تفاوت ژنراتور با یو پی اس

تفاوت ژنراتور با یو پی اس

چه مواقعی بهتر است از یو پی اس استفاده کنیم؟

برای اینکه تفاوت ژنراتور با یو پی اس را متوجه شویم میبایست در ابتدا تعریف مختصری از سیستم یو پی اس و سیستم ژنراتور ارائه می دهیم. یو پی اس دستگاهی مجهز به باطری های بکاپ جهت تامین توان الکتریکی تجهیزات در زمان قطعی برق است. انواع یو پی اس از نظر معماری داخلی عبارتند از: آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو. اما ژنراتور می تواند هر دستگاهی باشد که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند؛ از یک توربین آبی گرفته تا موتور دیزل. اما در اینجا منظور ما از ژنراتور دستگاهی است که از سوخت بنزین یا گازوئیل برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند.

سیستم یو پی اس و ژنراتور هر دو مسئول تامین توان الکتریکی هستند که برای اهداف کاملا متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. هدف یو پی اس این است که به طور مثال امکان پشتیبان گیری از داده های حساس و مهم را در مواقع بروز اختلال در شبکه برق داشته باشید درحالی که یک ژنراتور امکان تامین برق مصرفی وسایل خانگی شما را فراهم می کند. قطعی برق می تواند منجر به از دست دادن داده های حساس یا متوقف شدن خط تولید باشد. قطع طولانی مدت برق می تواند فاجعه بیافریند. بنابراین برای تامین طولانی مدت توان الکتریکی ژنراتور به شما کمک می کند. اما یو پی اس در مقایسه با ژنراتور مزایایی دارد که عبارتند از:

تفاوت ژنراتور با یو پی اس

  • یو پی اس بی سر و صدا کار می کند. در مقایسه با ژنراتور، یو پی اس هیچ سر و صدایی ایجاد نمی کند، به این معنی که می توان آن را در اتاقی مجاور با افراد قرار داد و هیچ مزاحمتی برای آنها ایجاد نکرد.
  • یو پی اس بر خلاف ژنراتور به سوخت احتیاج ندارد. یو پی اس از باطری های بکاپ برای تامین توان مصرفی تجهیزات استفاده می کند و نیاز به سوختی مثل بنزین یا نفت ندارد.
  • یو پی اس محیط را آلوده نمی کند. بر خلاف دستگاه ژنراتور برق، سیستم یو پی اس بدون بو و دود خروجی کار می کند و این بدان معناست که نیاز به مکان خاصی که خالی از افراد باشد ندارد.

 

 

بیشتر بخوانید: علت خرابی یو پی اس چیست؟

 

 

  • یو پی اس هوا را آلوده نمی کند. انتشار گاز گلخانه ای برای افراد و محیط زیست ضرر دارد و ژنراتور حتی اگر آنقدر بزرگ نباشد که به محیط زیست آسیب برساند، اما باید آن را دور از مردم و در مکانی که مجهز به تهویه مناسب است نگهداری کرد.
  • یو پی اس توان الکتریکی را به سرعت تامین می کند. با استفاده از یو پی اس آنلاین، شما حتی متوجه قطعی برق نخواهید شد. حتی در یو پی اس های آفلاین و لاین اینتراکتیو فقط چند میلی ثانیه طول می کشد تا یو پی اس برق را تامین کند. این در حالی است که ژنراتور به کمی زمان نیاز دارد تا آماده به کار شود و همین زمان کوتاه کافی است تا شما داده های حساس خود را از دست بدهید.
  • یو پی اس نیاز به تعمیر و سرکشی دائمی ندارد و صرفا در صورت بروز مشکل باید عملیات تعمیر و نگهداری انجام شود، در حالی که ژنراتور در بهترین حالت نیاز به سوخت رسانی های مکرر دارد.
  • یو پی اس فارغ از مباحث قیمتی می تواند توان های بسیار زیاد را نیز تامین کند و برای تامین توان مجتمع ها و کارخانه نیز مناسب است.

بنابراین اگر چنین ملاحظاتی در شبکه تامین توان مورد نظر شما وجود دارد استفاده از یو پی اس گزینه مناسب تری خواهد بود.

 

  • چه مواقعی بهتر است از ژنراتور یا موتور برق استفاده کنیم؟

تفاوت ژنراتور با یو پی اس

با وجود تمام مزایایی که یو پی اس نسبت به ژنراتور دارد، اما در بعضی کاربردها ژنراتور گزینه مناسب تری محسوب می شود. ژنراتور در مقایسه با یو پی اس برتری هایی دارد که عبارتند از:

  • ژنراتور قدرت زیادی دارد. ژنراتورها می توانند انرژی بیشتری نسبت به مجموعه ای از باطری ها فراهم کنند. به خصوص برای تامین توان الکتریکی تجهیزات سنگین و ماشین آلات بزرگ که انرژی الکتریکی زیادی مصرف می کنند استفاده از ژنراتور گزینه بهتری است.
  • ژنراتورها توان الکتریکی را برای مدت زمان طولانی فراهم می کنند. تا زمانی که سوخت کافی در اختیار دارید، توان الکتریکی تجهیزات شما تامین می شود و دیگر نگران این نخواهید بود که باطری های شما کی تمام می شود.
  • سیستم ژنراتور در مقایسه با یو پی اس هزینه کمتری جهت تامین و راه اندازی دارد.

