. به بیانی دیگر، هم در هنگام وصل بودن برق شهری باید محافظت انجام شود، هم در هنگام قطعی برق، یو پی اس در نقش پشتیبان ظاهر شده و بتواند برق مورد نیاز برای وسیله را فراهم کند. حساسیت‌های خاص این وسیله رابطه معناداری با میزان دقت آن دارند. گاهاً ممکن است به علت تغییر مختصات برق ورودی، سریعاً به ملزومات رادیولوژی آسیبی وارد نشود اما دقت وسیله در عکس‌برداری با کاهش مواجه شود؛ موضوعی که می‌تواند صحت و درستی پروسه‌های درمانی را با چالش مواجه سازد. در اینجا کیفیت و توانمندی یو پی اس اهمیت پیدا می‌کند. اگر نیاز دارید تا ملزومات رادیولوژی خود را همواره در شرایط ایده‌آلی حفظ کرده و در مورد نادقیق بودن نتایج حاصل از آن نگرانی نداشته باشید، باید از یک یو پی اس تجهیزات پزشکی مناسب و توانمند استفاده کنید.

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌هادر انتخاب این وسیله موضوع صرفاً توان و ظرفیت نیست؛ کیفیت حرف اول را می‌زند!

استفاده از یو پی اس در دستگاه آنژیوگرافی

ابزار و سیستم‌های مربوط به آنژیوگرافی، دسته‌ای دیگر از ملزومات درمانی هستند که به پشتیبانی یو پی اس بیمارستانی نیاز دارند. در آنژیوگرافی نیز هدف اصلی، تصویربرداری است اما با این تفاوت که به طور ویژه بر روی رگ‌ها و عروق بدن متمرکز شده است. به منظور انجام این پروسه، یک ماده خاص(حاجب) با میزان بالایی از تابش رادیویی به داخل رگ‌ها تزریق شده و سپس شخص در مجاورت فضای تصویربرداری قرار می‌گیرد. تصویربرداری از فضای داخلی رگ‌ها و گستره عروق، اصول مشترکی با رادیولوژی دارد اما در تجهیزات این دو، گاهاً تحت شرایط مختلف، برخی تفاوت‌های جزئی شاهد هستیم. حساسیت و دقت در انجام آنژیوگرافی، اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا اساساً پوشش گسترده رگ‌ها مستلزم عکس‌برداری‌های ظریف و دقیقی است که نتیجه آن‌ها به طور مستقیم با زندگی بیمار مرتبط است.

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌هاادوات و تجهیزات مربوط به آنژیوگرافی نیز بسیار حساس و گران‌قیمت هستند

پزشکان جراح و مخصوصاً کاردیولوژیست‌ها، باید در نهایت دقت و با بیشترین اشراف ممکن نسبت به وضعیت تمام نقاط عروق و رگ‌ها، در مورد استراتژی و شیوه انجام جراحی تصمیم‌گیری کنند. به طوری که کمترین خطا یا ابهام در نتایج آنژیوگرافی می‌تواند صدمات سهم‌گین و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. با این وجود الزامی است که با استفاده از یو پی اس تجهیزات پزشکی مناسب، به طور مداوم مختصات برق ورودی به سیستم تحت کنترل باشد. فراموش نکنید که تغییر در مختصات برق ورودی به این ملزومات، منجر به نادقیق شدن نتایج خواهد شد. از سوی دیگر آنژیوگرافی یک پروسه زمانبر است(یک الی دو ساعت) که قطع برق در طول آن قابل پذیرش نیست. یو پی اس بیمارستانی کمک می‌کند تا حتی در هنگام برق، عملکردهای وسیله به طور مداوم و همراه با ثبات، ادامه یابد.

 

 

مطلب مرتبط: یو پی اس خورشیدی چیست؟ (کاربرد یو پی اس خورشیدی)

 

 

استفاده از یو پی اس در دندانپزشکی

ممکن است نام یو پی اس بیمارستانی باعث شود که فکر کنید این وسیله صرفاً در فضای بیمارستان کاربردی است. اما در تقریباً تمام فضاهای درمانی، یک یو پی اس مناسب، کاربردی یا حتی حیاتی است. یکی از این فضاها که این دستگاه در آن‌ها کاربرد دارد، دندانپزشکی است. شاید ابزار و ملزومات مورد استفاده در پروسه‌های دندانپزشکی به قدر دستگاه و ابزاری که اخیراً به آن‌ها پرداختیم حساس نباشند اما به هر حال به برق نیاز دارند. به عبارتی دیگر، قطع برق می‌تواند در پروسه‌های کاری دندانپزشکی هم اختلال ایجاد کرده و منجر به نتایج نامطلوب و حتی آسیب به سلامت بیمار شود. بسیاری از عملیات‌های مرتبط با دندانپزشکی از نظر زمانی محدودیت‌های خاصی دارند و باید بدون وقفه و اتلاف زمان به نتیجه نهایی برسند. پس جدای اینکه به منظور رفاه حال بیماران و عدم اتلاف وقت می‌توان از یو پی اس برای تجهیزات پزشکی استفاده کرد، استفاده از آن به منظور تضمین صحت و درستی برخی از عملیات‌ها در مواقع قطعی برق، الزامی است.

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌هابدون برق، تقریباً انجام هیچ‌یک از عملیات‌های مربوط به دندانپزشکی ممکن نیست

شما می‌توانید با انتخاب یک یو پی اس بیمارستانی مناسب و نصب و همگام‌سازی آن با ابزار مورد نیاز در دندانپزشکی، سطح محافظت و مراقبت موجود در عملیات و پروسه‌های کاری خود را افزایش دهید. همانطور که گفته شد شاید در دندانپزشکی‌ها پای ابزار بسیار حساس و فوق گران‌قیمتی مانند دستگاه (MRI) یا ملزومات آنژیوگرافی و رادیولوژی وسط نباشد اما به هر حال بد نیست به افزایش ضریب محافظت تجهیزات خود دقت کنید. یو پی اس بیمارستانی مناسب، در کنار تمام مزایای یادشده، ادوات و تجهیزات شما را در برابر بحران نوسان برق محافظت می‌کند.

 

استفاده از یو پی اس در آزمایشگاه‌ها

یکی دیگر از محیط‌هایی که در مجموعه‌های درمانی باید تحت محافظت یو پی اس قرار بگیرند، آزمایشگاه‌ها هستند. آزمایشگاه‌ها، با ارائه گزارش و نتایج حاصل از بررسی‌های علمی، در تعیین وضعیت پروسه‌های درمانی، نقش بسیار مهمی دارند. به طوری که کمترین خطا یا کاستی در این بخش، می‌تواند به کل رویکرد و ذهنیت یک پزشک نسبت به وضعیت بیمار، صدمه وارد کنند. با این وجود تمام دستگاه‌ها و ملزومات فعال در فضای آزمایشگاهی باید در نهایت دقت در دسترس باشند. امری که با استفاده از یو پی اس تجهیزات پزشکی و تضمین ثبات مختصات برق ورودی، می‌توان از آن مطمئن شد. در کنار این قطع ناگهانی برق و نوسان، می‌تواند به برخی از تجهیزات آزمایشگاهی حساس، آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند. در این مورد هم طبیعتاً این نوع یو پی اس است که می‌تواند کارساز و کاربردی ظاهر شود.

کاربرد یو پی اس در تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌هاگاهی آینده و زندگی یک انسان به حفظ یک نمونه آزمایشگاهی در شرایط ایده‌آل بستگی دارد

یو پی اس مناسب دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستانی

ما در این یادداشت تلاش کردیم تا ارتباط و کاربرد یو پی اس برای تجهیزات پزشکی را در فضاها و پروسه‌های درمانی متعددی بررسی کنیم. مسئولان بیمارستان‌ها به‌خوبی با حساسیت‌های هر یک از این بخش‌ها آشنایی دارند. اما در کنار پرداختن به این حوزه‌ها، بد نیست نیم‌نگاهی هم به یکی از دغدغه‌های روز داشته باشیم. امروزه با وجود طوفان ترسناک و مرگباری که کرونا به راه انداخته، همه ما با دستگاه اکسیژن‌ساز و نقش بسیار حیاتی آن در ادامه زندگی بیماران کرونایی آشنا شده‌ایم. عملکرد دستگاه اکسیژن‌ساز وابسته به اتصال جریان برق است و قطع طولانی‌مدت برق، می‌تواند باعث توقف آن شود؛ اتفاقی که گاهاً هم‌ارز با مرگ یک یا حتی چند انسان است! در این مورد هم، یو پی اس بیمارستانی، کاربرد حیاتی و بسیار مهم خود را نشان می‌دهد. مراکز که از یو پی اس مناسب و کاربردی برای پشتیبانی از دستگاه اکسیژن‌ساز استفاده کنند، می‌توانند با خیال آسوده‌تری به استقبال شرایط اضطراری قطع برق بروند.

 

هوگون و تأمین انواع یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی

امیدواریم پس از پرداختن به کاربردهای متعدد و گوناگون یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و همچنین اهمیت بسیار زیاد عملکرد این نوع از یو پی اس، لزوم دقت و حساسیت در خرید آن را درک کرده باشید. همیشه و تحت هر شرایطی همه ما باید در خریدهای خود با دقت عمل کنیم اما در مورد یو پی اس بیمارستانی، گاهاً پای میلیاردها سرمایه و جان صدها بیمار در میان است. به همین خاطر تهیه یو پی اس برای تجهیزات پزشکی باید در همکاری با مراکز معتبر و پاسخگو انجام شود. سابقه درخشان هوگون در عرضه انواع یو پی اس، بر کسی پوشیده نیست؛ مروری بر شرایط همکاری، سوابق و تخصص در عرضه و تولید محصولات، خود گویای همه چیز است. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر در صدد تهیه یو پی اس برای بیمارستان و مراکز درمانی هستید، حتماً به یو پی اس های هوگون نگاه ویژه‌ای داشته باشید. حساسیت کارشناسان این مجموعه در قبال ارائه محصولات باکیفیت، باعث شده تا بتوانیم بدون نگرانی، تمام مدل‌ها و یو پی اس‌های موجود در سبد عرضه را به شما پیشنهاد کنیم. هوگون به‌خوبی ارزش سرمایه شما را می‌داند و خود را در قبال حفظ جان همه انسان‌ها مسئول می‌داند.