سوال اصلی این است که در صورت خاموشی واقعا به چه توان الکتریکی و برای چه مدتی نیاز دارید؟ اگر فقط حفظ داده های ضروری برای شما اهمیت دارد پس دستگاه یو پی اس نیاز شما را مرتفع می کند. اما اگر نیاز به کار کردن یخچال و سایر تجهیزات برقی تا زمان فعال شدن مجدد شبکه برق دارید، یو پی اس نمی تواند به تنهایی این کار را انجام دهد و مجبور به استفاده از ژنراتور خواهید بود.

 

 

همچنین بخوانید: نحوه سیم کشی یو پی اس چگونه است؟

 

 

  • مقایسه قیمتی یو پی اس و ژنراتور

سیستم یو پی اس و ژنراتور را می توان از جنبه قیمتی از دو جهت مورد مقایسه قرار داد:

  • در کوتاه مدت هزینه استفاده از سیستم یو پی اس بیشتر از ژنراتور است. به این معنا که برای یک بارِ الکتریکی با اندازه مشابه، تامین توان الکتریکی توسط یو پی اس هزینه بیشتری دارد.
  • در دراز مدت، صرفه جویی در مصرف سوخت باعث می شود یو پی اس گزینه جذابتری باشد. هزینه های سوخت و تحویل سوخت در درازمدت در سیستم ژنراتور هزینه های زیادی ایجاد می کند، در حالی که یو پی اس اینگونه نیست.

 

  • استفاده همزمان از ژنراتور و یو پی اس

تفاوت ژنراتور با یو پی اس

با وجود آنکه ژنراتور به طور مستقیم برق مورد نیاز تجهیزات را تامین می کند، اما برق تولیدی توسط ژنراتور لزوما تمیز نیست و همراه با نوسانات و اعوجاجات ولتاژ است. بنابراین استفاده از ژنراتور برای تامین توان الکتریکی تجهیزات حساس می تواند ریسک نگهداری از تجهیزات را بالا ببرد. برای رفع این مشکل می توان از یو پی اس برای پاکسازی توان الکتریکی ژنراتور استفاده کرد. یو پی اس در کنار ژنراتور (که دائما باطری های بکاپ یو پی اس را شارژ می کند) می تواند در مواقع قطعی برق برای مدتی طولانی برقی پایدار و تمیز تحویل دهد.

 

  • یو پی اس مناسب برای ژنراتور

تفاوت ژنراتور با یو پی اس

ژنراتورها در اندازه ها و پیکربندی های مختلف وجود دارند. اندازه ای که برای ژنراتور خود انتخاب می کنید بستگی به کاربرد و ملاحظات، اندازه کارخانه یا ساختمان شما و میزان تجهیزاتی دارد که قرار است به ژنراتور اتصال پیدا کنند. بنابراین برای اتصال یو پی اس به ژنراتور و برای اطمینان از سازگاری این دو سیستم، در قدم اول باید اندازه ژنراتور را محاسبه کنید. ظرفیت پیوسته ژنراتور باید حداقل دو برابر ظرفیت نامی سیستم یو پی اس مورد استفاده باشد. ژنراتور شما باید قدرت خروجی را نمایش دهد و فقط برای تامین توان مورد نیاز تجهیزات متصل به یو پی اس اختصاص پیدا کند.

دستگاه ژنراتور معمولا نوساناتی روی ولتاژ و فرکانس خروجی ایجاد می کند. اگر این نوسانات بیشتر از محدوده مورد پذیریش دستگاه یو پی اس شما است، مشکل تامین توان بارها بوجود می آید و در نهایت باطری های شما خالی خواهند شد. این مشکل در یو پی اس های آفلاین و لاین اینتراکتیو معمول است. با توجه به عملکرد یو پی اس آنلاین، پیشنهاد می گردد از این نوع یو پی اس برای اتصال به ژنراتور استفاده کنید. بنابراین در هنگام خرید یو پی اس نوع آنلاین را انتخاب کنید. یو پی اس آنلاین نوسانات دامنه و فرکانس ولتاژ ژنراتور را فیلتر می کند و برق تمیز AC را به تجهیزات تحویل می دهد.

در نهایت اینکه سیستم اتصال زمین یا گراندینگ را فراموش نکنید. در صورتی که یک لحظه اتصال زمین دستگاه یو پی اس یا تجهیزاتی که یو پی اس به آنها برقرسانی می کند قطع شود ممکن است فاجعه ای رخ دهد. جریان هایی که معمولا از طریق یو پی اس به زمین می رسیدند می توانند راه دیگری برای رسیدن به زمین پیدا کنند مثل کابل های شبکه یا دستگاه های دیگری که در طول مسیر وجود دارند.

اگر هنوز جواب سئوال خود را نگرفته اید و نمی‌دانید برای رفع مشکل خود از یو پی اس استفاده نمایید و یا ژنراتور، میتوانید از کارشناسان ما در هوگون برای انتخاب هر چه بهتر و کاربردی تر دستگاه برق اضطراری خود مشاوره دریافت نمایید.